« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
تعزیه هنر ناب ایرانی است که علاقه مندان می‌توانند قدمت تاریخی تعزیه فارس و زرقان را در کتاب تعزیه در ایران به نوشته قلم استاد صادق همایونی مطالعه کنند

 

ارباب صدای قدمت می آید........

این خبر را برسانید به کنعانی ها

بوی پیراهن خونین کسی می آید

سلام برغریب مادر حسین

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir

زرقـان قلب تپنده تعزیه ایران در جوار سومین حرم اهلبیت (ع) میزبان برگزاری مراسم سنتی و تاریخی برپایی خیمه های عاشورائی

مردم زرقان صبح۲۷ ذی‌الحجه قبل از طلوع خورشید و پس از قرائت زیارت عاشورا، چادرهایی بزرگ  با قدمتی چند صدساله با اداب خاصی بر حیاط حسینیه‌ها بر می‌افرازند و با ساز و دهل و شعار «یاحسین» به استقبال عاشورا می‌روند.

برگزاری مراسم سنتی برپایی خیمه های عاشورایی به میزبانی زرقان قلب تپنده تعزیه ایران  همزمان با 27 ذیحجه روز یکشنبه 19مهرماه 94 برگزار می گردد.

صدها سال است در روز ۲۷ ذی‌الحجه مردم شهر مذهبی و خطه زرخیز زرقان فارس در کوس عزا دمیده و خود را برای عزای حسین آماده می‌کنند . مردم زرقان صبح۲۷ ذی‌الحجه قبل از طلوع خورشید در ۳ حسینیه شهر به تناسب محله زندگی خود جمع می‌شوند، پس از قرائت قران  مجید ، زیارت عاشورا، مراسم نوحه خوانی و سینیه زنی  چادرهایی بزرگ  با قدمتی چند صدساله با اداب خاصی بر حیاط حسینیه‌ها بر می‌افرازند و با ساز و دهل و شعار «یاحسین» به استقبال عاشورا می‌روند. مراسم عزاداری حسین در زرقان که سال‌هاست پر خرج و پر زرق و برق برگزار می‌شود، از معدود مراسمی است که تمامی هزینه‌های آن را مردم پرداخت می‌کنند و حاکمیت از گذشته تاکنون هیچ‌گاه نتوانسته در روند برگزاری آن مداخله کند و از نگاه جامعه شناختی و از نظر مشارکت اجتماعی در عالی‌ترین سطح برگزار می‌شود.
سابقه برگزاری چنین مراسمی به صدها سال می‌رسد و برخی از شیوه‌های عزاداری و سنت‌های مرسوم حکایتی به درازی تاریخ اسلام دارد.

قدمت تعزیه‌خوانی در جنوب کشور به ‌ویژه زرقان را به سال‌های بسیار طولانی دانست و گفت: تعزیه هنر ناب ایرانی است که علاقه مندان می‌توانند قدمت تاریخی تعزیه فارس و زرقان را در کتاب تعزیه در ایران به نوشته قلم استاد صادق همایونی مطالعه کنند.

مراسم برپایی خیمه های عزاداری در  حسینیه امام سجاد ساعت 8 صبح با حال و هوای خاصی برگزار می گردد ، حسینیه حضرت ولیعصر (عج) ساعت 7 صبح ، حسینیه حیدر ساعت 14می باشد که از همه عزیزان و هم استانی دعوت بعمل می آید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: