اوای دنا:طبق این نظرسنجی ، سیمای جمهوری اسلامی ایران با 76 و 7 دهم درصد و روزنامه ها با 38 و یک دهم درصد به ترتیب عمده ترین منابع خبری مورد توجه مردم در فصل زمستان بوده اند. پاسخگویان در شهرهای کرمانشاه ، خرم آباد ، اراک ، یاسوج ، قم ، قزوین ، بیرجند و اصفهان بیشتر و در شهرهای مهاباد ، کیش و آبادان کمتر از سایر شهرها بیننده اخبار سیما در فصل زمستان بوده اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر،این نظرسنجی در قالب نظرسنجی های فصلی مرکز تحقیقات صداوسیما اسفند گذشته در میان15704 نفر افراد 15 سال و بالاتر ساکن شهر تهران و 32 شهر دارای مرکز صدا وسیما انجام شده است. در این نظرسنجی ، 58 درصد پاسخگویان ، صدا و سیما را در ارائه اخبار واقعی در حد «خیلی زیاد یا زیاد» و 34 درصد در حد «کم یا خیلی کم» موفق دانسته اند ، 5 درصد معتقدند که اخبار صدا و سیما «اصلاً» واقعی نیست.3 درصد نیز پاسخی در این زمینه نداده اند. از میان پاسخگویان ،68 درصد صدا و سیما را در سرعت خبر رسانی در حد « خیلی زیاد یا زیاد» و 26 درصد در حد «کم یا خیلی کم» موفق دانسته اند.3 درصد «اصلاً» صدا و سیما را در این امر موفق ندانسته و 3 درصد نیز پاسخی نداده اند. از نظر52 درصد پاسخگویان، صدا و سیما در پخش اخبار در حد «خیلی زیاد یا زیاد» و از نظر 37 درصد در حد «کم یا خیلی کم» بی طرفی را رعایت کرده و 7 درصد معتقدند صدا و سیما در این زمینه «اصلاً بی طرفی را رعایت نکرده است.4 درصد نیز پاسخی نداده اند. 58 درصد پاسخگویان، معتقدند اخبار صداوسیما در حد «خیلی زیاد یا زیاد» جامع و کامل است.34 درصد اخبار صدا و سیما را در حد «کم یا خیلی کم» جامع و کامل دانسته اند.5 درصد معتقدند اخبار صدا و سیما «اصلاً» جامع و کامل نیست و 3 درصد نیز در این زمینه پاسخی نداده اند. در مجموع 63 درصد پاسخگویان در حد «خیلی زیاد یا زیاد» و 31 درصد در حد «کم یا خیلی کم» به اخبار صدا و سیما اعتماد دارند.4 درصد نیز «اصلاً» به اخبار صدا و سیما اعتماد ندارند. طبق این نظرسنجی ، سیمای جمهوری اسلامی ایران با 76 و 7 دهم درصد و روزنامه ها با 38 و یک دهم درصد به ترتیب عمده ترین منابع خبری مورد توجه مردم در فصل زمستان بوده اند. پاسخگویان در شهرهای کرمانشاه ، خرم آباد ، اراک ، یاسوج ، قم ، قزوین ، بیرجند و اصفهان بیشتر و در شهرهای مهاباد ، کیش و آبادان کمتر از سایر شهرها بیننده اخبار سیما در فصل زمستان بوده اند. میانگین مدت زمان تماشای اخبار در بین بینندگان ، یک ساعت و 25 دقیقه در روز بوده است. مردان نسبت به زنان ، روزانه مدت زمان بیشتری صرف تماشای اخبار کرده اند.با افزایش سن ، بینندگان زمان بیشتری را در هر روز به تماشای اخبار سیما اختصاص داده اند. همچنین بخش های خبری ساعت20:30 شبکه دو با 63 درصد ، ساعت 22 شبکه سه با 45 درصد ، ساعت 21 شبکه یک با 43 درصد ، ساعت 14 شبکه یک با 34 درصد ، ساعت 19 شبکه یک با 27 درصد و ساعت22:30 شبکه دو با 24 درصد به ترتیب پربیننده ترین بخش های خبری سیما بوده اند.بینندگان خبر سیما در فصل زمستان موضوعات خبری سیاسی و اقتصادی هر یک با 30 درصد ، اجتماعی با 25 درصد و ورزشی با 24 درصد را بیشتر از سایر موضوعات پیگیری کرده اند. نتیجه گیری بررسی نتایج نظرسنجی های فصلی درباره اخبار صدا و سیما نشان دهنده آن است که در سال1390 حدود 75 درصد افراد15 سال و بالاتر ، دست کم یک بار در هفته بیننده اخبار سیما بوده اند.نتایج نظرسنجی همچنین نشان می دهد در زمستان1390 ، 15،8 درصد پاسخگویان در شهرهای مورد بررسی ، دست کم یک روز در هفته شنونده اخبار صدای جمهوری اسلامی ایران بوده اند. پاسخگویان در شهرهای اصفهان ، کرمان ، تهران ، بوشهر و شهرکرد بیشتر و در شهرهای مهاباد، اردبیل ، خرم آباد ، اراک و همدان کمتر از سایر شهرها ، شنونده اخبار صدا در فصل زمستان بوده اند.میانگین مدت زمان گوش دادن به اخبار صدا بین شنوندگان ، یک ساعت و 24 دقیقه در روز بوده است. مردان و زنان ، مدت زمان تقریباً یکسانی را روزانه صرف گوش دادن به اخبار صدا کرده اند.در بین گروه های مختلف سنی ، با افزایش سن ، شنوندگان مدت زمان بیشتری به اخبار صدا گوش کرده اند . بخش های خبری ساعت 8 شبکه رادیو ایران ، ساعت 14 شبکه رادیو ایران و ساعت 7 شبکه رادیو ایران پر شنونده ترین بخش های خبری شبکه های سراسری صدای جمهوری اسلامی ایران در فصل زمستان1390 بوده اند.در فصل زمستان ، شنوندگان خبر صدا موضوع های خبری اجتماعی(30 درصد) ، اقتصادی( 28 درصد) ، سیاسی(24 درصد) و ورزشی(19 درصد) را بیش از سایر موضوع ها پیگیری کرده اند.