اوای دنا-مردمان:ماری کِی اش (Mary Kay Ash) صاحب لوازمآرایش معروف ماری کِی گفته است، "دو چیز هست که مردم بیشتر از پول و درامد بالا میخواهند...یکی شناخت و دیگری تحسین." یکی از مهمترین عوامل انگیزهدهنده به کارمندان همیشه تحسین و تشویق بخاطر درستی انجام کار بوده است. این همیشه از پول مهمتر بوده است.اما چرا مدیران، مالکان و کارفرمایان از آن زیاد استفاده نمیکنند؟ بعضی میگویند چون نمیدانند چطور باید از کار کارمندان خود قدردانی کنند. بعضی نمیدانند برای تشویق و قدردانی از کارمندان خود در محیط کار چه میتوانند بدهند. و خیلیها هم آنقدر مشغله دارند که اصلاً حواسشان به این نیست. این یکی از بدترین گناهان مدیران است که آنقدر مشغله داشته باشند که قدردانی از کارمندانشان و تشویق و تحسین آنها بخاطر کارهای خوبشان را فراموش کنند. در زیر به 5 راز انگیزه دهنده برای قدردانی صمیمانه که تیم کاری شما را برای رسیدن به سطح موفقیت بالاتر تشویق میکند، اشاره میکنیم:جزئی بیان کنیدبرای اینکه رفتار و عملی را دوباره از کارمندتان ببینید، باید به او نشان دهید که دقیقاً قدردان کدام عمل او هستید. بعنوان مثال، قدردانیهای معمول اینطور هستند:مدیر: "علی، امروز کارت فوقالعاده بود. همینطور ادامه بده."علی: "ممنون" (علی به این فکر میکند که مدیر از کدام کار او قدردانی میکند)روش صحیحمدیر: "علی، کار گزارش امروز صبحت عالی بود. فکر میکنم وقت زیادی برای آن گذاشته بودی چون همه جزئیات را خیلی خوب مطرح کرده بودی. واقعاً از تلاشت ممنونم."علی: "از اینکه متوجه شدید که چقدر برای آن گزارش وقت گذاشته بودم خوشحالم. خیلی ممنون." (علی به این فکر میکند که مدیر واقعاً گزارش را مطالعه کرده و از تلاشش ممنون است و دوست دارد دوباره آن کار را تکرار کند."همینطور که میبینید، کارمند متوجه شده است که مدیرش از کدام کار او راضی و خوشنود است و انگیزه لازم برای تکرار آن را پیدا میکند.بهموقع باشیددقت کنید که قدردانی شما باید بلافاصله بعد از آن عمل باشد. هرچه فاصله زمانی بین قدردانی و عمل موردنظر بیشتر شود، تاثیر آن برای انگیزه دادن به کارمند کمتر خواهد شد.مدیر: "علی، گزارشی که شش ماه پیش ارائه کردی عالی بود. به کارت ادامه بده. ممنون."علی: "ممنونم ولی منظورتان کدام گزارش است؟"سعی کنید قدردانی که انجام میدهید بهموقع باشد. حتی اگر مجبور شوید بخاطر آن کار دیگری را رها کنید اما باید برای کارهای خوب کارمندانتان وقت بگذارید.عادل باشیدیکی از مهمترین نگرانیهای مدیران این است که وقتی قدردانی انجام میشود، عادلانه به نظر نرسد. خیلی وقتها وقتی از کارمندی که کارمند نمونه ماه مشخص شده است میپرسیم که کدام کار او باعث این تشویق شده است میگوید که نمیداند. باید بتوانید به طور مشخص و دقیق قوانین تشویق و قدردانی را مشخص کنید تا همه بفهمند چطور میتوانند از آن برخوردار شوند. در نشان دادن قدردانی خود ثابتقدم باشید. اگر بخاطر کار مطلوب کارمندی از او قدردانی کنید و وقتی کارمندی دیگر همان کار را انجام دهد و قدردانی نشان ندهید، بذر جانبگیری و استثناء قائل شدن را میپاشید.همیشه به دنبال کارهای خوب کارمندانتان باشید. وقتی چنین رویکرد فکری داشته باشید، خوبیها را خواهید دید و بازده کاری و خلاقیات در میان اعضای تیمتان تقویت خواهد شد.قدردانیتان را خالصانه بیان کنید. وقتی میخواهید قدردانی انجام دهید آن را با بحثهای دیگر ادغام نکنید. به عبارت دیگر، بعد از بیان قدردانیتان برای یک عمل، عمل اصلاحی ممکن برای کاری دیگر را به میان نیاورید. این باعث میشود کارمندتان با خود فکر کند، "اصلاً نمیخواهم از من قدردانی کند چون همیشه آن را به یک چیز بد میچسباند." پس قدردانیتان را خالص نگه دارید.درصورت امکان در ملاءعام قدردانی کنیدقدردانی چیزی نیست که بخواهید پنهانش کنید. اینکار اگر در ملاءعام انجام شود تاثیر بیشتری خواهد داشت. قدردانیتان را در جلسات، درمقابل اعضای تیم و مخصوصاً مدیریت انجام دهید. نکته جالب این است که وقتی به این کار عادت کردید، خیلی از اعضای تیمتان فعالیت خود را بیشتر میکنند تا آنها هم از این قدردانیها برخوردار شوند.منطقی باشیدمعمولاً وقتی از همه سوال میکنیم که چرا هر روز سر کار میروند، اولین جوابی که میدهند این است که "چون حقوقی دریافت کنند و زندگیشان را بچرخانند." بعد که بیشتر درمورد آن حرف بزنیم میگویند که فکر میکنند با کار کردن میتوانند تفاوت ایجاد کنند. در اکثر موارد، دلیل اینکه همه کارمندان صبح زود از خواب بیدار میشوند و تصمیم میگیرند که سر کار بروند این است که احساس میکنند میتوانند در محلکارشان تغییری ایجاد کنند.اجازه بدهید به مثال قبل برگردیم تا فرایند قدردانی را کامل کنیم:مدیر: "علی، گزارش امروزت درمورد سیستم کامپیوترها عالی بود. فکر میکنم وقت زیادی برای تحقیق درمورد آن گذاشته بودی تا ما همه اطلاعات لازم برای سفارش آن سیستم کامپیوتر را داشته باشیم. واقعاً از تلاشت ممنونم چون این سیستم کامپیوتری جدید بازده کار تیم ما را خیلی بالا میبرد و باعث میشود به هدفمان برسیم و شرکت امسال سود بیشتری داشته باشد. من منتظر کارهای فوقالعادهتر تو در آینده هستم. ممنونم."علی: "متشکرم. از اینکه میتوانم تغییری ایجاد کنم خوشحالم. اگر باز کمکی از دستم برمیآمد خبرم کنید."با این روش علی متوجه میشود که چطور میتواند در محلکار خود تغییر ایجاد کند و مدیر هم با جمله آخر خود او را برای انجام دوباره آن کار تشویق میکند.اینها پنج نکته درمورد نحوه ابراز قدردانی و انگیزه دادن به کارمندان برای بیشترین نتیجه با کمترین تلاش بود. از همین امروز شروع کرده و این تکنیکها را در رفتار با کارمندان خود به کار برید تا ببینید چطور تیم کاری شما تغییر کرده و بهتر میشود. از کارمندانتان قدردانی کنید! به آنها انگیزه دهید! و موفق شوید!