« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
آوای رودکوف:گام اخر و تأیید صلاحیت نهایی کلیه ی نامزدهای انتخابات توسط هیت نظارت شورای نگهبان قانون اساسی  اعلام خواهد شد

 به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،
روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطابق قانون طی چهار مرحله صورت می گیرد که در ادامه ابتدا به  صورت مختصر و سپس با ارائه توضیحات بیشتر به این موضوع اشاره خواهد شد.

مرحله اول: بررسی صلاحیت نامزدها  از سوی دفاتر شهرستانی و هیاتهای اجرایی است.

مرحله دوم : بررسی پروندهای نامزدهای انتخابات در  هیات نظارت استان  می باشد.

مرحله سوم: پرونده ها برای بررسی بیشتر به هیات نظارت مرکزی ارسال می گردد .

و در چهارمین مرحله : پرونده داوطلبان انتخاباتی پس از بررسی در هیات مرکزی برای بررسی و تایید نهایی به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال می شوند.

بر اساس ماده 50، «هيأت هاي اجرايي مراكز حوزه هاي انتخابيه موظفند حداكثر ظرف ده روز پس از پايان مهلت ثبت نام با توجه به نتايج بدست آمده از بررسي هاي لازم در محل و با استفاده از نتايج اعلام شده توسط وزارت كشور صلاحيت داوطلبان در رابطه با صلاحيت هاي مذكور در اين قانون را مورد رسيدگي قرار داده و نتيجه را كلاً به هيأت هاي نظارت اعلام نمايند».

بر اساس تبصره همین ماده، «ردصلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي بايد مستند به قانون و براساس مدارك و اسناد معتبر باشد».

ماده 51  قانون انتخابات نیز اذعان دارد: «فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه مكلفند نظريه رد هيأت اجرائي انتخابات را با ذكر استناد قانوني ظرف يك روز به داوطلبان ابلاغ نموده و با سريعترين وسيله به ضميمه اسناد و مدارك به اطلاع هيأت نظارت استان برسانند» و بر اساس تبصره آن، «كساني كه صلاحيت آنان مورد تأييد قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاريخ ابلاغ به داوطلب، شكايت خود را مستدلاَ به هيأت نظارت استان اعلام نمايند».

ماده 52 درباره سرانجام این شکایت ها توضیح می دهد: «گزارش ها و شكايات واصله ظرف مدت هفت روز پس از پايان مهلت دريافت شكايت در جلسه هيأت نظارت استان رسيدگي و نتيجه صورت جلسه مي شود . چنانچه نظر هيأت اجرائي مبني بر رد صلاحيت داوطلب، مورد تأييد هيأت نظارت استان نيز باشد، هيأت نظارت مذكور موظف است در اين خصوص، نظر هيأت مركزي نظارت را نيز كسب نمايد. هيأت نظارت استان در مورد صلاحيت ساير داوطلبان نيز نظر خود را به هيأت مركزي نظارت اعلام مي نمايد».

در ادامه اين روند هيأت نظارت استان پس از كسب نظر هيأت مركزي نظارت، موظف است مراتب تأييد يا رد صلاحيت تمامی داوطلبان را با استناد قانوني طي صورت جلسه اي به فرماندار يا بخشدار مربوط اعلام کند و فرماندار يا بخشدار موظف است نظر هيأت مركزي نظارت، مبني بر تأييد يا رد صلاحيت داوطلبان را كه از هيأت نظارت استان دريافت کرده است، به نامبردگان ابلاغ کنند تا در صورت اعتراض به رد صلاحيت خود، كتباً به شوراي نگهبان شكايت کنند.
چنانچه شوراي نگهبان صلاحيت داوطلبي را كه در مراحل قبلي مورد تأييد قرار گرفته است رد کند، داوطلب مي تواند حداكثر ظرف سه روز از تاريخ ابلاغ شوراي نگهبان، در خواست رسيدگي مجدد کند، شوراي نگهبان بايد ظرف هفت روز رسيدگي‌ و اعلام‌ نتيجه‌ نمايد.

قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آذر ماه سال 78 به تصویب رسیده و در ماده 3 آن بر اصل 99 قانون اساسی تاکید شده که «نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي به‌عهده شوراي نگهبان مي‌باشد. اين نظارت، استصوابي، عام و در تمام مراحل در كليه امور ‌مربوط به انتخابات جاري است».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: