به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف؛حضرت علي(ع) ميفرمايند:ميل به زنا وجنون آني غلبه خون است.
براساس طرح طب اسلامي مجموعه تركيب بدن انسان عبارتست از برآيند اثر چهار خلط، دم، صفرا، بلغم، وسودا؛ هرگاه وجود اين اخلاط در بدن انسان در حدّ تعادل باشد انسان از نظر جسمي ورواني در حالت سلامت است وهرگاه يك يا چند خلط از اين اخلاط چهارگانه از حالت تعادل خارج گردد، بيماري پديد مي آيد.
غلبه هر كدام از اين اخلاط بيماري جسمي و رواني ويژه اي مي آورد كه در حديث فوق حضرت امير .ع. دو رفتار غيرمتعارف جنسي و عصبي را ناشي از غلبه خون شمرده اند.
ما مي دانيم بسياري از مشكلات اخلاقي پديد آمده در جامعه توسط كساني بروز مي كند كه بطور متعارف داراي سابقه اي منفي نيستند ويا به تعبير ديگر جزء مجرمين حرفه اي نيستند وبروز يك حالت غير متعارف آني در وجود آنان موجب انگيزه آن جرم گرديده است؛ بطوريكه بعد از آن بسيار از كردة خويش پشيمانند.زمينة پيدايش چنين حالتي دراين افراد ناشي از غلبة خون است.
بنابراين ما مي توانيم با انجام حجامت موجب جلوگيري از بروز حوادث اخلاقي واجتماعي شويم و از بروز بسياري از دعاوي كه حتي منجر به قتل يا نقص عضو يا تصادفات فجيع شده است جلوگيري نمائيم.
حجامت در بيماریهای اورژانسي
بطور كلي اين ذهنيّت در جامعة پزشكي وعموم مردم وجود دارد كه حجامت وساير دستورات طب اسلامي و طب سنتي به عنوان يك درمان آرام وداراي اثر بلند مدت است ونمي توان از اين گونه رفتارها در درمان بيماريهاي اورژانسي بهره گرفت.
در حقيقت اين قضاوت ناشي از بي اطلاعي از كاربرد حجامت وساير دستورات طب اسلامي در درمان است.
مثلاً هرگاه يك مسموميت غذايي ويا دارويي پديد آيد ويا شخصي در معرض گزش حيوانات گزنده مانند عقرب و مار قرار گيرد، حجامت مي تواند در اولين فرصت به عنوان تنها درمانگر اثر بخش، بيمار را از درگيري در حالت خطرناك رهايي بخشد ودر بسياري از موارد به ادامه درماني ديگر بي نياز سازد.
تجربيات كاربرد حجامت در جلوگيري از اثر گازهاي شيميايي منتشر شده در جنگ در اولين فرصتهاي پس از مسموميّت وهمچنين نقش حجامت در افراد شيميايي شده نيز اين فرضيه را به اثبات رسانده است كه در شرايط اضطراب پديد آمده، مانند:
گازها و بمب هاي شيميايي كه در يك زمان كوتاه جمعيتي بزرگ را آلوده مي كنند، حجامت مي تواند يك نجات بخش فوري ومؤثر باشد واز بروز فجايع عظيم انساني جلوگيري نمايد.
كاربر حجامت در رفع اثر سم در بدن انسان داراي سابقه اي طولاني است و براي آن سند طب اسلامي وطب سنتي در منابع معتبر وجود دارد.
حجامت در موارد اورژانسي در بخش هاي ديگري نيز كاربرد دارد. از جمله اين موارد سكته قلبي است .
اولين و فوري ترين و مؤثرترين درمان براي رفع اينگونه موارد، حجامت است.
حجامت پيشگيري كننده و كنترل كننده و درمان كنندة بسيار مؤثري در بيماري هاي قلبي مي باشد.
موارد فراواني وجود دارد كه بعد از مراجعه به مطب هاي پزشكان عضو مؤسسه تحت درمان قرار گرفته اند همچنين در مواردي كه حوادث اجتماعي بروز مي كند وعوارض اخلاقي واحساس آن موجب بروز واكنشهاي عصبي حركات روان پريشي ميگردد و يا تجديد خاطرات حوادث اسفناك منفي در انسان كه موجب بروز افسردگي و بيقراري و نا آرامي مي گردد را نيز مي توان با حجامت در اولين فرصت كنترل نمود.
بررسي اثر حجامت بر بازماندگان زلزله رودبار موجب گرديد كه افراد زيادي از بروز اين ضايعات رواني مصون بمانند. اين بيماريها معمولاً تحت عنوان D.S.T.P مطرح مي گردند.
.
حجامت، ایدز و هپاتيت
در سالهاي اوليّه رواج حجامت در ايران تبليغات وسيعي در مطبوعات شروع شد مبني بر اينكه حجامت موجب شيوع ايدز است.
اين تبليغات در سالهاي اخير مسيرخود را عوض كرد واين اظهارات كه حجامت موجب توسعة هپاتيت مي شود در صحنة مطبوعات نقش بست.
اين درست است كه هر روش درماني اگر با تمهيدات ويژة خود اجرا نشود، عوارضي خواهد داشت، مثلاً اگر تزريقات با سرنگ استريل ويكبار مصرف انجام نشود، بيماريهايي را ايجاد مي كند. ولي اين يك برخورد عالمانه نيست كه به لحاظ استفاده چند نفر جاهل يا مغرض كه از سرنگ آلوده استفاده مي كنند، بطور كلي تزريقات بايد از رديف درمان خارج گردد، بلكه بايد اشخاص خطا كننده را تنبيه كرد.
در مورد حجامت نيز وضعيت چنين است، اگر حجامت با ابزار يكبار مصرف اجرا نشود ويا ابزار اجرايي استريل نباشد ويا در روش اجرا به نحوي عمل شود، كه ابزار آغشته به خون آلوده براي فرد ديگر مورد استفاده قرار گيرد، ممكن است موجب بروز بيماري گردد.
گردآورنده:محمدسعید سعیدی مربی طب اسلامی وسنتی
عضویت در خبر نامه