« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از سکوت و سکون حاکم بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در حالی که حوزه کشاورزی نقش مهمی در خروج از رکود و دور زدن تحریم ها دارد مسئولان از این بخش غافلند

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com :

حجت‌الاسلام سیدعلی محمد بزرگواری در حاشیه بازدید از خبرگزاری خانه ملت  پیرامون غفلت دولت از ظرفیتهای بخش کشاورزی در تدوین لایحه خروج از رکود، ارزیابی اجرای قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم و ساماندهی بازار و حذف دلالان، نقش بخش خصوصی در توسعه و رونق بخش کشاورزی، افزایش نرخ نان، تعیین تکلیف کشاورزان در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها و اختصاص بسته های حمایتی و استخدام 10 هزار ناظر کشاورزی و  تشریح ظرفیت ها و مشکلات حوزه انتخابیه اش به سوالات خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت  پاسخ داد که مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید:

انتقاد از غفلت دولت از بخش کشاورزی و مشکلات کشاورزان در لایحه رفع موانع تولید

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه رفع موانع تولید و جایگاه بخش کشاورزی در این لایحه، گفت: با وجود ظرفیت های قابل توجهی که در بخش کشاورزی وجود دارد و این بخش برای خروج از رکود یک بخش زیربنایی و با اهمیت است، دولت در تدوین لایحه رفع موانع تولید توجهی به حوزه  کشاورزی از لحاظ تامین و نگهداری زمینهای مرغوب، آب مورد نیاز کشاورزان و مکانیزه کردن کشاورزی  نداشته است و برای این بخش تولیدی مهم هیچ برنامه ای ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به سفر اخیر تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به کشور نیجریه ، تصریح کرد: در کشور نیجریه  که منابع و ظرفیت های خدادادی ایران را ندارند، مسئولان با استفاده از فناوریها و تکنولوژی روز دنیا بسیاری از زمینهای بایر را برای انجام کار کشاورزی مهیا کردند و سرمایه گذاری های عظیمی در این راستا انجام گرفته است که باید الگویی برای مسئولان حوزه کشاورزی ما باشد.

وی با بیان اینکه نیجریه از کشور ایران تقاضا کرده تا  در بخش کشاورزی در این کشور سرمایه گذاری کنند، گفت: در این طرح قرار است محصولات مورد نیاز به جای واردات از کشورهای دیگر ، در نیجریه تولید و برداشت شود  تا علاوه بر تامین نیاز کشور،  نیاز نیجریه هم تامین و به نوعی یک منبع درآمدزایی ایجاد شود.

بزرگواری با انتقاد از سکوت و سکون حاکم بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: این وزارتخانه برای رفع مشکلات کشاورزان،  تامین نهاده ها و تعیین تکلیف بیمه محصولات کشاورزی هیچ برنامه مشخصی  ندارد در حالی که  می توان با حمایت از کشاورزان و رفع مشکلات آنها تولید را رونق بخشید  و فرصت های شغلی بسیاری را فراهم کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تعیین نرخ‌های مناسب که پاسخگوی هزینه های نهاده های کشاورزی باشد از عوامل موثر درایجاد انگیزه برای تولید کنندگان و خروج از رکود است، گفت: جهاد کشاورزی توجهی به این نکات ندارد  و دولت در لایحه پیشنهادی برای رفع موانع پیش روی کشاورزان هیچ برنامه ای پیش بینی نکرده است.

حجتی باید پاسخ دهد

بزرگواری ادامه داد: در حالی یکسال از عمر دولت یازدهم می گذرد که این دولت در طول این مدت تحرک خاصی را در بخش کشاورزی ایجاد نکرده است،  به همین علت کمیسیون کشاورزی مجلس در صدد است حجتی  وزیر جهاد کشاورزی را برای حضور در کمیسیون دعوت و  در این رابطه سوالاتی را از وی مطرح کند.

وی در خصوص اجاره زمین و انجام سرمایه گذاری در کشورهایی مانند برزیل برای تولید محصولات کشاورزی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی به روسیه،  گفت: با توجه به بحران آب  بوجود آمده در کشور ، این گونه سیاست گذاریها صرفه اقتصادی دارد و کشور از نظر سیاست بین المللی باید به این سمت حرکت کند تا به یک قطب توانا در مقابل اروپایی ها و غربی ها تبدیل شویم و از این طریق بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم.

بزرگواری با بیان اینکه در تامین بازار مناسب برای محصولات کشاورزی مشکل و ضعف داریم، ادامه داد: به روز نبودن بسته بندی و فروش فله ای محصولات کشاورزی یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است که باید دولت راهکاری برای رفع این مانع پیش بینی و عملیاتی کند.

لزوم تقویت بخش خصوصی در بخش کشاورزی/دولت به تصدی گری پایان دهد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص  نقش بخش خصوصی در فعالسازی و ایجاد رونق در بخش کشاورزی،  گفت: بخش خصوصی در این رابطه توان و ظرفیت بسیار بالایی دارد که اگر دولت به عنوان حاکمیت بتواند  با سیاست گذاری و  برنامه ریزی  صحیح و ایجاد رقابت سالم از ظرفیتهای این بخش بهره گیرد تحول بزرگی را در بخش کشاورزی شاهد خواهیم بود، اما دولت همچنان به دنبال این است که خودش عامل و متصدی بخش کشاورزی باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم  افزود: هم اکنون به علت بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی، بسیاری از کشاورزان متضرر شده و محصولات خود را در زمینهای زراعی و باغات رها کرده اند  و انگیزه ای برای برداشت محصول ندارند، چرا که وزارت جهادکشاورزی برای  تنظیم بازار، قیمت گذاری مناسب و بسته بندی استاندارد محصولات کشاورزی برنامه خاصی ندارد و این بخش با این همه مشکل رها شده است.

بزرگواری در ادامه در ارزیابی اجرای قانون انتزاع وظایف در بخش کشاورزی و تاثیر این قانون بر این بخش، توضیح داد: با وجود اینکه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی  برای تصویب این قانون پیگیری های زیادی کردندو وقت بسیاری گذاشتند، باید گفت اهداف پیش بینی شده از تصویب این قانون هیچکدام محقق نشده است و حتی  شرایط کشاورزان قبل از تصویب این قانون خیلی بهتر بود.

قانون انتزاع بر زمینه مانده/ وزارت جهادکشاورزی از زیر مسئولیتها شانه خالی می کند

وی با اشاره به اینکه مجلس به منظور ساماندهی بخش کشاورزی به ویژه  تنظیم بازار،  قانون انتزاع وظایف را وضع کرده است، گفت: پیش از تصویب این قانون،  به علت اختلافاتی که بین دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی وجود داشت معلوم نبود متولی اصلی بخش کشاورزی چه نهادی است و هر دو وزارتخانه از مسئولیت ها شانه خالی می کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: با تصویب قانون انتزاع وظایف مسئولیت تنظیم بازار و حل مشکلات کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی محول شد،  ولی در حال حاضر هم سستی و کاهلی در این وزارتخانه مشهود است و وزیر به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد:  چند ماهی از تصویب و  اجرای قانون انتزاع وظایف می‌گذرد و در حالی که انتظار می‌رفت با وضع این قانون شاهد پیشرفت و توسعه در بخش کشاورزی باشیم، متاسفانه به علت ضعف در اجرای قانون و قصور در انجام وظایف پس‌رفت هم داشتیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بایدنسبت به تولید، مصرف و قیمت‌گذاری توجه و نظارت مستقیم داشته باشد چرا که با تصویب قانون انتزاع وظایف مسئولیت اصلی و محوری حوزه کشاورزی و تنظیم بازار  به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد اما این وزارتخانه راکد و ساکن بوده و هیچ اتفاق خاصی در بخش کشاورزی رخ نداده است.

وی با انتقاد از اینکه  جهاد کشاورزی به وظایفی که در  قبال کشاورزان دارد عمل نمی کند، گفت:  وزیر جهاد کشاورزی باید نسبت به عملکرد خود  پاسخگو باشد و با حضور در کمیسیون کشاورزی نسبت به این بی توجهی ها توضیح دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تقویت مشارکت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و زمینه سازی برای حضور پررنگتر فعالان و سرمایه گذاران در این عرصه را ضروری دانست و افزود:  دولت باید با مدیریت صحیح و ایجاد رقابت بین فعالان اقتصادی دلالان و واسطه ها را  از بازار حذف و بازار را ساماندهی کند.

دلالان فقط  از پایتخت دور و  در شهرستان ها پراکنده شده اند / همچنان بازار را در اختیار دارند

وی ادامه داد: با نظارت مجلس بر دولت و دولت بر بخش خصوصی می توان بخش خصوصی را فعال کرد و تولید و صادرات را رونق بخشید و با ورود بخش خصوصی به حوزه کشاورزی،  دلالان  از بازار  حذف خواهند شد اما در حال حاضر به علت کوتاهی مسئولان دلالان فقط  از پایتخت دور و  در شهرستان ها پراکنده شده اند و همچنان بازار را در اختیار دارند.

بزرگواری تاکید کرد:  موضوع حذف دلالان از بازار همانند بحث خروج از رکود است که فقط در مورد آنها حرف زده می شود و کار عملیاتی مشاهده نمی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، اب ومنابع طبیعی مجلس در ررابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و حمایت از کشاورزان در این مرحله، گفت: تاکنون بسته حمایتی به کشاورزان تعلق نگرفته است و مشکلات کشاورزان و دامداران همچنان وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: وظیفه هر دستگاه و قوه‌ای مشخص است، وظیفه قوه مقننه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است و دولت اجرای قانون  را بر عهده دارد و باید به وظیفه خود به درستی عمل کند.

بزرگواری  در ارزیابی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، گفت: اینکه بگوییم در این رابطه اصلا اقدامی نشده، بی‌انصافی است و  بخشی از این سیاست‌ها اجرایی شده است، اما هنوز به اهداف تعریف شده در قالب برنامه پنجم توسعه دست پیدا نکرده‌ایم و یک سوم برنامه‌های مورد نظر عملیاتی شده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره افزایش قیمت نان ، اظهار داشت: افزایش قیمت گندم و نان می‌تواند انگیزه‌ای برای تشویق کشاورزان و به نوعی حمایت از تولیدکنندگان باشد،  اما باید دولت با در نظر گرفتن یارانه‌ای مشخص از مصرف‌کنندگان حمایت کند تا در این خصوص مشکلی پیش نیاید.

افزایش نرخ نان به شرط افزایش کیفیت صورت گیرد

وی ادامه داد: در آغاز ممکن است فشارهایی ایجاد شود اما با بهبود کیفیت نان به مرور زمان این فشار‌ها برطرف  می‌شود و  اصلاح قیمت‌ها با تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده  مانعی ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت:  به علت ضعف در مدیریت‌ها و اجرایی نشدن برنامه‌های تدوین شده، تحریم‌ها و خشکسالی هنوز به خودکفایی در تولید دست پیدا نکرده‌ایم در حالی که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که وجود دارد،  باید بیش از این به امر تولید و حمایت از بخش کشاورزی توجه شود.

وی در رابطه با مشکل استخدام ناظران کشاورزی که مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی است، توضیح داد:  براساس طرح استخدام ناظران کشاورزی مصوب مجلس 10 هزار ناظر باید به استخدام وزارت جهاد کشاورزی درمی‌آمدند که تاکنون این اقدام انجام نشده است در حالی که  این افراد سابقه خدمت در این وزارتخانه را دارند و  جذب و استخدام حق آنهاست،  اما این قانون هم مانند بسیاری از قوانین دیگر اجرایی نشده است.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در  ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت های قابل توجه حوزه انتخابیه اش، استان کهگیلویه و بویر احمد  که از چشم مسئولان دور مانده است، گفت: در استان ما ظرفیتهای آبی بسیار غنی وجود دارد که متاسفانه این منابع ارزشمند و حیاتبخش به خصوص در شرایط خشکسالی فعلی  حفظ و نگهداری نمی شوند در صورتی که اگر این آبها مهار شود، هم استان ما آباد می شود و هم استانهای دیگر از این ظرفیت بهره مند خواهند شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به جاری بودن دو رودخانه خروشان در یاسوج افزود: اگر بر روی این رودخانه ها سد احداث می شد شاید امروز مشکل کم آبی در اصفهان بحرانی نبود، چرا که چهارمحال و بختیاری به تنهایی پاسخگوی نیاز آبی استان اصفهان نیست و اگر بر روی رودخانه های استان ما نیز سد احداث می شد بخشی از آب مورد نیاز اصفهان از کهگیلویه و بویراحمد تامین می شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم  جنگلها و منابع طبیعی عظیم را از ظرفیتها و ذخایر طبیعی  حوزه انتخابیه اش عنوان و تصریح کرد: متاسفانه هیچ استفاده ای از این ظرفیتها نمی شود و دولتمردان از این داشته های طبیعی و خدادادی عظیم غافل هستند.

بزرگواری با انتقاد از اینکه در استان کهیکیلویه و بویراحمد هنوز کشاورزی به شیوه سنتی انجام می شود، گفت: با توجه به وجود این منابع و ظرفیتهای عظیم اگر کشاورزی به صورت مدرن و مکانیزه انجام شود،  نه تنها نیاز مردم استان تامین می شود بلکه این منابع پاسخگوی نیاز استانهای دیگر  نیز خواهد بود.  

20 درصد نفت و گاز کشور از تولیدات کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود

وی با بیان اینکه 20 درصد نفت و گاز کشور از تولیدات استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود، افزود:  علاوه بر این 80 درصد صادرات نفت و گاز از این منطقه  تامین می شود بنابراین ضرورت دارد توجه بیشتری نسبت به منطقه صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شاخص‌های گردشگری از جمله چشمه های آب معدنی را یکی دیگر از پتانسیل های کهکیلویه و بویراحمد عنوان و تصریح کرد: از استان ما به عنوان استان چهار فصل و به عبارت دیگر شمالی دیگر در جنوب کشور یاد می شود ، اما از این ظرفیت هم هیچ گونه بهره برداری نمی شود و از زیرساخت های مربوط به گردشگری محروم هستیم و هیچ کاری برای توسعه گردشگری در منطقه انجام نگرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: