« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه شهرستان عجب‌شیر : درجامعه‌ دینی مطلوب انسان نه به خود و نه به دیگران آسیب نمی‌رساند در این جوامع هر چیزی که به ضرر انسان باشد سراغ آن نمی‌رود..
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، اسلام دینی اجتماعی است و حتی احکام فردی آن هم آهنگ اجتماعی دارد، یعنی اسلام بین عبادت فردی و اجتماعی پیوند برقرار کرده است. به این دلیل که هدف اسلام ساختن جامعه ای مطلوب است که لازمه آن تربیت و تعلیم افراد دیندار است.

برخلاف برخی اندیشمندان مکاتب مختلف که در عالم وهم به ترسیم جامعه مطلوب پرداخته اند، اندیشمندان مسلمان با الهام گیری از قرآن بیشتر به تفسیر و تحلیل و تبیین آن پرداخته اند. از طرفی علاوه بر جامعه آرمانی که خداوند نوید تحقق آن را در فرجام تاریخ داده است، از پیروان خود انتظار دارد با الهام از شاخص های آن جامعه آرمانی به اقتضاء امکانات و توانمندی های اجتماعی بکوشند تا در یک روند تکاملی حداقل های ویژگی های جامعه مطلوب اسلامی را محقق سازند و آموزه های اسلامی مانند سنت های اجتماعی چشم اندازی از جامعه مطلوب را ترسیم و طراحی کنند.

جامعه‌ دینی بر مفهوم وحی بنا نهاده می‌شود

حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌ و گو با آوای رودکوف اظهار کرد: جامعه‌ دینی در فرهنگ اسلامی بر مفهوم وحی بنا نهاده می‌شود و درواقع وحی پیام خدا به انسان‌هاست.

وی افزود: جامعه‌ای دینی است که در آن دین هدایت شبکه‌روابط اجتماعی را برعهده داشته باشد.
وی با استناد به آیه 11 سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اگر مشرکان توبه کنند و پس از ایمان به آیین اسلام، نماز برپا دارند و زکات بپردازند، با سایر مؤمنان از نظر حقوق اجتماعی اسلام برابرند.

حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: قوانینی که خداوند درقرآن آورده و یا از زبان پیغمبر و ائمه اطهار نقل شده است، قوانین دین ما محسوب می شوند.

امام جمعه سراب با اشاره به نقش تقویت دین در جامعه یادآور شد: اگر در جامعه دین تقویت شد جبهه شیطان و شیطان صفتان تضعیف می شوند و درغیر این صورت به مسائل دینی و اسلامی عمل نشود جبهه اسلام ضعیف می شود.

وی افزود: اجرای عدالت و قانون در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می تواند در راستای حمایت از دین باشد.

حجت‌الاسلام اکرمی از نقش مومنان در جامعه دینی گفت و اظهار کرد: جامعه‌ دینی را دینداران مؤمن به وحی الهی تشکیل می‌دهند، اما انسان‌های غیر مؤمن به وحی اسلامی نیز در این جامعه زندگی می‌کنند، بنابراین، مؤمنان در جامعه دینی با دیگر انسان‌ها اعم از اینکه آنان پیرو دین خاصی باشند یا نه نیز تعامل دارند.

وی با اشاره به نقش رسانه های امروزی در جمعه امروزی افزود: رسانه های امروزی مکمل آموخته های دینی اند و توان انتشار این مضامین را در مناطق برون مرزی نیز دارند، متأسفانه آموزه های دینی و اشاعه آنها توسط ابزارهای ارتباطی، وسیله ای برای تبلیغات سیاسی جوامع شده است، چرا که سردمداران این رسانه ها به شیوه های مختلف سعی دارند که اسلام را دین خشونت و دین خویش را دین کامل و حامی صلح بشر معرفی کنند، از این رو، باید کارشناسان ارتباطی و مذهبی با دقت بیشتری نسبت به گذشته به این مقوله بپردازند.

حجت‌الاسلام اکرمی ضمن بازگو نمودن مشخصات دیندار شدن تاکید کرد: مومن کسی است که به دین عمل کند و زمانی دیندار می شویم که قوانین اسلام را اجرا کنیم.

درجامعه‌ دینی مطلوب، مردم تلاش می کنند که دچار استعمار نشوند

حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه شهرستان عجب‌شیر در گفت و گو با آوای رودکوف اظهار کرد: درجامعه‌ دینی مطلوب انسان نه به خود و نه به دیگران آسیب نمی‌رساند در این جوامع هر چیزی که به ضرر انسان باشد سراغ آن نمی‌رود و هر آنچه که برایش مفید است به سمت آن می‌رود در اینجا مردم تلاش می کنند که دچار استعمار نشوند.

وی افزود: وقتی قرآن روش درست زیستن را به انسان می‌آموزد و برنامه‌ هایی که در بر گیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اوست، ارائه می‌دهد، پس چرا باید مردم و دولتمردان نسبت به آن کوتاهی می‌کنند؛ تا جایی که رسول خدا (ص) برتری قرآن بر سایر سخنها را همانند برتری خدا بر مخلوقات ذکر کرده اند.

وی با استناد به آیه 125سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و دین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کرده و نیکوکار است و از آیین ابراهیم حق گرا پیروی نموده است؟

حجت الاسلام شربیانی ضمن بازگو نمودن اساسی ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه ادامه داد: اساسی ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت و نهادینه کردن آن در جامعه عمل به قرآن است زیرا اگر قرآن بخوانیم یا حفظ کنیم باید گامی برای رسیدن به عمل به آیات آن باشد، در غیر این صورت ما در قبال قرآن مسئول خواهیم بود و دیگر شاهد کارآیی و تاثیرگذاری مثبت آن در زندگی خود و جامعه نخواهیم بود.

حجت الاسلام شربیانی اظهار کرد: ارزش ها در دین است، هرمقدار به طرف دینداری و معنویت برود، آن مفدار نقش ما پررنگ و پایدار است.

وی اظهار کرد: جامعه‌ دینی جامعه ای است که افراد تشکیل دهنده‌ آن دیندار باشند.

امام جمعه شهرستان عجب‌شیر یادآور شد: در یک جامعه دینی همه ارزشها محفوظ است.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع)افزود: امام جعفرصادق(ع)می فرمایند: اگر مردم بفهمند شیرینی احادیث مارا بفهمند به طرف ما می آیند.

حجت الاسلام شربیانی از اثرات انس با قرآن گفت و تاکید کرد: برای ترویج انس با قرآن در جامعه باید ارتباط با قرآن ثمره‌ای در پی داشته باشد که این ثمره تغییر در وجود انسان است، یعنی دوری جستن از اشتباهات و لغزش‌ها که از مهمترین اثرات مطلوب انس با قرآن است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: