« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۰۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۵
ننگينترين عمل اين است كه انسان بر بدن مرده بي دفاع بتازد، مخصوصاً اگر آن مرده برادر انسان باشد، و خصوصاً كه نحوه ستم اين باشد كه گوشت بدن وي را بخورد

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com
فتاح بدری :یکی از دردهای بزرگ جامعه ما که متاسفانه يكي از بدترين رذايل اخلاقى موجود نیز می باشد پشت سر همدیگر حرف زدن یا همان غیبت است.

خوشبختانه دین ما کاملترین و پیامبر ما آخرین پیامبر و یا همان خاتم پیامبران است و همانطور که بارها در سخنانم گفتم دین اسلام نسخه های شفا بخشی را برای مردم پیچیده اما ماها بعضا و شاید اکثرا این نسخه ها را طبق دستور اجرا نمی کنیم و به همین خاطر بیمار و یا بیماری ما وخیم تر می شود.

در خصوص همین موضوع سفارشات زیادی از پیشوایان دینی تا بزرگان علمی و دلسوزان جامعه بعمل آمده ، اما متاسفانه با بی توجهی اکثر ما روبرو شده است و اینجاست که می بینیم این آسیب فردی و اجتماعی گریبان بسیاری از ماها را گرفته است.
باید خوب به خاطر بسپاریم که ، ظلم به دیگران که هم عذاب این دنیا و هم عقاب آن دنیا را به دنبال دارد تنها محدود به قتل و دزدی و کارهای کثیفی از این دست نمی شود؛ صدمه زدن و ناکار کردن آبروی مردم هم ظلم به آنهاست؛ ظلمی که غیبت و تهمت شعبه های شوم آنند. که در اینجا ابتدا بخاطر روشن شدن اهمیت موضوع داستانی را نقل و سپس با بهره گیری از آیات و روایات شفابخش اسلام و ائمه و معصومین به لزوم پرهیز از این رذیله اخلاقی خواهم پرداخت :

آورده اند که ،در یونان باستان سقراط به دلیل خرد و درایت فراوانش مورد ستایش بود. روزی فیلسوف بزرگی که از آشنایان سقراط بود، با هیجان نزد او آمد و گفت:سقراط میدانی راجع به یکی از شاگردانت چه شنیده ام؟

سقراط پاسخ داد: “لحظه ای صبر کن. قبل از اینکه به من چیزی بگویی از تو می خواهم آزمون کوچکی را که نامش سه پرسش است پاسخ دهی. “مرد پرسید: سه پرسش؟ سقراط گفت: بله درست است. قبل از اینکه راجع به شاگردم بامن صحبت کنی، لحظه ای آنچه را که قصد گفتنش را داری امتحان کنیم.
اولین پرسش حقیقت است. کاملا مطمئنی که آنچه را که می خواهی به من بگویی حقیقت دارد؟
مرد جواب داد:”نه، فقط در موردش شنیده ام.
”سقراط گفت:” بسیار خوب، پس واقعا نمیدانی که خبر درست است یا نادرست.
حالا بیا پرسش دوم را بگویم،”پرسش خوبی” آنچه را که در مورد شاگردم می خواهی به من بگویی خبرخوبی است؟
”مرد پاسخ داد: “نه، برعکس…
” سقراط ادامه داد: “پس می خواهی خبری بد در مورد شاگردم که حتی درمورد آن مطمئن هم نیستی بگویی؟”مرد کمی دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.
سقراط ادامه داد:”و اما پرسش سوم سودمند بودن است.آن چه را که می خواهی در مورد شاگردم به من بگویی برایم سودمند است؟”مرد پاسخ داد:” نه، واقعا…
”سقراط نتیجه گیری کرد “
اگرمی خواهی به من چیزی رابگویی که نه حقیقت دارد و نه خوب است و نه حتی سودمند است پس چرا اصلا آن را به من می گویی؟
و همچنین کم نداریم آیات و روایاتی که از این کارها به بدی یاد کرده و با بیان عذابهای در کمین، همگان را از این عمل زشت بر حذر داشته اند.
در اینجا شاید این روایت امام صادق علیه السلام بسیار راه گشا باشد و دستگیر:

امام صادق علیه السلام در کلامی فوق العاده کلیدی و ارزشمند برای آنکه بندگان خدا به پرتگاه گناهانی از این دست سقوط نکنند مسیری را به آنها نشان می دهد که در کنار آن دو حفاظ محکم قرار دارد. آن مسیر، راه برخورد صحیح با اخبار  است. امام در این کلام گوهربار با استناد به آیات (169/ اعراف) و (40/ یونس) دو ویژگی بندگان خدا را اینگونه بیان می کند:
الف. أَنْ لَا یَقُولُوا حَتَّى یَعْلَمُوا: چیزی را که به درستی آن یقین ندارند نمی گویند.
ب. لَا یَرُدُّوا مَا لَمْ یَعْلَمُوا: چیزی را که دلیلی بر انکارش ندارند رد نمی کنند.

و یا در قران کریم داریم که می فرماید:
(... وَلايَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيه مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رَحيم؛.

از يكديگر غيبت مكنيد، آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است بخورد! حتما اين كار را بد و ناپسند مي شماريد (غيبت برادر مسلمان نيز مانند اين عمل است) و از (مخالفت) خدا بپرهيزيد؛ خدا توبه پذير و رحيم است).

در اين فراز از آيه، يكي از بدترين رذايل اخلاقى، مورد توجه قرار گرفته است؛ رذيله اي كه قرآن در بيان ماهيت و اندازه زشتي آن تشبيه بي سابقه اي به كار برده، و بدگويي پشت سر مردم را مانند اين دانسته كه انسان گوشت برادر مرده خود را بخورد.

ننگينترين عمل اين است كه انسان بر بدن مرده بي دفاع بتازد، مخصوصاً اگر آن مرده برادر انسان باشد، و خصوصاً كه نحوه ستم اين باشد كه گوشت بدن وي را بخورد؛ اين عمل آن قدر ناهنجار و انزجار آور است كه از كمتر كسي سر مي زند.

خلاصه اینکه در بیان اهمیت پرهیز از این گناه کبیره ، روایات و سخنان فراوانی وجود دارد که از خدواند تبارک و تعالی مسئلت می نمایم که با بهره‌گیری از موانع غیبت و عبرت گرفتن از آثار و عوارض آن و با یاداوری این کلام گهر بار امیرالمومنین (ع) برای خود ،که فرمودند: الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ؛بدگويي پشت سر ديگران، سلاح ناتوانهاست. دست از این گناه شسته و قلب و روح خود را آلوده به این گناه نکنیم و  همواره این را هم در ذهن خود تداعی کنیم که آبروی یک مومن به اندازه جان او اهمیت دارد و ریختن آبروی یک مومن، مثل قتل آن مومن است پس انشاء الله که قاتل برادران و خواهران دینی خود نباشیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ASAs
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
با سلام واحترام
لطفا یه خبراز ستاد اقامه نماز استان بزنید که یه عده نیروی های بازنشسته دارن حقوق میلیونی می گیرن در صورتی که جوان های تحصیل کرده و با انگیزه منزوی خونه شدند و برای امرار معاش سیگار و .... می فروشند این درحالی است که این نیروهای خسته و مهره های سوخته سیاست هستند اومدند در اداره ای نامرئی قهام شدند و چندین جا حقوق میلیونی می گیرند ایا انصاف هست ایا اعتدال هست
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: