به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایسنا، مجید قدمی در نشست خبری با بیان اینکه طبق قانون اساسی همه افراد در جامعه حق آموزش دارند و وظیفه ماست که امکانات برای همه آنها فراهم کنیم، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی یک آموزش پرهزینه است.
وی افزود: تراکم دانشآموزی ما در کلاسهای با دانشآموزان یک معلولیتی 6 تا 11 نفر و در کلاسهایی با جمعیت چند معلولیتی 3 تا 4 نفر است. ما علاوه بر این مورد، باید هزینه ایاب و ذهاب این دانشآموزان را نیز تامین کنیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به ضرورتهای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اشاره و عنوان کرد: امسال پیشبینی میکنیم نزدیک به یک میلیون و 200 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان داشته باشیم که برای سنجش اینها 850 پایگاه با 6000 پایگاه نیروی انسانی آماده شده و با وزارت بهداشت هم هماهنگ شدیم تا از خدمات پزشکان استفاده کنیم.
قدمی ادامه داد: طرح سنجش برای کودکان 6 سال انجام خواهد شد و آنها از اول خردادماه همزمان با زمان آغاز ثبتنام برای دریافت نوبت، به مدارس مراجعه میکنند و سپس در زمان تعیین شده به پایگاهها مراجعه میکنند.
وی با اشاره به اینکه از امسال پیشدبستانیهای 5 سال تمام یک سال زودتر میتوانند به پایگاهها مراجعه و سنجش را انجام دهند، گفت: پیشبینی میکنیم 50 درصد نوآموزان پیش دبستانی یعنی حدود 500 هزار نفر طرح سنجش را بگذرانند. اگر سنجش برای این گروه انجام شود، سال آینده برای ورود به دبستان نیاز به انجام سنجش مجدد ندارند زیرا طرح سنجش الکترونیکی شده و همه چیز در سامانههای ما به ثبت میرسد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: اگر امر سنجش را زودتر انجام دهیم میتوانیم مداخله موثرتری داشته باشیم و معتقدیم تا جایی که میتوانیم باید امر سنجش به زمان تولد نزدیک شود.
قدمی با اشاره به اینکه هزینه سنجش برای خانوادهها 14 هزار تومان تعیین شده است، گفت: طرح سنجش خودگردان است و اعتبار دولتی برای آن دیده نشده البته با همین قیمت محدود، چند نوع ارزیابی برای کودک انجام میشود.
وی افزود: طرح سنجش همزمان با شروع سنجش از ابتدای خردادماه شروع میشود اما اجازه داده شده است تا مناطق گرمسیری که شرایط ویژهای دارند بتوانند از نیمه دوم اردیبهشتماه یعنی 10 روز زودتر کار سنجش را شروع کنند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به پرسشی درباره وجود مشکل در نوبتدهی به خانوادهها اظهار کرد: قبلا مشکل در نوبتدهی وجود داشت اما اکنون این مشکل حل شده و اگر خانواده در زمان تعیین شده به پایگاه مراجعه نکرده، باید مجدد به مدرسه برود و نوبت دریافت کند. به خانوادهها توصیه میکنیم زمان نوبتدهی را تغییر ندهند البته باید گفت که اولویتدهی با کودکان 6 سال است و با وجود سنجش پنج سال تمام پیشدبستانی پیشبینی میکنیم کار پایگاهها مدت زمان بیشتری به طول بینجامد.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه با بیان اینکه نوآموزان پیش دبستانی از مرکز پیش دبستانی خود نوبت دریافت و به پایگاهها هدایت میشوند گفت: البته فقط نوآموزانی که در مراکز پیشدبستانی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش حضور دارند، میتوانند در این طرح شرکت کنند.
قدمی همچنین به تخفیفاتی برای مناطق محروم اشاره و عنوان کرد: هزینه سنجش نوآموزان ۱۴ هزار تومان است که ۵ درصد رایگان و ۵ درصد نیز نیم بها در نظر گرفته شده است البته تشخیص با رئیس پایگاه است و در بعضی از استانها نیز مجوزهای موردی برای عدم دریافت وجه صادر میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مرور برخی نتایج طرح سنجش سال گذشته پرداخت و گفت: 75 درصد نوآموزان در سال گذشته سابقه شرکت در دوره پیش دبستانی را داشتند. هفت درصد چپ دست بودند. 12 درصد سابقه هیچ گونه بیمهای نداشتند و 27.6 درصد از والدین آنها ازدواج فامیلی داشتند که نشان دهنده ضرورت اجباری شدن آزمایشات پییش از ازدواج بویژه در پیوندهای خویشاوندی درجه اول است.
وی افزود: حدود 145 هزار نفر از والدین نوآموزان بیسواد مطلق بودند. 42 هزار و 221 نفر افغانستانی و 1758 نفر تبعه سایر کشورها بودند. 30 هزار و 726 نفر دیرآموز تشخیص داده شدند. در مجموع 72 هزار و 911 نفر در 1570 مدرسه استثنایی مشغول تحصیل هستند. 50 هزار نفر در قالب سیستم تلفیقی در مدارس عادی درس میخوانند و 1970 دانش آموز اوتیسم داریم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین به بازنشسته شدن هزار نفر در دوسال آینده خبر داد و گفت: نیازمند تزریق 800 تا 1000 نیروی انسانی متخصص به سیستم هستیم که کمتر از یک ششم آن از طریق دانشگاه فرهنگیان به ما ملحق میشوند.
قدمی با بیان اینکه در حوزه دانش آموزان اوتیسم در حد خودمان در مدارس خوب عمل کردهایم اظهار کرد: از تهیه ابزار و تجهیزات گرفته تا تامین محتوای آموزشی برای خانوادهها و معلمان را انجام دادهایم اما متاسفانه آموزش عالی در این زمینه خوب عمل نکرده است و نیاز هست که در مقطع دکترا افرادی را به خارج اعزام کنیم تا تحصیل کنند. بضاعت علمی دانشگاههای ما در زمینه اوتیسم پایین است.
عضویت در خبر نامه