« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۷
براي بهبود شرايط کنوني نيازمند اصلاح رويکردها هستيم. حمايت و پشتيباني از دولت بايد با رويکرد مثبت باشد. نه اينکه هر کسي که از دولت حمايت کند را «وکيل الدوله» بخوانند! چرا برخي حمايت از دولت را امر مذمومي مي دانند؟ مگر دولت نماينده مردم نيست؟

اوای دنا:حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور در امر قانون اساسی و محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس مهمانان این هفته برنامه دیروز امروز فردا بودندکه این مناظره با موضوع تعامل بین دولت و مجلس برگزار شده است.

در ابتداي اين مناظره، ميرتاج​الديني ضمن تعریف یک مناظره خوب گفت : انتظار دولت از مجلس نهم، تعاملي بالاتر از مجلس هشتم بود، افزود: اما متاسفانه نه تنها تعامل بيشتر نشد که کمتر هم شد و ما از سطح تعامل کنوني راضي نيستيم. به گفته وي هرچه تعامل ميان دولت و مجلس بيشتر شود، خدمت به مردم نيز بيشتر خواهد شد.

وي با تاکيد بر رويکرد همکاري و تعاملي در روابط ميان دو قوه، ادامه داد: براي بهبود شرايط کنوني نيازمند اصلاح رويکردها هستيم. حمايت و پشتيباني از دولت بايد با رويکرد مثبت باشد. نه اينکه هر کسي که از دولت حمايت کند را «وکيل الدوله» بخوانند! چرا برخي حمايت از دولت را امر مذمومي مي دانند؟ مگر دولت نماينده مردم نيست؟ نمايندگان مجلس، نماينده مردم هستند. رئيس جمهور هم نماينده مردم است که با اکثريت مطلق آراي مردم انتخاب مي​شود. اعضاي هيات دولت را هم نمايندگان مردم انتخاب مي​کنند.

ميرتاج​الديني با اشاره به تنفيض حکم رياست جمهوري از سوي رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: از اين رو رئيس جمهور يک امتياز بيشتر از نمايندگان مجلس هم دارد.
فرهنگي نيز که تاييد مي​کرد تعامل خوبي ميان دولت و مجلس برقرار نيست، متذکر شد: البته اين رابطه در مجلس هفتم و هشتم هم خوب نبود. هرچه دولت​ها به آخر دوره خود نزديک مي​شوند هم معمولا روابط  به اين سمت پيش مي​روند و تعاملات کمتر مي​شود.

وي افزود: القاي اينکه قواي سه گانه در کشور درگير هستند، وجهه خوبي براي نظام ما در عرصه بين المللي ايجاد نمي​کند.

عضو هيات رئيسه مجلس در واکنش به اظهارات ميرتاج​الديني که راي مردم به رئيس جمهور را در مقامي بالاتر از راي مردم به نمايندگان مجلس، مي​دانست ادامه داد: بر اساس قانون اساسي نمايندگان مردم پس از حضور در مجلس، نماينده همه ملت ايران هستند نه فقط نماينده حوزه انتخابيه خود. نمايندگان مجلس هم نماينده کساني هستند که به آنها راي داده اند و هم نماينده کساني که راي نداده​اند و مي​توانند در تمامي امور کشور، اظهارنظر کرده و تحقيق و تفحص کنند.

به گفته وي، مشکل جايي بوجود مي آيد که نمايندگان مي​خواهند در کار اجرا دخالت کنند يا دولت بخواهد که مجلس، پيرو آنها باشد و هرچه به مجلس فرستاده شد؛ تمام و کمال پذيرفته شود. کما اينکه پيش از اين هم از سوي دولت اعلام شد که چرا مجلس در لوايح ما تغييراتي ايجاد مي​کند.

فرهنگي رابطه مجلس و دولت را به رابطه ميان بنا و مهندس اجرا تشبيه کرد و گفت: مجلس بنا است که برنامه ريزي مي​کند و بر حسن اجرا نظارت دارد و مهندس اجرا هم دولت است. اگر در اين ميان بين دولت و مجلس ناهماهنگي ايجاد شود، بيگانگان سوء استفاده کرده و فشار مضاعفي بر کشور وارد مي آورند. کما اينکه پس از انتخابات 88، نخستين تحليلي که در عرصه بين الملل ايجاد شد اين بود که بايد با نظامي که از چنين پشتوانه مردمي اي برخوردار است، تعامل داشته باشيم. اما به محض اينکه اختلافاتي در داخل ايجاد شد، دشمنان هم به حمايت از اين اختلاف​ها پرداختند.

در ادامه اين مناظره، ميرتاج​الديني تاکيد بر اينکه «رئيس جمهور نماينده مردم است» را به دليل رفع اين «توهم» دانست که برخي همکاري با دولت را برنمي​تابند و رئيس دولت را نماينده مردم نمي​دانند. برخي نمايندگان فکر مي کنند که به واسطه نمايندگي​اشان بايد مدام از دولت انتقاد کنند. من رد نمي کنم که نمايندگان حق اظهار نظر درباره همه مسائل را دارد اما قانون صراحت ندارد که هر نماينده اي نماينده کل ملت باشد.....

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: