« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
در گفتگوی رئیس مرکز بهداشت بویراحمد با آوای رودکوف عنوان شد؛
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد با اشاره به این که تغییراتی از نظر درمانی در روند بهبود انواع سرطان ها ایجاد شده گفت: طبق آمار حدود 50 تا 60 درصد سرطان ها قابل درمان و پیشگیری هستند که این میزان قابل توجه است.

پایگاه خبری آوای رودکوف:رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در گفتگو با آوای رودکوف با اشاره به این که تغییراتی از نظر درمانی در روند بهبود انواع سرطان ها ایجاد شده گفت: طبق آمار حدود 50 تا 60 درصد سرطان ها قابل درمان و پیشگیری هستند که این میزان قابل توجه است.

ابتلای سالانه 1100 نفر به سرطان در کهگیلویه و بویراحمد / نقش سبک زندگی و عادات غذایی در پیشگیری از سرطان / عملکرد جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد زیر سوال رفته است

در ادامه ی گفتگو نظرات دکتر بهنام نیازی رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد را با هم مرور می کنیم:

اثر محیط و سبک زندگی بر سرطان

بهنام نیازی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: ممکن است زمینه ژنتیکی در فرد وجود نداشته باشد ولی اثر محیط و سبک زندگی افراد به گونه ای باشد که میزان ابتلای به سرطان را افزایش دهد، رژیم غذایی پرچرب، نوشیندی های الکلی، استفاده از دخانیات و قلیان افزایش پیدا کرده و از طرفی در جامعه افزایش بیماری های بدخیم، بیماری های گوارشی، بیماری های روانی افزایش پیدا کرده است.

ابزار تشخیص سرطان ها

نیازی بیان کرد: در گذشته ابزار تشخیصی مناسبی در اختیار سیستم بهداشت و درمان وجود نداشت ولی در حال حاضر ابزارهای تشخیصی باعث شناسایی بیماری افراد شده و این نیز موجب افزایش آمار سرطان شده است.

این موضوع حائز اهمیت است که استفاده از غذاهای پرچرب، غذاهای دارای مواد نگهدارنده افزایش پیدا کرده است و همین هم موجب افزایش بیماری های بدخیم شده، توصیه ما این هست که مواد طبیعی استفاده کنند تا زندگی سالم تری داشته باشند، همچنین ورزش کردن به سبک زندگی سالم کمک بیشتری می کند.

بیماری های شایع در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی است، سرطان روده ای، سرطان سینه، سرطان دهانه رحم با افزایش روبرو بوده است، خانمی که غربالگری انجام می دهد، باید هرگونه ناهمواری و سفتی در سینه خود احساس می کند نسبت به آن ساده نگذرد، هر ساله باید معاینه دستی انجام بگیرد، توصیه ما این است که معاینه توسط مامای زبده یا متخصص زنان انجام بگیرد، توصیه می کنیم زنانی که در سن باروری هستند، برای انجام پاپ اسمیر و تشخیص زوهنگام سرطان دهانه رحم اقدام کنند. این نمونه برداری چون همراه با معاینه داخلی است، تشخیص سریعی انجام می گیرد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

وی افزود: یکی از تست هایی که برای تشخیص و پیشگیری از سرطان روده بزرگ انجام می گیرد، تست فیترو است که برای افراد بالای 40 سال توصیه می کنیم، برای اینکه بررسی کنیم خون مخفی در مدفوع این فرد وجود دارد یا خیر؟

غربالگری اثر زیادی بر پیشگیری از سرطان دارد

نیازی گفت: غربالگری بیماری سرطان تیروئید اگر فرد در بلع، صدا یا مشکلی دارد، احساس می کند گرفتگی بیش از حد دارد، خستگی مفرط، افزایش یا کاهش وزن دارد، باید این غربالگری را انجام دهد. اگر اشتهای فرد تغییر کرده، خونریزی ماهیانه افزایش پیدا کرده، آقا مبتلا به کم خونی شده، اینها علائمی است که ممکن است مبتلا به سرطان شده است. بسیاری از سرطان ها اگر در مراحل ابتدایی شناسایی شوند از فوت فرد جلوگیری می کند و احتمال درمان بسیار بالا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: