« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
علی مطهری را باید بازنده بزرگ رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم دانست؛ کسی که ار علی لاریجانی، الیاس نادران و 195 نماینده دیگر و حتی از وزیر محمد فرهادی هم نه شنید تا شاید فکری به حال ولع بی پایان شهرت طلبی اش کند

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:
دولت بهار/ از زمان معرفی محمد فرهادی توسط حسن روحانی، فضای مثبتی در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به وی وجود داشت تقریبا رای اعتماد وی بدون هیچ مخالفت جدی قطعی به نظر می رسید. با این وجود این بار علی مطهری بود که بر مسیر باز شدن قفل وزارت علوم سنگ اندازی کرد و حاشیه هایی را در مجلس بوجود آورد. علی مطهری که طی یک سال گذشته به دلیل حمایت های همه جانبه اش از دولت یازدهم، کنایه «وکیله دوله» را از جانب منتقدان دولت تحمل کرده، این بار در قامت مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم ظاهر شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هنگامی که در مقدمه سخنانش به تشریح علت مخالفت خود با محمد فرهادی می پرداخت، سهوا شیوه سیاست ورزی سال های اخیرش را هم لو داد. مطهری بهتر از همه کسانی که تا امروز درباره رفتارهای عجیبش گفته و نوشته اند علت قرار گرفتنش گاه و بیگاهش در کانون توجهات را معلوم کرد. علی مطهری گفت: «علت مخالفت من این است که احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر پیشنهادی است».

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است که از آن دفاع کنم، اظهارکرد: «اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند، مجلس در جریان وزیر سابق علوم (فرجی‌ دانا) و در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهم‌ترین معیار و ملاک خود را در عدم همراهی با فتنه 88 اعلام کرد و گفت فتنه خط قرمز ماست، نامه‌نگاری یا تحصن مبنی بر تظلم و دادخواهی را به معنی فتنه‌گری اعلام کرد و گفت ما به چنین کسی رأی اعتماد نمی‌دهیم. نیلی احمدآبادی را به جرم امضای تظلم 88 و به دلیل قضیه حمله عده‌ای به دانشکده فنی دانشگاه تهران، ضرب و شتم و بازداشت و دانشجویان را فتنه‌گر نامیدیم و به او رأی اعتماد ندادیم، آقای دانش آشتیانی را هم به جرم امضای یک نامه انتقادی در جریان حوادث سال 88 فتنه‌گر نامیدیم و هر چه گفت اطلاعی از آن نامه ندارم و نام من را بی‌خبر جزو امضاکنندگان قرار داده‌اند از او نپذیرفتیم و گفتیم الأن دیر است، باید همان موقع تکذیب می‌کردید، همچنین آقای دانش آشتیانی را که جرم همکاری با حزب مشارکت ضد نظام دانستیم و گفتیم صلاحیت وزارت را ندارد. اکنون آقای فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است در حالی که وی در کارنامه سیاسی خود امضای نامه‌ای را به همراه آقایان خاتمی، موسوی و کروبی و ده‌ها استاد دانشگاه‌ها و افراد سیاسی دیگر خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به نحوه برخورد مأموران امنیتی و نظامی با مردم معترض دارد.»

این سخنان علی مطهری اما واکنش علی لاریجانی، فامیل سببی و متحد سیاسی نزدیک وی را در پی داشت تا جایی که وی از وازه ناجوانمردانه در توصیف نطق علی مطهری استفاده کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «آقای مطهری در بخشی از سخنان خود گفت که «اگر مجلس به فرهادی برای تصدی سکان وزارت علوم رأی دهد، معامله‌ای صورت گرفته است»، باید در این زمینه بگویم این حرف درستی نیست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودشان صلاحیت افرادی که معرفی می‌شوند را بررسی می‌کنند ممکن است به فرد پیشنهادی رأی بدهند ممکن است رأی ندهند، اینکه مجلس رأی بدهد یک جور متهم شود رأی ندهد یک جور متهم شود، این اقدام جوانمردانه‌ای نیست. اتهام‌زنی به مجلس در عدم رأی دادن به وزرای پیشنهادی قبلی علوم اقدام ناجوانمردانه‌ای است.»

الیاس نادران دیگر نماینده ای بود که به اظهارات علی مطهری واکنش نشان داد. وی در دفاع از محمد فرهادی گفت: ایشان نسبت به دوره ماقبل خود سیاه‌نمایی نکرد و ضعف‌های آن دوره را رسانه‌ای نکرد و این به معنی اعتدال است. نادران خارج بودن از حلقه‌ تند‌روی مشارکتی و غیرمشارکتی برخلاف گزینه‌های قبلی پیشنهادی را نکته مثبت فرهادی خواند و ادامه داد: فرهادی به علت تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم نتوانست در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی به مجلس معرفی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس جرم فتنه‌گران را امیدوار کردن دشمن به ایجاد و استفاده از شکاف‌های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم بیمه‌ها، تحریم نفتکش‌ها و تحریم‌های دیگر به دلیل همین امیدواری‌های دشمن ناشی از فتنه 88 بود. نادران سران فتنه را شریک جنایت جنایتکاران بین‌المللی برشمرد و اظهار داشت: آنها در نتیجه فتنه 88 تصور کردند می‌توانند با ترک میز مذاکرات به اهداف خود دست یابند.

وی به جلسات خصوصی فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها با فرهادی اشاره کرد و بیان داشت: فرهادی در این جلسات عنوان کرد که من سرباز ولایت هستم و دست سربازان ولایت را می‌بوسم. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در مورد بورسیه‌ها به ویژه کسانی که در حق آنها ظلم شد می‌خواهیم که ملاک عمل آقای فرهادی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و وزارتخانه از سیاسی‌تبازی و تحت تاثیر گروه‌ها قرار گرفتن بری باشد. وی با یادآوری سابقه وزارت علوم فرهادی افزود: امروز ایشان پخته‌تر شده و حتما این وزارتخانه را که اکنون حوزه بهداشت از آن جدا شده است، بهتر اداره می‌کند. نادران رای مجلس را رای موافق و مشروط برشمرد و گفت: تا زمانی که آقای فرهادی سرباز ولایت هستند و قانون ملاک تصمیم‌گیری ایشان بوده رای ما باقی است اما اگر دوباره این وزارتخانه گرفتار جریان‌هایی شود که بخواهند به آن طمع کنند ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم.

نادران در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که علی مطهری هدایت شود.

وزیر پیشنهادی علوم پس از لاریجانی و الیاس نادران سومین فردی بود که در جلسه رای اعتماد سخنان علی مطهری را زیر سوال برد. در حالی که علی مطهری محمد فرهادی را به امضای نامه ای در حمایت از فتنه گران متهم کرده بود، اظهارکرد: بنده هیچ نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم. بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.

سرانجام پنجمین گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم روز چهارشنبه توانست با کسب 197 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235 رأی مأخوذه، عضو کابینه یازدهم شود. علی مطهری را باید بازنده بزرگ رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم دانست؛ کسی که ار علی لاریجانی، الیاس نادران و 195 نماینده دیگر و حتی از وزیر محمد فرهادی هم نه شنید تا شاید فکری به حال ولع بی پایان شهرت طلبی اش کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: