« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۷
به‌اعتقاد من‌جریـان اصولگرایی دنبال‌این است که جریان اصلاح‌طلبی را در درون خود شکل بدهد تا با این بازسازی خلاء حضور اصلاح‌طلبان را پر کند. اگر این دوره هم موفق نشوند سعی می‌کنند دوره بعد این کار را بکنند.  


روزنامه بهار:سکوتی که معلوم هم نیست کدام‌یک از گزینه‌های اصلاح‌طلبان آن را خواهد شکست. محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، خبر از احتمال حضور پدرش داده و خاتمی هم از آینده‌ پرفراز و نشیب روبه‌رویش گفته است؛ گفته که می‌ترسد؛ هر چند او حرفی از نیامدن به میان نیاورده است. رجوع دوباره اصلاح‌طلبان به دریچه انتخابات شاید خودآگاه یا ناخودآگاه برای جلوگیری از تعبیر خوابی باشد که به اعتقاد غلامرضا تاجگردون اصولگرایان برایشان دیده‌اند؛ خوابی که به حذف اصلاح‌طلبان واقعی و ظهور اصلاح‌طلبان بدلی از جنس اصولگرایان منجر می‌شود. اما حکایت دریچه‌ای رو به قدرت برای اصولگرایان جوری دیگر است.
هرچه 24 خرداد نزدیک می‌شود و هر روز رخ می‌نماید، اصولگرایان اما از هم دور می‌شوند و جبهه و ائتلاف تازه‌ای تشکیل می‌دهند و نامزدی برای خود دست و پا می‌کنند. آن‌قدر نامزدهایشان پرشمار شده‌ که داد همه دلبستگان اصولگرایی را درآورده است. چرایی این موضوع را از غلامرضا تاج‌گردون، نماینده گچساران عضو فراکسیون اقلیت مجلس نهم ،پرسیدیم.

ارزیابی‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم دارید؟

 

ارزیابی دقیقی نمی‌توان داشت، چون فضا چندان شفاف نیست. درواقع همه منتظر‌ند ببینند چه کسی می‌آید و چه کسی نمی‌آید.

دلیل این بلاتکلیفی چیست؟
درواقع نبود احزاب قوی در کشور یکی از عوامل اصلی در وضعیت موجود است. دوره‌های گذشته می‌توان گفت احزاب بیش از 50‌درصد در فضای انتخابات فعال بودند و به همین دلیل نامزدهای هر حزبی مشخص بود که در این دوره به دلیل نبود همان احزاب فضای انتخابات نامعلوم شده است.

علت حضور پرشمار نامزدهای جریان اصولگرا هم به‌دلیــل نبود احزاب است؟
بله، اگر احزاب قدرتمند در کشور وجود داشت امروز این تعداد نامزد از یک جریان خود را شایسته ریاست‌جمهوری نمی‌دانستند، همچنین جریان اصلاح‌طلب تکلیفش مشخص بود. از طرفی هم چون اصلاح‌طلبان وضعیت مشخصی برای شرکت در انتخابات ندارند همین موضوع باعث انشقاق در جبهه اصولگرایی شده است، چون می‌پندارند رقابت برای پست ریاست‌جمهوری درون‌گروهی است و از رقیب خبری نیست؛ به همین دلیل هر شخص و گروهی می‌خواهد قدرت را در دست بگیرد.

دقیقـا دارد چه اتفاقـی می‌افتد؟
به‌اعتقاد من‌جریـان اصولگرایی دنبال‌این است که جریان اصلاح‌طلبی را در درون خود شکل بدهد تا با این بازسازی خلاء حضور اصلاح‌طلبان را پر کند. اگر این دوره هم موفق نشوند سعی می‌کنند دوره بعد این کار را بکنند.

یعنی به دنبال حذف اصلاح‌طلبان حقیقی از میدان هستند؟
بله، اصولگرایان دنبال حذف کامل اصلاح‌طلبان هستند، در واقع در یک فرآیند بلندمدت گروه‌های تندرو و کندرو جریان اصولگرا از هم فاصله می‌گیرند و نهایتا اصلاح‌طلبان جدیدی را شکل می‌دهند، در واقع جریان اصلاح‌طلبی را از درون خود بازسازی می‌کنند. این فرآیند در تاریخ پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است. هر چند اصلاح‌طلبی همیشه وجود داشته و دارد، یعنی همیشه نخبگان در اجرا به سمت اصلاح‌طلبی پیش می‌روند. درواقع اصولگرایان می‌خواهند در قدرت تعریف جدیدی برای اصلاح‌طلبی ارائه دهند تا ابزاری برای پیشبرد اهدافشان باشد و این موضوع بسیار خطرناک است و ایجاد خفگی در نخبگان سیاسی می‌کند.

آیا اتفاقات سال 88 را هم در بلاتکلیفی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات موثر می‌دانید؟
بله، تقریبا به همین دلیل است. به اعتقاد من باید حکومت در نگاه خود یک بازبینی انجام دهد و فضا را برای اصلاح‌طلبان باز کند تا انگیزه مردمی برای شرکت در انتخابات را افزایش دهد؛ چون اصلاح‌طلبان در جامعه طرفدار و پایگاه دارند و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.
در حال حاضر بسیاری از اصلاح‌طلبان هستند که به قانون اساسی معتقدند.
به تازگی رییس‌جمهوری دوره اصلاحات از نگرانی‌هایش برای حضور در انتخابات گفته است. فکر می‌کنید تا چه اندازه مشکلاتی که عنوان کرده پیش‌روی او است؟
البته مشکلاتی بعد از انتخاب ایشان وجود خواهد داشت و همان‌طور که آقای خاتمی خودشان گفتند نمی‌خواهند هزینه جدیدی را برای نظام ایجاد کنند، اما این‌که برخی می‌گویند آقای خاتمی رد صلاحیت می‌شود به اعتقاد من این طور نیست و مشکلی برای حضور ایشان در انتخابات وجود ندارد.

نامزد شدن رییس‌جمهوری دوران اصلاحات چه هزینه‌ای برای نظام می‌تواند ایجاد کند؟
بسیاری از این‌که آقای خاتمی رییس‌جمهوری باشد خوشحال نمی‌شوند و به همین دلیل ممکن است با ایشان تقابل یا در مقابلشان ایستادگی کنند.
از طرفی حتی رای آوردن آقای خاتمی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند؛ یعنی ایشان پیروز انتخابات شوند و بعد مشکلاتی پیش بیاید به همین دلیل آقای خاتمی مصلحت نظام را در نظر گرفته و این حرف‌ها را زده است.

اما یک بحث اقبال عمومی برای حضور ایشان در انتخابات است؟
بله، اما من فکر می‌کنم ابتدا ایشان مصلحت نظام را در نظر بگیرند.

و با افکار عمومی و مردمی که محمد خاتمی را راه برون‌رفت از شرایط موجود می‌دانند چه می‌کند؟
نمی‌دانم، اما حتما آقای خاتمی باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: