« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
عمده ترین مشکلات شهرهای استان این است که به دلیل افزایش جمعیت و بدون توجه به زیربناهای اجتماعی و اقتصادی و یا بر پایه تصمیمات سیاسی از روستا به شهر تبدیل شده اند

 پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،         
مدیرکل امور شهری و شوراهای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف گفت:استان کهگیلویه و بویراحمد  دارای 17 شهر است که شهر یاسوج با 108 هزار و 504 نفر پرجمعیت ترین شهر استان و گراب سفلی با 492 نفر کم جمعیت ترین شهر استان است.

عبدالکریم عزیزی افزود:بر اساس اخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال 90 این استان دارای 658 هزار و 629 نفر جمعیت است که از این تعداد 346 هزار و 626 نفر یعنی 52.63 درصد شهر نشین هستند.

وی  تصریح کرد: بر اساس این سرشماری بعد از شهر یاسوج شهر دوگنبدان با 91 هزار و 739 نفر و دهدشت با 56 هزار و 279 نفر جزء پرجمعیت ترین شهرهای استان هستند.

عزیزی تصریح کرد:شهر یاسوج که پرجمعیت ترین شهر استان است در سال 1335 به عنوان یک آبادی مورد سرشماری قرار گرفت و تنها 35 نفر جمعیت داشت.

مدیرکل امور شهری و شوراهای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:این استان 14 شهر زیر 20 هزار نفر جمعیت دارد که این تعداد 25 درصد جمعیت شهری استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در اصل شهرنشینی در کهگیلویه و بویراحمد با اسقرار نهادهای دولتی، تاسیس شهرداری و تامین خدمات عمومی هویت پیدا کرد.

عزیزی بیان کرد:روند رو به رشد شهرنشینی در دهه های اخیر همگام با مهاجرت های شدید روستا به شهر همزمان با سیر تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از مهمترین عوامل شکل گیری و توسعه شهرها و ایجاد الگوی نامتاوزن نظام شهری در این استان است.

ایشان در ادامه اظهار کرد:عمده ترین مشکلات شهرهای استان این است که به دلیل افزایش جمعیت و بدون توجه به زیربناهای اجتماعی و اقتصادی و یا بر پایه تصمیمات سیاسی از روستا به شهر تبدیل شده اند بنابراین ساختار اجتماعی آنها هنوز روستایی است اما از نظر عملکرد اقتصادی همگی شهرهای خدماتی هستند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای کهگیلویه و بویراحمد با شاره به اینکه نقش خدمات ویژه در 10 شهر استان همچنان مبتنی بر کشاورزی و دامداری است، به دلیل وابستگی شدید شهرهای کوچک از جمله سوق، لنده، دهدشت، قلعه ریسی،دیشموک و مارگون  به بودجه و طرح های عمرانی دولتی و نبود هیچگونه درآمد از محل عوارض صدور پروانه و فذروش تراکم در حال حاضر همه آن شهرادری ها بدهکار و نسبت به پرداخت حقوق پرسنل خود ناتوان هستند.

این مقام مسول در استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:دو شهر دوگنبدان و دهدشت که بیش از پنجاه هزار و کمتر از 100 هزار نفرجمعیت دارد 45 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند.

عزیزی افزود :هشت شهر استان دارای جمعیتی کمتر از 5000 نفر است که هر شهر قریب به 1600 نفر جمعیت داشت که حتی حداقل جمعیت مورد نیاز برای برای اعلام آن به عنوان شهر بودن را نداشته است.

عزیزی خاطر نشان کرد :یکی از مسائل کنونی شهرداری های استان مشکل تامین منابع درآمدی و شکاف اساسی بین منابع درآمدی و هزینه های شهرداری است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: