« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
نماز استسقاء و طلب باران با حضور امام جمعه و اقشار مردمی در دهدشت اقامه شد

 سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:

به گزارش خبرنگار فارس از کهگیلویه، صدای گوش‌نواز برخورد قطرات باران بر زمین، خروش رعد و برق و شرشر آب در جویبارها از آن دست اتفاقات شیرینی است که همه ما در ذهن داریم و جزء روزمرگی‌های سالیان گذشته ما محسوب می‌شد. اما با گذشت دو ماه از زمستان به خاطر خودخواهی ما انسان‌ها حالا این خاطرات در شهر ما نادر و به آرشیو پیوسته است.

بارش باران این رحمت الهی و حیات‌بخش که به زمین زندگی می‌بخشید و بی‌منت بر ما باریدن می‌گرفت چطور شده است که امسال چتر شوم خشکسالی و کم‌آبی بر پیکره زخم شهر و دیار ما گسترده و آسمان با زمین قهرش گرفته است.

بی‌گمان بی‌توجهی‌مان به آسمان صاف و دزدیدن برق چشمانمان از دل آسمان، دوختن به فضای مجازی و سرگرم امور دنیوی بودن ما را از درگاه الهی دور کرده است. اگر هم گاهی نیت نگاه به آسمان کردیم گرد و غبارهای معلق تمام هوش و حواس ما را ربود. حتی دیگر موقع عبادت هم به آسمان نظر نداریم. نماز و عبادت را تشریفات بی‌حاصل برای خود قلمداد می‌کنیم و خود را با پیشرفت غرب زمین همان‌جایی که خورشید افول می‌کند فریفتیم.

کاش اینقدر قدرت و اراده در خود ایجاد می‌کردیم که پیله‌های خود ساخته دنیاپرستی و راحت‌طلبی از اطرافمان محو سازیم.

قهر ما با آسمان سرنوشت سختی را پیش رویمان به ترسیم کشیده و همه ما به رغم این‌که می‌دانیم این قهر آسمان چقدر برایمان گران تمام می‌شود، اما باز قدمی برای آشتی بر نمی‌داریم که هیچ، بلکه چون کودکی لجوج و عنود با کارهای نو به نومان آتش خشم آسمان را برافروخته می‌کنیم.

آسمان اما مثل ما آدم‌ها اینقدر کینه‌ای نیست، عده‌ای از انسان‌های متدین به دل‌رحمی آسمان ایمان دارند. سه شبانه‌روز روزه گرفتند و به نیت باران سر به بیابان نهادند تا با خضوع و خشوع در صحرای تشنه به درگاه خدای متعال دست تضرع بلند کنند.

آنان خوب می‌دانند آسمان دارد منت می‌کشد تا ما از خر شیطان پیاده شویم. به همین خاطر از روز جمعه عهد بسته بودند تا سه روز روزه بگیرند و طبق آداب امروز و در سومین روز از روزه‌داری به همراه امام جمعه نماز استسقاء به جای آورند.

مردم متدین دهدشت اعم از پیر و جوان، مرد و زن ساعتی پیش در هوای سردی و سوزناک زمستان نماز طلب باران را اقامه کردند.

آسمان دهدشت ابری بود و هنگام تضرع بندگان و در حالی‌که امام و مأمومین دست نیاز به درگاه حق بلند کرده بودند و با ناله و زاری معبود را به آبروی ائمه اطهار(ع) و تشنگی سالار شهیدان و یارانش قسم می‌دادند که رحمت الهی را از این دیار دریغ ندارد گهگاهی قطره‌های باران بر صورت آنان فرو می‌ریخت و با لذت صدا، تصویر و بوی باران آشنا می‌کرد.

نماز استسقاء (باران) به امامت حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی طبق آداب آمده در مفاتیح و به سان نماز عیدین اقامه شد.امام جماعت پس از اقامه نماز با دگرگون کردن ردای خود در حالی که رو به قبله صد بار ذکر «الله اکبر»، رو به سمت راست صد بار ذکر«سبحان‌الله»، رو به سمت چپ صد بار ذکر« لا الله الا الله» و رو به مردم صد بار« الحمدلله» گفته و مردم با وی همصدا شدند.

پس از آن ضمن سفارش خود و نمازگزاران به رعایت تقوی الهی و ترک معصیت، تقوا را حلال مشکلات دانست و با بیان این‌که همه گناهان به ناسپاسی بر می‌گردد، عنوان کرد: گناه مجازات سختی دارد بنابراین باید توبه و استغفار کنیم تا بلاها دفع شود.

امام جمعه دهدشت خسارات بی‌آبی را از جنگ بیشتر دانست و افزود: امروز تدبیر در استغفار به درگاه خدای متعال است اظهار کرد: فریضه امر به معروف و نهی را منکر نباید در جامعه به فراموشی سپرده شود.

امام جمعه دهدشت قهر آسمان با زمین را ناشی از ارتکاب معصیت خواند و گفت: گناهانی که در جامعه رواج پیدا کرده باعث شده است باران رحمت الهی بر این سرزمین نبارد.

حسینی که با سوز دل و همراه با جاری شدن اشک از خداوند طلب باران می‌کرد تصریح کرد: خدایا اگر بارانت را از ما دریغ کنی دشمنان دین و مذهب و دشمنان ائمه تو خوشحال می‌شوند.اگر ما گناهکاریم اما مغفرت تو بزرگتر از گناه ماست. کرم تو و رحمتت وسیع است. بر ما رحم کن.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: