« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
هند، اروگوئه و آرژانتین کشورهای هدف برای واردات برنج هستند، اما تایلند هم می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که برای واردات برنج در لیست ما قرار گیرد.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از  جام نیـوز، چندی پیش حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران  به منظور تعمیق روابط و گسترش مبادلات تجاری به برخی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا سفر کرد. رجانیوز در نوشتاری به بررسی سوغات حسن روحانی از سرزمین تایلند برای شالیکاران ایرانی پرداخته است که در ادامه می خوانید:

 

حسن روحانی در سفر اخیر خود به تایلند در حالی وعده خرید برنج از این کشور را به مقامات آن داده است که بازار از برنج تولیدی و حجم بالای وارد شده در 5 ماه نخست از مراجع قانونی و غیرقانونی (قاچاق) اشباح شده است و این واردات نتیجه ای جز شکستن کمر کشاورزان ایرانی را در بر نخواهد داشت؛ نتیجه ای که با توجه به صحبت های سخنگوی دولت؛ برای مدیران اعتدالی اهمیتی ندارد.

امروز حسن عباسی معروفان معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با فارس اعلام کرده است:

 

سالانه حدود 3 میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که دو سوم آن در داخل تولید و یک سوم آن یعنی رقم بین 800 هزار تا 1 میلیون و 200 هزار تن اجازه واردات می‌یابد. هند، اروگوئه و آرژانتین کشورهای هدف برای واردات برنج هستند، اما تایلند هم می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که برای واردات برنج در لیست ما قرار گیرد.


این صحبت های معروفان پیرو وعده روحانی برای بازگشت تایلند به بازار برنج ایران است. پنج روز قبل وراچون سوکوندهاپاتیپاک، سخنگوی دولت تایلند گفت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در گفتگوها با نخست‌وزیر این کشور نسبت به خرید برنج تایلندی ابراز تمایل کرده است.



معروفان در حالی صحبت از مصرف سالانه 3 میلیون برنج در کشور کرده است که پیش از این در 18 تیر امسال مدیر کل دفتر امور غلات و کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه ای اعلام کرده بود، امسال میزان تولید برنج به سه میلیون و 200 هزار تن می‌رسد که نسبت به سال گذشته 500 هزار تن افزایش خواهد داشت.

از آنجا که طبق اعلام معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي میزان سرانه مصرف برنج در کشور 40 کیلوگرم است، حداکثر میزان مصرف سالانه برنج در کشور 3 میلیون و 200 هزار تن خواهد بود و این معادل برنامه این وزارت خانه برای خودکفایی صد در صدی در تولید این محصول استراتژیک در سال 95 می باشد.
 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج نیز حجم قاچاق برنج در کشور را 30 تا 35 درصد برنج مصرفی اعلام کرده؛ از سوی دیگر مطابق آمار گمرک در 5 ماهه نخست امسال 562 هزار تن برنج از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

 


با این وصف با یک حساب سر انگشتی باید گفت، با توجه به حجم انبوه واردات 5 ماهه نخست و برنامه دولت برای ادامه واردات پس از فصل برداشت و مقدایر انبوه قاچاق، بازار برنج با مازاد بیش از یک میلیون تنی برنج مواجهه خواهد شد؛ مواجهی که جز شکستن اقتصاد برنجکاران ایرانی را در بر نخواهد داشت، چرا که قیمت برنج وارداتی بعنوان کیفیت پایین آن، ارزانتر از برنج ایرانی است و با توجه به اقتصاد تضعیف شده ایران در سه سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم، این برنج و شالیکار ایرانی است که قربانی تصمیم غلط دولت خواهد شد و این تنها واردکنندگان و دلالان رانتی چسبیده به دولت هستند که منافع سرشاری را کسب می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: