« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
این روزها شبکه‌های اجتماعی حسابی پرطرفدار شده‌اند و تقریبا همه افراد بخشی از زمان روزانه‌شان را به خواندن متن‌های به اشتراک گذاشته شده و انتشار آنها اختصاص می‌دهند. جالب این که بسیاری از مطالب مربوط به موضوعات بهداشت و سلامت هستند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از روزنامه جام جم این هفته یکی از خبرهای داغ شبکه‌های اجتماعی که حسابی هم دست به دست شد جادوی زنجبیل و عسل و لیمو برای پیشگیری از سرماخوردگی بود؛ مطلبی منتسب به یکی از متخصصان طب سنتی که البته بعد از جست‌وجو متوجه شدیم پزشکی با این اسم و فامیل وجود خارجی ندارد! براساس این توصیه پزشکی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مصرف روزانه یک لیوان نوشیدنی جادویی با ترکیب عسل و زنجبیل و آب جوشیده و لیمو از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی محافظت می‌کند و در صورتی که یک ماه هر روز یکی لیوان معجون عسلی ترجیحا پیش از خواب شبانه بنوشید هرگز سرماخوردگی سراغتان نمی‌آید و اگر هم مبتلا به سینوزیت باشید کاملا درمان خواهید شد. شما فکر می‌کنید این موضوع چقدر واقعیت دارد؟

شاید بد نباشد کمی به عقب برگردیم و به این پرسش پاسخ دهیم که اصلا چرا سرما می‌خوریم؟ یکی از ویژگی‌های فصل پاییز و زمستان، تغییرات آب و هوایی ناگهانی است.

افت شدید دما در بدن هر فرد تغییراتی ایجاد می‌کند، چون کاهش دما روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و آن را ضعیف می‌کند و در نتیجه بدن مستعد بیماری می‌شود و ویروس وارد شده بسرعت وارد عمل خواهد شد و علائمی مثل آبریزش بینی، بدن‌درد، گلودرد، سرفه و... سراغ فرد می‌آید. پس اگر این نوشیدنی به اصطلاح جادویی تا این حد کارایی داشت یک واکسن سرماخوردگی محسوب می‌شد و دیگر نیازی به درمان نبود. البته از دیدگاه طب سنتی مصرف عسل و زنجبیل و لیمو تا حدی علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد؛ اما این که جلوی آن را بگیرد از نظر پزشکی اصلا قابل قبول نیست. در مورد سینوزیت هم لازم است بدانید وقتی سینوس‌ها دچار عفونت شوند، این بیماری را ایجاد می‌کنند. در عین حال، سینوزیت معمولا به دنبال سرماخوردگی و آنفلوآنزا بروز می‌کند و اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از یک هفته باقی بماند ممکن است به سینوزیت تبدیل شود.

برای درمان هم با توجه بشدت بیماری، آنتی بیوتیک، آنتی‌هیستامین، داروهای ضداحتقان، ترکیبات کورتون، مسکن‌ها، سرم‌های فیزیولوژی برای شست‌وشوی بینی و بخور (بویژه بخور سرد) تجویز می‌شود؛ بنابراین برای یک بیماری جدی نمی‌توان نسخه‌ای جادویی پیچید و مدعی شد فلان نوشیدنی درمان قطعی سینوزیت است.

از طرفی فراموش نکنید کم نیستند افرادی که با ابتلا به سرماخوردگی به پزشک مراجعه نمی‌کنند و معتقدند بیماریشان خود به خود و با مصرف جوشانده‌های گیاهی درمان می‌شود. در صورتی که اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از چهار هفته ادامه پیدا کند زمینه سینوزیت مزمن فراهم خواهد شد. همچنین ممکن است عوامل آلرژی‌زا، آسم، عفونت‌های باکتریایی، پولیپ بینی و اختلال ساختمانی بینی زمینه‌ساز سینوزیت مزمن باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: