« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۲۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
مقام معظم رهبری:«همیشه اختلاف سلیقه بوده در دورانهای مختلف هرجایی که این اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف برداشت‌ها با هوای نفس انسان مخلوط شد،کار خراب می‌شود»

پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،

امین پایدار :فرهنگ نامه دهخدا اعتدال را اینگونه معنی می کند:((میانه حال شدن در کمیت و کیفیت و به معنای تعادل و میانه روی نیز کاربرد دارد)).در آموزه های دینی به صراحت راه رستگاری و نزدیکی به خداوند ((منش اعتدال)) شناخته شده است.و چنین منشی از نظر اسلام در همه ابعاد زندگی محبوب و مطلوب است.قرآن انسانها را به خاطر پیروی از اسلام به عنوان ((امت وسط)) که همانا امت معتدل است معرفی می کند و می فرماید:(( وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً... و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم...بقره143)). علی بن ابی طالب(ع) در خصوص واژه اعتدال می فرمایند:((هر کس و هر چیز در جای خودش قرار گیرد)). می توان یکی از بهترین تفاسیر و تبیین‌ها از معنای اعتدال و میانه‌روی را در تشریح فرازی از نامه‌‌ی 53 علی بن ابی طالب(ع) خطاب به مالک اشتر از زبان مقام معظم رهبری بیان کرد.

ایشان در توضیح فرمان علی بن ابی طالب(ع) مبنی بر اولویت قرار دادن اوسط حق در کارها می‌فرمایند: ((حضرت مى‏فرماید: محبوب‏ترین کارى که مى‏خواهى انتخاب کنى، اولاً اوسطها فی الحق، یعنى وسط‌تر باشد. وسط، یعنى میانه‏ى افراط و تفریط؛ نه در آن افراط وجود داشته باشد، نه تفریط. حق هم درست همین است؛ هیچ‏ گاه نه در جهت افراط است، نه در جهت تفریط. اوسطها فی الحق، یعنى به ‏طور کامل در آن رعایتِ حق بشود؛ یعنى دقیقاً در حد وسط بین افراط و تفریط باشد. ثانیاً، و اعمها فی العدل باشد؛ عدالتى که از آن ناشى مى‏شود، سطح وسیع‏ترى از مردم را فرابگیرد)).

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن کریم در مرداد ماه ۱۳۸۸ در همین راستابه زیبایی ضرورت برخورد منصفانه حتی با دشمن را یکی از وجوه منش اعتدالی دانسته و تصریح می‌کنند:

((به کسی نباید بیهوده تهمت زد، کسی را نباید به خاطر یک امر، از همه آن چیزهایی که صلاحیت محسوب می‌شود، انسان او را نفی بکند. با انصاف باید بود، با انصاف باید عمل کرد، با انصاف باید حرف زد.(…) اگر با کسی دشمنید، این دشمنی موجب نشود که نسبت به او بی‌انصافی کنید، بی‌عدالتی کنید، حتی نسبت به دشمن، حالا آنکه دشمن هم نیست. بی‌عدالتی‌ها را همه کنار بگذارند. بی‌انصافی‌ها را همه کنار بگذارند، همه در زیر پرچم نظام اسلامی و جمهوری اسلامی جمع بشوند. اصولی وجود دارد، به آن اصول همه پایبندی خودشان را اعلام بکنند. در کنار هم باشند، اختلاف سلیقه هم باشد. چه اشکال دارد؟ همیشه اختلاف سلیقه بوده. در دورانهای مختلف هرجایی که این اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف برداشت‌ها با هوای نفس انسان مخلوط شد،کار خراب می‌شود)).

از آیات و روایات ذکر شده چنان نمایان است که اعتدال تنها یک گفتمان نیست ، یک مشی و روش است. راه و روشی که فرای از جناح بندی های سیاسی و تفکرات سیاسی اصولگرایی و اصلاح طلبی و منش های ناسیونالیستی مسیری از خردجمعی را ترسیم می نماید، مشی اعتدالی بر پایه مبانی مردم سالاری دینی،عقلانیت و منطق تنها نسخه شفابخش استان ماست که در پی عبور از افراط و تفریط هاست. لذا می توان گفت انتخابات پیش رو فرصت مناسبی برای رقابت های دمکراتیک و خلق حماسه ای دیگر از حضور حداکثری مردم با مشی اعتدالی است.

فرصتی تاریخی با استناد به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند هر اصلاح طلبی باید اصولگرا باشد و هر اصولگرایی نیز باید اصلاح طلب باشد، با شکل گیری چنین مشی اعتدالی، همپوشانی و همبستگی وسیعی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمایان خواهد شد.

امین پایدار دانشجوی دکتری مهندسی برق

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
نظیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
0
0
حالا این دوست عزیز بفرمایند کدام گروه اعتداله ما که اعتدالی نمی بینیم.
اگر منظورشان دولت یازدهم هست هم بفرمایند کجا اعتدال را رعایت کرده و شاخص های آن چیست
کتایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
0
0
در کشور ما دو جناح بیشتر وجود ندارد چپ و راست و یا به تعبیر امروزی ها اصولگرا و اصلاح طلب دیگه اعتدال چه صیغه ای هست
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: