« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
خبر
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: یک درصد از پزشکان کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان دارند و میزان پرداخت‌ها به سمت عدالت پیش رفته است.
به گزارش آوای رودکوف، ایرج حریرچی در جلسه هم‌اندیشی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی تهران که در ارتباط با تحلیل طرح تحول برگزار شد، اظهارداشت: طرح تحول سلامت برنامه‌ای نیست جز اجرایی کردن قوانین بالادستی در حوزه سلامت و با اجرای این طرح شاخص‌های توسعه انسانی ارتقاء یافته است.
 
وی با اشاره به افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان، افزود: هرچند که در 30 سال گذشته این آمارها ارتقاء یافته ولی طی سالهای اخیر این پیشرفت بیشتر شده و به سمت عدالت در حوزه سلامت حرکت کرده‌ایم.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداختی از جیب مردم کاهش یافته در حالیکه ایران پیش از اجرای طرح جزء کشورهایی بوده که بیشترین میزان پرداخت در حوزه سلامت را مردم داشتند.

حریرچی با اشاره به شاخص توسعه تعداد تخت‌های بیمارستانی گفت: برخی می‌گویند که هزینه‌های سلامت طرح تحول افزایش یافته و در واقع این موضوع مصداق مسئله‌ای است که بعضی شایعه‌پراکنی کز پشت کوهی آش می‌دهند و زمانی که این فرد دید مردمان زیادی برای گرفتن آش به پشت کوه در حال حرکت هستند با خود گفت نکند واقعاً آش می‌دهند و خودش هم به آن‌سو رفت.

حریرچی اضافه کرد: بخش اندکی از درآمد تولید ناخالص ملی در کشور به موضوع سلامت و طرح تحول اختصاص یافته در حالیکه آمریکا جمعیتی 4 برابر ما داشته و بیش از 2 هزار و 200 میلیارد دلار هزینه بخش سلامت می‌کند البته برخی معتقدند اگر کل پول اقتصاد آمریکا را هم به ما بدهند باز هم به دلیل اجرای طرح تحول نمی‌توانیم برنامه‌ها را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: کل هزینه سلامت به قیمت ثابت کل اقتصاد در سال 91 و 92 کاهش یافته و در سال 93 نیز ثابت و نسبت به سالهای 89 و 90 کمتر بوده است.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: منابع مالی هنگفتی در اختیار طرح تحول قرار نگرفته و اعتبارات عمومی امور مختلف در قانون بودجه کشور برای ما کاهنده بوده است در حالیکه گفته شده این اعتبارات افزایش یافته ولی در واقع چنین چیزی نبوده است.

حریرچی با اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول علاوه بر درمان، حوزه پیشگیری و بهداشت نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در تمام 30 سال گذشته تا سال 90 متوسط پول برای بهداشت عمومی و پیشگیری حدود 4 درصد بود ولی در سال اول اجرای طرح ما موفق شدیم آن را به 9 درصد برسانیم.

وی در پاسخ به منتقدینی که می‌گویند اجرای طرح تحول زیرمیزی پزشکان را به رومیزی تبدیل کرده است، گفت: چنین چیزی در هیچ کشوری نتوانسته در یک سال 10 درصد از پرداختی جیب مردم را کاهش دهد و ما در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا عمده منابع طرح و درآمد اختصاصی آن به بیمارستان‌ها و جیب پزشکان رفته است، اظهارداشت: ما 56 درصد از منابع طرح را برای کاهش پرداختی از جیب مردم، 24 درصد را جهت افزایش زیرساخت‌ها و 19.9 درصد را صرف کارکنان پزشک و غیرپزشک کرده‌ایم همچنین با اجرای طرح درصد بیمه‌شدگانی که از نظر مالی بی‌بضاعت بوده‌اند افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول موجب بروز بی‌عدالتی در پرداخت‌ها نشده است، گفت: یک درصد از پزشکان کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان دارند و میزان پرداخت‌ها به سمت عدالت پیش رفته است.

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: درصد پزشکان متخصص تمام وقت در کشور پیش از اجرای طرح تحول 18 درصد بود ولی خوشبختانه امسال این رقم به 50.5 درصد رسیده است، نسبت پرداختی پرستاران و پزشکان نیز کاهش یافته و نسبت به گذشته بهتر شده است.

حریرچی در پاسخ به منتقدانی که معتقد هستند طرح تحول نیاز به بازنگری دارد، گفت: حتماً در اجرای طرح اشتباه وجود دارد و تصمیمات غلط است که باید اشتباهات را که عوامل داخلی و خارجی را شناسایی و تصحیح کنیم و شکی در این مسئله نیست.

وی اضافه کرد: در کل دنیا همه سیستم‌ها اتلاف منابع دارند، حتی در کاشت گندم نیز به همین صورت است و در بهترین نظام بهداشتی-درمانی دنیا 10 تا 30 درصد منابع اتلاف می‌شوند البته مهم این بوده که این مسئله تصحیح شود.

حریرچی افزود: ما برای طرح تحول سلامت و به طور کلی موضوع سلامت مردم برنامه داشتیم و اگر حمایت‌های سال اول از طرح را دولت انجام دهد به نتیجه‌های بیشتری نیز می‌رسیم.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هر دولتی گروگان دولت‌های قبلی است بنابراین ما باید دولت‌های بعدی را هدایت کنیم به طرف هزینه‌کرد درست و راه را برای آنها مشخص کنیم که در حوزه سلامت به درستی عمل کنند و رویکرد ما حل مسائل روز بوده نه اینکه بخواهیم همه مسائل و مشکلات را حل کنیم.

حریرچی در پایان به موضوع مراقبین سلامت اشاره کرد و گفت: مراقبین سلامت برند جدید و دستاورد مهم طرح تحول سلامت است و سیاست وزارت بهداشت بر توسعه خدمات مراقبین سلامت بوده و کارسنجی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.
منبع: فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: