« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
لازم دیدم که اصولگرایی راتبیین و تفهیم کنم تا معین گردد که چرا ما اصرار براصولگرابی داریم و آیا در ذات اصولگرایی اصلاح طلبی وجود دارد یا نه؟

پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،

دکتر جمشید عزیزی:از آنجا که نه اصلاح طلبی به معنای ساختار شکنی وایجاد سکولاریسم هست و نه اصولگرایی به معنای ضدیت با اصلاح امور است لازم دیدم که اصولگرایی راتبیین و تفهیم کنم تا معین گردد که چرا ما اصرار براصولگرابی داریم و آیا در ذات اصولگرایی اصلاح طلبی وجود دارد  یا  نه.

ما اصولگرایی را بامبانی می شناسیم نه با افراد و ارزیابی عملکرد افراد هم بر همین مبنا خواهد بود البته مدعیان اصولگرایی زیادند اینها اصولگرایانند نه اصولگرا ، پایبندی در عرصه فکر و نظر اصولگرایی است.
اما با نگاه انقلاب اسلامی و نظام به عنوان یک حقیقتی که  در دنیای معاصر توانسته تحولی را ایجاد کند.

و اما اصول اصولگرایی که مرزهای ما هم همین اصولند عبارتند از چهاراصل :1_اصل اول اسلام آنهم  اسلام ناب درمقابل اسلام آمریکایی والتقاطی؛ اسلام سیاسی درمقابل سکولار؛ اسلام فقاهتی درمقابل اسلام روشنفکرانه.

ما باید باور داشته باشیم که اسلام درتمام عرصه های زندگی بشر توانایی اداره جامعه را دارد. این اسلام درمقابل تمام اسلام سکولاریستی والتقاطی وغربگرا حرف برای گفتن دارد.

اصولگرا کسی هست که باور عمیق به توانمندی اداره جامعه دارد ودرراستای این نظریه به عملگرایی معتقد هست. وتلاش دراین زمینه میکند. پس باورمندی به کارایی اسلام در تمام عصر های زندگی است.

2_اصل دوم  رسالت وماموریت جهانی جمهوری اسلامی است. این انقلاب ماموریت جهانی دارد. ودرنگاه امام  (ره)انقلاب اسلامی نقطة شروع انقلاب حضرت حجت صاحب الزمان عج است. سپس به دنبال ماموریت جهانی بحث صدور انقلاب اسلامی است. که عده ای معتقد به این حرف نبستند. پس باورمندی به رسالت جهانی انقلاب اسلامی وتلاش دراین زمینه جهت گسترش آن است.

3_ اصل سوم :اصل مبارزه همه جانبه بااستکبار است که بعضی قایل به درگیری با استکبار نیستند. نگاه آنها به غرب یک نگاه محبت آمیز است. میگویند درگیری ما با غرب بخاطر یکسری سوء تفاهمات ومنطقه ای بوده است. ومیشود این سوء تفاهمات را برطرف کرد. درصورتیکه رابطه ما با استکبار وسکولاریسم وتفکر التقاطی یک رابطه براندازی است. هم آنها نمی توانند ما را تحمل کنند و هم ما نمیتوانیم.

4_ اما اصل چهارم اصل ولایت پذیری است. و قایل بودن به اصل ولایت مطلقه فقیه مد نظر امام راحل که استمرار حرکت انبیاء است.

واصول دیگر در راستای این اصل است که  لازمه ولایت پذیری انکار ومبارزه با طاغوت است. اینها اصول اصولگرایی هست و  قطعا با این دیدگاه آینده اصولگرایی روشن ودرآینده اصلاح طلبی به معنایی غیر از این ابهام وجود دارد.

امروزه ممکن است عده ای از این اصول عدول کرده باشند. اما رویش های آن بسیار زیاد است. جریان اصولگرایی جریان حزب اللهی است.

قرآن هم میفرماید ان حزب الله هم الغالبون.

اما این جریان لوازم وشرایطی دارد که لوازم آن سه شرط هست :

1_تلاش برای تبیین جریان اصولگرایی به عنوان گفتمان غالب جامعه

2_ انسجام وحدت وهمدلی همه کسانی که این اصول را قبول دارند. که ولایت مداری زمینه ساز این موضوع خواهد بود. نمیشود هم ادعای اصولگرایی بکنیم وهم بر طبل تفرقه بکوبیم .

3_ تلاش صادقانه ومجاهدانه فکری وعملی برای اصلاح نظام اقتصادی وسیاسی وعملی سکولاریستی حاکم بر جامعه ما که رگه های آن هنوز وجود دارند وریشه دوانده است ومبارزه باتفکر غربگرایانه تصمیم سازان وتصمیم گیرندگان نفوذ ..

جمشید عزیزی دکترای جامعه شناسی

وبرادر سه شهید به نامهای حسین ومحمود وقدرت الله عزیزی. وعضو هیات علمی دانشگاه  پیام نور

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: