« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
بوابه القاهره مدعی شد؛
"عربستان‌ مشکل را از حمله به یک کشور همسایه که مبنایی نداشت و امروز هم هیچ مبنایی ندارد، آغاز کرد. به نفع منطقه و عربستان است که هر چه سریع‌تر این حملات را به کشور برادرمان یمن قطع کند.»
به گزارش آوای رودکوف به نقل از  جام نیـوز، وبسایت مصری "بوابه القاهره" مدعی شد: «ایران ضمن حمله شدید به عربستان سعودی، این کشور را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده است.»

 

بنا بر این گزارش، خبرنگار شبکه خبری "روسیا الیوم" از روحانی رئیس‌جمهور ایران پرسید که شما حدود 4 سال پیش وعده کردید که رابطه ایران با کشورهای همسایه و عربستان بهبود پیدا می‌کند، اما تشنج بین ایران و عربستان بیشتر شد؛ رابطه این دو کشور قطع و سفارت‌ها بسته شد، در عین حال سخنانی از میانجیگری‌ کشورهایی نظیر کویت و عراق بین ایران و عربستان است و اینکه آقای ابراهیم جعفری پیام‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌‌ها آورده است. شما این حرکت‌ها را تأیید می‌کنید؟ آیا پیام‌هایی رد و بدل شده؟ شرایط ایران برای رابطه با عربستان چیست؟

 

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: همواره اساس سیاست ایران توسعه روابط با همسایگان و به خصوص کشورهای اسلامی است، شورای همکاری خلیج فارس نیز از این امر مستثنی نیست. اعضای این شورا همسایگان جنوبی هستند و ما همیشه خواهان روابط خوبی با آنها بوده‌ایم، تلاش ما بر این بوده که روابط ما با این کشورها بهتر شود، عربستان‌سعودی مشکل را از حمله به یک کشور همسایه که مبنایی نداشت و امروز هم هیچ مبنایی ندارد، آغاز کرد. به نفع منطقه و عربستان است که هر چه سریع‌تر این حملات را به کشور برادرمان یمن قطع کرده و مداخلات در امور تروریسم منطقه را قطع کند.

 

وی با بیان اینکه ما در رابطه دو جانبه با عربستان مشکلی نداریم که بخواهیم آن را حل کنیم، گفت: مشکلات ما مربوط به تجاوز عربستان به یمن و مداخلات عربستان در بحرین و برنامه‌هایی است که وی در حمایت مالی از ترویسم در منطقه دارد، است.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما با عربستان در گذشته مذاکرات و صحبت‌هایی داشتیم، مسئله اعدام شیخ نمر و سفارتخانه عربستان رخ داد و عربستانی‌ها یک جانبه روابط  خود را قطع کردند. ما خواستار قطع رابطه نبودیم. از آن زمان تا به حال کشورهای مختلفی به عنوان اینکه بین ایران و عربستان میانجگری کنند، آمدند و کشورهای زیادی مانند کویت و عراق و اگر بخواهم نام ببرم بیش از 8 کشور بودند که با ما صحبت کردند.

 

روحانی ضمن ابراز امیدواری برای حل ریشه‌های مسئله ایران و عربستان، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم که در منطقه صلح و ثبات برقرار شود، ایران نه قصد دخالت در امور عربستان را دارد و نه می‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و جایی که می‌تواند نقش داشته باشد، آن نقش را نداشته باشد. آنها نباید کشور همسایه مظلوم را بمباران و در امور آنها مداخله کنند، متاسفانه تروریست‌ها از منابع مالی عربستان استفاده می‌کنند.

 

وی افزود: امیدواریم عربستان راه درستی را انتخاب و تصمیم درستی اتخاذ کند، ما حاضریم به عربستان در حل مسئله یمن و مسائل منطقه کمک کنیم و حاضریم  با کمک به عربستان در کل منطقه ثبات و وحدت بیشتری با تلاش ما ایجاد شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: