« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
برچسب ها
اصولگرایان همواره پایگاه ضعیفی نسبت به اصلاح‌طلبان داشته‌اند ولی شخص احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی بسیار قوی‌تری از کل جریان اصولگرا دارد بنابراین به‌نظر می‌آید که اصولگرایان و حتی پایداری‌ها هم در انتها به این واقعیت برسند که بدون هماهنگی با احمدی‌نژاد توان بازگشت به عرصه قدرت را ندارند. سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com: آرمان- احسان اسقایی: این باراصولگرایان کمی زود شروع کرده‌اند. از طرفی احمدی‌نژاد در حال دیدار با بزرگان است؛ چند روز پیش با آیت‌ا... سیدحسن خمینی دیدار کرد و خبرهایی نیز از قصد او برای دیدار با حجت‌الاسلام خاتمی و حجت‌الاسلام ناطق نوری به گوش می‌رسد. پایداری‌ها هم بیکار ننشسته‌اند و این بار قصد دارند خود را محور جریان اصولگرا معرفی کنند. دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی در گفت‌وگو با آرمان مطرح می‌کند که این رفتارها نشان از ورود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری دارد. زیباکلام تاکید می‌کند: اگر روحانی در پرونده هسته‌ای پیروزی به‌دست نیاورد، آنگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری یک رقیب سرسخت پیش روی روحانی خواهند دید. رقیبی که آرام در کناری نشسته و به رصد تحرکات روحانی مشغول است. متن گفت‌وگوی صادق زیباکلام با آرمان را در ادامه می‌خوانید:به نظر می‌رسد جریان اصولگرا بعد از شکستی که درانتخابات ریاست‌جمهوری پذیرا شد، این‌بار قصد دارد به‌صورت هماهنگ به انتخابات ورود پیدا کند. چه چیز باعث شده که آنها تصمیم بگیرند برای این اقدام به برگزاری نشست مشترک اقدام کرده و شعار تصمیم واحد سر دهند؟در انتخابات 24خرداد جناح اصولگرا به‌‌رغم حضور در مجلس و دولت، شکست سختی را بنا به‌دلایل مختلف از جمله عملکرد ضعیف دولت گذشته و عدم‌هماهنگی با یکدیگر و همچنین اختلافات درونی متحمل شد؛ پس برای انتخابات مجلس دهم، اصولگرایان به این فکر افتاده‌اند که این‌بار به‌صورت تشکیلاتی‌تر به عرصه بازگردند. بازگشتی که به نظر می‌رسد از هیچ‌گونه ضابطه‌ای برخوردار نیست.به نظر می‌آید همه جریان‌های اصولگرا اعم از پایداری و موتلفه در این گردهمایی به‌دنبال وحدت هستند؛ چگونه این بازگشت را بدون ضابطه می‌دانید؟به این دلیل که هر گروهی در شرایط فعلی، به جای اینکه بخواهد به صورت شتاب‌زده و با بوق و کرنا نشستی برگزار کند، حداقل باید در محافل خصوصی خود جلساتی را برگزار می‌کرد و از خود می‌پرسید که چه شد رای بالای احمدی‌نژاد در سال84 تنها در 8سال به پایین‌ترین میزان ممکن در میان رقبای روحانی یعنی 4میلیون رسید و اگر آنها یک جواب خوب برای این سوال پیدا می‌کردند و به یک نتیجه‌گیری واحد می‌رسیدند، تاثیربیشتری داشت تا اینکه شتاب‌زده دست به برگزاری چنین نشست‌هایی بزنند.به نظر می‌رسد تندروها از هم‌اکنون درنظر دارند رهبری سیاسی ائتلاف وحدت اصولگرایان را برعهده بگیرند. چرا اصولگرایان این‌بار با محوریت پایداری‌ها اقدام به مطرح کردن بحث وحدت کردند؟همان‌طور که اشاره کردید، نکته قابل توجه این است که در این میان تندروهای جریان اصولگرا خود را محور این جریان دانسته و می‌کوشند حتی میانه‌روها را یا از دور خارج کرده یا با خود همراه سازد. اصولگرایان می‌کوشند زمینه بازگشت خود را به قدرت فراهم کنند ولی متاسفانه به‌جای اینکه از تندرو‌ها فاصله بگیرند و زمینه را برای روی کارآمدن همه طیف‌ها فراهم کنند، رو به سمت پایداری آورده‌اند، بدون اینکه متوجه باشند اصولگرایان چندان در سال‌های اخیر خوب عمل نکرده‌اند که مردم به آنها اقبال لازم را داشته باشند. چه برسد به تندروهای آنها که سال‌هاست برای مردم شناخته شده اند.شاهد هستیم اطرافیان درجه یک احمدی‌نژاد و خود او به این نشست دعوت نشده بودند. یعنی آنها را دیگر عضوی از جریان اصولگرایی نمی‌دانند؟بالاخره با ضربه‌ای که اصولگرایان از جانب آنها خوردند این حس به وجود آمده که برای فراهم شدن حضور این جریان باید برای مدتی آنها را از خود دور کنند تا جایی که گاه اعلام می‌کنند احمدی‌نژاد اساساً وهیچ‌گاه اصولگرا نبوده است. آن هم به این دلیل که هیچ‌گاه درطول دوران مسئولیت خود نامی از اصولگرایی نبرده است. عدم دعوت از جریان احمدی‌نژاد تحلیلی است که ناشی از شتابزدگی تصمیمات این جریان دارد.به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد قصد فعال شدن در انتخابات مجلس دهم را دارد. ممکن است این موضوع تحقق پیدا کند؟بله. محمود احمدی‌نژاد هم بیکار ننشسته و قصد دارد دوباره به عرصه سیاسی بازگردد. تحرکات اخیر او نشان می‌دهد که قصد دارد در انتخابات پیش‌رو و در مجلس آینده به‌صورت فعالانه وارد شده و احتمالا در یک برنامه طولانی‌مدت نیز در فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم است. اصولگرایان همواره پایگاه ضعیفی نسبت به اصلاح‌طلبان داشته‌اند ولی شخص احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی بسیار قوی‌تری از کل جریان اصولگرا دارد بنابراین به‌نظر می‌آید که اصولگرایان و حتی پایداری‌ها هم در انتها به این واقعیت برسند که بدون هماهنگی با احمدی‌نژاد توان بازگشت به عرصه قدرت را ندارند.یعنی دیدارهای اخیر احمدی‌نژاد با بزرگان هم در همین راستا تعریف می‌شود؟تحرکات اخیر احمدی‌نژاد در ملاقات با بزرگان عرصه سیاست در ایران نشان می‌دهد او برای شرکت درانتخابات ریاست‌جمهوری آینده قصد نقش‌آفرینی دارد و بعید هم نیست که قصد داشته باشد به‌صورت مستقیم وارد گردونه انتخابات شود.اگر احمدی‌نژاد بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شرکت کند، فضا را برای دکتر روحانی در آن زمان، چگونه ارزیابی می‌کنید؟در این صورت انتخابات آینده به عرصه رویارویی روحانی و احمدی‌نژاد تبدیل خواهد شد و اگر قرار است امروز کار مهمی شود که فردا شاهد حضور کسی از جناح اصولگرا نباشیم تا برای روحانی دردسر ایجاد کند، دولت باید تمام توان خود را روی حل و فصل پرونده هسته‌ای بگذارد. پیروزی روحانی در این زمینه یعنی حذف احمدی‌نژاد از گردونه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و اگر روحانی نتواند در پرونده هسته‌ای نقش‌آفرینی کند و نتواند تا قبل ازانتخابات ریاست‌جمهوری آینده به یک توافقنامه جامع و مانع با غرب برسد آنگاه باید شاهد یک رقیب نه‌چندان ضعیف به‌نام احمدی‌نژاد باشد.
کد خبر: ۴۷۲۰   تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰

صادق زیباکلام گفت: فتنه ۸۸ را نتوانستم بفهمم یعنی چه! یک عده‌ای که حدود ۳ میلیون نفر می‌شدند در ایران به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و این در اکثر کشورها می‌تواند رخ دهد.به گزارش آوای دنا، صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه بعد از خروج از دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران با اشاره به روند رسیدگی پرونده محکومیتش گفت: هنوز دادگاه تجدید نظر انجام نشده و در مرحله پرونده خوانی است امروز قاضی پرونده را دیدم و به من گفت که بهتر است از لحاظ حقوقی وکیل داشته باشی و احتمالاً یکی از همکارانم در دانشگاه را به عنوان وکیل برمی‌گزینم. وی درباره سوالی که باعث محکومیتش شده بود، اظهارداشت: من مسئله هسته‌ای را زیر سوال نبردم و فقط سوال کردم که این حرکت از لحاظ اقتصادی چه فایده‌ای داشت. زیباکلام ادامه داد: در مورد اختلاس 3 هزار میلیاردی هم پرسیدم این متهمین چه جرم یا جرم‌هایی انجام دادند که به دلیل آن محکوم به اعدام شدند و اینکه بیان شد اینها مفسد فی‌الارض هستند از لحاظ حقوقی بی‌ معنی است. استنباطم این است که دادگاه پیش از اینکه دنبال کشف حقیقت باشد دنبال ارضا و اغناء افکار عمومی بود. این استاد دانشگاه در مورد موضع خود نسبت به خانواده هاشمی بیان داشت: موضعم در مورد خانواده هاشمی این است که اینها به دلیل مسائل سیاسی مورد فشار قرار می‌گیرند و محاکمه می‌شوند. وی در مورد فتنه 88 اظهارنظر کرد: فتنه 88 را نتوانستم بفهمم یعنی چه! یک عده‌ای که حدود 3 میلیون نفر می‌شدند در ایران به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و این در اکثر کشورها می‌تواند رخ دهد. اما اگر مقصود از فتنه این است که آمریکا و انگلیس و آلمان با عده دیگری در ایران تبانی کرده بودند که نظام را برانداز کنند مطلقاً چنین چیزی نبود زیرا یک سند و حتی یک خط در این چند سال در این زمینه بیرون نیامده است. زیباکلام تصریح کرد: یک سوال ساده دارم و آن این است که چطور می‌شود میلیون‌ها انسان که آمدند برای ریاست جمهوری رأی دادند طی 72 ساعت بعد به عنوان براندازان نظام تلقی گردند. بنده چیزی به عنوان سران فتنه را هم قبول ندارم.منبع: فارس
کد خبر: ۴۲۶۴   تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲

صادق زیباکلام می‌گوید باتوجه به بیانات رهبری به نظر می‌رسد ایشان از برخی عزل و نصب‌ها در دولت ناراضی است.آوای دنا-کیهان نوشت:وی در مصاحبه با نشریه پنجره و در پاسخ این سؤال که «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صحبت‌هایشان شعار اعتدال را مورد تأیید قرار داده‌اند، بنابراین اکنون دولت روحانی مسئولیت سخت‌تری برای اداره امور دولت برعهده خواهد داشت. به نظر شما رئیس‌جمهور ایران پس از این چه رویکردی را باید در پیش بگیرد تا شعار اعتدالش را به آن نقطه مطلوب برساند؟» گفت: من از صحبت رهبری این‌طور برداشت می‌کنم که یک سری از عزل و نصب‌های آقای روحانی مورد تأیید ایشان نیست و به عنوان نیروهای انقلابی، مقام معظم رهبری از برخی عزل و نصب‌ها خیلی استقبال نکردند. بنابراین احتمالا کار برای روحانی در رابطه با عزل و نصب مدیران و مسئولان دشوارتر خواهد شد. رهبری ضمن حمایت از اعتدال حاضر نیستند که نیروهای حزب‌اللهی کنار گذاشته شوند.وی افزود: این نکته که رهبر فرمودند برداشت من این است که صحبت‌های ایشان به گونه‌ای نبود که بگویند سیاست‌های دولت روحانی را کاملا قبول دارند، بلکه انتقاداتی را به دولت وارد آوردند.یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام خطاب به رئیس‌جمهور و دولتمردان فرمودند اعتدال شعار خوبی است. ما هم تأیید می‌کنیم اعتدال را. افراط محکوم و بد است. سفارشی که می‌کنیم این است که مراقب باشید جریان‌های مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کار را دارند می‌کنند.ایشان همچنین درباره اقتصاد مقاومتی تصریح کردند: به مسئولین دولت عرض می‌کنم اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید. خب رئیس‌جمهور محترم گفتند، مسئولین دیگر هم کم و بیش اظهار کرده‌اند، گفته‌اند، منتها باید عمل کرد. ولا ممن علی غیرعمل یتکل؛ این‌جور نباشد که به زبان بگوییم، در عمل کند حرکت بکنیم. در اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی است، بر استحکام بنیه درونی اقتصاد است. رونق اقتصادی هم این است؛ رونق اقتصادی با تولید حاصل می‌شود، با فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور حاصل می‌شود نه با چیز دیگر.رهبر معظم انقلاب دوشنبه شب نیز در دیدار هیئت دولت فرمودند: خطاها و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست و ضروری است در عرصه فرهنگی سیاست‌های نظام به درستی درک و اعمال شود.
کد خبر: ۳۸۸۶   تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵

زیبا کلام:با روحانی و نزدیکانش در برخی موضوعات مخالف هستم به دلیل اینکه مدتی است می‌گویند ما مستقل هستیم و پیروزی ما مدیون هیچ کس نیست؛ اینها گزافه‌گویی است
کد خبر: ۳۷۴۳   تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷

یک فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه من به عملکرد ده ماهه دولت نمره ۱۶ می‌دهم گفت: اگر دولت کشور را از گرداب هسته‌ای نجات دهد خدمت بزرگی کرده است. به گزارش آوای دنا به نقل از  فارس، صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حاشیه مراسم ختم پدر محمد قوچانی که عصر امروز در مسجد نور تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از عملکرد 10ماهه دولت چیست، اظهار داشت: بنده از صفر تا 20 به دولت نمره 16 یا 17 می‌دهم و دلیل این امر این است که مسأله هسته‌ای را بسیار مهم می‌دانم. زیباکلام افزود: اگر دولت بتواند کشور را از باتلاق و گرداب هسته‌ای نجات دهد، بزرگترین خدمت را به نظام کرده است. این فعال اصلاح‌طلب به اجرای اعتدال از سوی دولت در ده ماهه اخیر نمره 16 داد و تصریح کرد: من فکر می‌کنم مذاکرات بین ایران و 1+5 نتیجه‌بخش بوده است. وی تأکید کرد: بهتر است اینطور بگویم اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد خیلی شگفت‌زده خواهم شد چراکه هم امریکا و هم طرف ایرانی می‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد.
کد خبر: ۳۶۲۰   تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

فکر میکنم که آقای احمدی نژاد به صورت خیلی جدی مانند یک بازیکن ذخیره ی فوتبال که روی نیمکت ذخیره ها در حال گرم کردن است و البته با تداوم شرایط کنونی شانس بسیار بالایی هم برای پیروزی دارند
کد خبر: ۳۱۹۷   تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۳

بنده اگر جای آقای حجاریان بودم به جای اینکه به دنبال این تز و اصلاح امور از طریق انحلال مجلس باشم، سعی می‌کردم نظارت استصوابی را از شورای نگهبان سلب کنم!
کد خبر: ۲۳۹۶   تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳

اگر چنانچه آقای روحانی مناظره را نپذیرند ، در آن صورت آقای احمدی‌نژاد پیروزمندانه ادعا خواهند کرد که «دیدید من درست می‌گفتم و حرف‌های روحانی پایه و اساسی نداشت و ایشان حاضر نشدند رو در رو با بنده آن مسائل را مطرح کنند». اگر هم آقای روحانی بپذیرند که باز آقای احمدی‌نژاد پیروزی دیگری به دست آورده‌اند
کد خبر: ۲۳۳۰   تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳

اساسا خود آقای روحانی هنگامی که رئیس‌جمهور شدند، بیش از هر کس دیگری و بیشتر از همه بهت‌زده شدند. چون تا 4 روز قبل، تا سه روز قبل،حتی تا دو روز قبل کسی فکر نمی کرد آقای روحانی رئیس جمهور شود
کد خبر: ۲۰۳۰   تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۹

سایت تحلیلی خبری آوای دنا: «دکتر صادق زیباکلام ، فعال، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی است. زیباکلام دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. او نامی آشنا در رسانه‌ها و دانشگاه‌هاست. زیباکلام از جمله تحلیل‌گران سیاسی است که همیشه بدون رودربایستی عقاید و آرای خود را بیان می‌کند. او معتقد است که اسفندیار رحیم‌مشایی کسی است که می‌تواند بر تمامی کاندیداهای اصول‌گرا پیروز شود. این بار و پس از ثبت‌نام اشخاص سیاسی نظر وی را در خصوص تایید صلاحیت‌ها جویا شدیم و او از منظر یک استاد علوم سیاسی معتقد است در یک جامعه مردم‌سالار تعیین اینکه چه‌کسی می‌تواند در عرصه انتخابات حاضر شود و چه‌کسی نه، نقض ذات مردم‌سالاری است.»به گزارش ایسنا، متن کامل گفت‌وگوی روزنامه شهروند با دکتر صادق زیباکلام را در ادامه می‌خوانید.آقای دکتر شما در جایی عنوان کرده بودید که در صورت حضور آقای رحیم‌مشایی آقای هاشمی هم وارد عرصه انتخابات می‌شود. آیا هنوز هم بر سر این موضع خود هستید؟مقصود من این نبود که آقای هاشمی آمدن یا نیامدشان را گره زده‌اند به آمدن یا نیامدن آقای رحیم‌مشایی. منظورم این بود که از جبهه مخالف کسی که می‌تواند رقیب جدی آقای هاشمی بشود آقای رحیم‌مشایی است چون معتقدم که درصد رای ایشان و میزان محبوبیت ایشان بیشتر از آقایان جلیلی، ولایتی یا لنکرانی یا حتی آقای قالیباف است.و به تعبیر شما آقای رحیم مشایی این محبوبیتی را که گفتید از کجا به دست آورده یا می‌آورد؟از نظر جامعه‌شناسی اقشار و لایه‌های اجتماعی که سبد رای آقای رحیم‌مشایی را تشکیل خواهد داد چنانچه رد صلاحیت نشود، خیلی متنوع است، یعنی اگر آقایان جلیلی، ولایتی یا هر کس دیگری نامزد اصلی اصول‌گرایان شود رای ثابت 5 تا 7 میلیون این جبهه را خواهند داشت. یعنی همان رای‌دهندگانی که براساس تکلیف می‌آیند پای صندوق و رای می‌دهند و مشخص هستند اما آرای آقای مشایی کمی متفاوت است و می‌توانیم درچند گزینه دسته‌بندی کنیم. اولین گروهی که به آقای مشایی رای می‌دهند طرفداران آقای احمدی‌نژاد هستند. آقای احمدی‌نژاد به رغم تمام مشکلاتی که برایش به وجود آمده و دارد، به رغم تمامی این حملاتی که اصول‌گرایان و اشخاص داخل مجلس و خارج از مجلس و روزنامه‌های حکومتی و رادیو و تلویزیون علیهش انجام می‌دهند، به اعتقاد من در همین حال حاضر که ما صحبت می‌کنیم به تنهایی چیزی حدود 10 تا 15 میلیون رای دارد یعنی چیزی حدود دو برابر آرای اصول‌گرایان. من نمی‌گویم که همه‌ این آرا به سبد آقای مشایی ریخته می‌شود اما چون نامزد آقای احمدی‌نژاد آقای مشایی است، کسری از آن آرا به وی رای خواهند داد. از طرفی دیگر مشایی رای ایرانیان خارج از کشور را هم دارد. از سوی دیگر کسانی که مسئله ایران برایشان مهم است. گروه بعدی کسانی هستند که مقداری تحت تاثیر رفتار جنتلمن‌مآبانه آقای مشایی هستند. او از معدود شخصیت‌های اصول‌گرایی است که ظرف چهار سال گذشته به هیچ جریان مخالف و مقابلی توهین نکرده، نه به کسی انگ مزدور و عامل بیگانه و لامذهب و خوارج و ... زده و نه محکوم کرده و در جامعه‌ای که جریان سیاسی قالب و حاکمش این قدر راحت به رقبا و چهره‌های سیاسی توهین می‌کنند در چنین جوی صرف اینکه کسی با اخلاق و ادب و نزاکت رفتار کند و توهین به کسی انجام ندهد، رای‌آور است چون به نظر من ما از نظر اخلاق سیاسی آنقدر سقوط کرده‌ایم که کافی است یک نفر ابتدایی‌ترین اصول ادب و نزاکت را رعایت کند تا رای بیاورد. از طرف دیگر گروهی از اصلاح‌طلبان و کسانی که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند به وی رای می‌دهند. البته این گروه‌های آخر از سبد اصلاح‌طلبان هستند و اینها منوط به تایید صلاحیت آقای مشایی است که من امیدوارم این اتفاق بیفتد چون معتقدم که نباید جلوی افراد در ورود به انتخابات گرفته شود زیرا این امر نقض اصلی‌ترین رکن مردم‌سالاری است. البته این را هم بگویم که آمدن مشایی به زیان اصلاح‌طلبان و آقای هاشمی است چون آرای اصول‌گرایان که مشخص است و چه آقای مشایی بیاید و چه نه از آرای آنان کسر نمی‌شود اما این امر برای اصلاح‌طلبان به این صورت نیست و آمدن آقای مشایی از سبد رای اصلاح‌طلبان می‌کاهد. آنچه مشخص است، این است که آقای مشایی درصدی از رای آقای هاشمی را می‌رباید.آقای دکتر، در تمام این گروه‌های تعریفی برای رای‌دادن به آقای مشایی، زنان و جوانان چه جایگاهی دارند و آیا ایشان می‌تواند رای این گروه‌ها را هم به خود جذب کند؟البته این دسته‌بندی که من گفتم بر مبنای گروه‌های اجتماعی بود و قطعا درصد جوانان و زنانی که به مشایی رای می‌دهند بیشتر از اقشار و لایه‌های دیگر است. همچنان که درصد کسانی که به پیشبرد اصلاحات اعتقاد دارند نوعا به هاشمی رای می‌دهند. مقصود من در کل این است که بررسی فکری و عمیقی که از نظر جامعه‌شناسی صورت نگرفته و ما فقط می‌توانیم یک سری عبارات کلی را بیان کنیم و مطمئنا درصد رایی که آقای مشایی از طیف جوانان و زنان می‌آورد بیشتر از آقایان جلیلی و ولایتی و ... خواهد بود.با این حساب موقعیت آرای آقای هاشمی به چه ترتیبی می‌شود؟هاشمی و مشایی بدون شک به دور دوم انتخابات خواهند رفت.و یک سوالی در اینجا مطرح می‌شود که شاید آخرین سوال من هم در این مصاحبه باشد و آن هم این است که اگر آقای مشایی تایید صلاحیت نشود، آن وقت پیش‌بینی شما در مورد اتفاقات بعدی چیست؟این سوالی است که برای خیلی‌ها مطرح بوده و هست و البته هدف از این سوال در اصل این است که در نهایت آقای احمدی‌نژاد چه خواهد کرد؟ به نظر من این پروسه دو حالت دارد؛ یکی اینکه ممکن است در آخرین لحظات آقای مشایی هم مانند آقای معین که در سال 84 توسط رهبری تایید شد، با اختیارات ویژه‌ای که رهبری دارند تایید صلاحیت شود اما اگر این اتفاق نیفتد و کار حضور مشایی در عرصه انتخابات تمام شود، من هم مثل 75 میلیون ایرانی دیگر نمی‌دانم که ممکن است چه شود و آقای احمدی‌نژاد چه کاری انجام دهد. عده‌ای این نظر را دارند که آقای احمدی‌نژاد اسنادی را دارد که آنها را رو می‌کند و عده‌ای هم می‌گویند که ایشان بلوف می‌زند و چیزی در دست ندارد و از سویی هم ممکن است که اساسا واکنش حاد و رادیکالی را نشان ندهد. البته تحلیل من این است که آقای احمدی‌نژاد وقتی 72 ساعت بعد از ثبت‌نام از دستیارانش خواست که انصراف خود را اعلام کنند، دارد این پیام را به اصول‌گرایان می‌رساند که من تمام تخم‌ مرغ‌هایم را در سبد آقای مشایی گذاشته‌ام و نامزد دیگری جز او ندارم و بنابراین آلترناتیو دیگری که روی کس دیگری مصالحه کنم وجود ندارد.
کد خبر: ۱۶۳۴   تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۶

زیباکلام، سقف رای اصولگرایان را 5 تا 7 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بنده معتقدم ، بنا به دلایلی اگر احمدی نژاد فردا در انتخابات شرکت کند با کاریزمایی که در جامعه ایجاد کرده، 10 تا 15 میلیون رای خواهد آورد.به گزارش  مهر ، صادق زیباکلام شامگاه دوشنبه در نشست سیاسی جریان شناسی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در تالار مصباح مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری اظهار داشت: با اتفاقی که روز شنبه رخ داد و آمدن هاشمی و ثبت نام وی روند انتخابات تغییر زیادی یافته است و شاید سخنی به گزاف نباشد که روند انتخابات به سمت و سویی که رهبری مدنظر ایشان بوده، در سال حماسه سیاسی، به خلق یک حماسه تبدیل می شود.وی افزود: با آمدن هاشمی رفسنجانی در ساعات پایانی ثبت نام بسیاری از معادلات انتخابات بهم خورده و شور و نشاط و هیجان بین مردم تهران ایجاد شده است.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: پس از ثبت نام هاشمی رفسنجانی، مردم ایران از تمام شهرهای کشور همانند عید نوروز پیام تبریک برای همدیگر ارسال می کردند.زیباکلام افزود: اصلاح طلبان، اصولگرایان و جریان دولت آرایش سیاسی انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل می دهند.وی گفت: جریان اصولگرایی در این انتخابات دچار مشکلات زیادی هستند، چرا که آشفتگی در بین آنان وجود دارد و به دلیل تعدد نامزدها، در بین آنها وحدت وجود ندارد.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اگر در طول چند هفته آتی اصولگرایان نتوانند به اجماع پیرامون وحدت برسند و تنها یک نامزد را معرفی کنند، به نظر می رسد در مقابل هاشمی رفسنجانی شکست می خورند.وی بیان داشت: برخی سیاسیون اختلاف بین اصولگرایان را ریشه دار دانسته و عده ای دیگر نقش نیروهای ارزشی را موثر در پیروزی احمدی نژاد در انتخابات 84 قلمداد کردند.زیباکلام در خصوص نامزدهای جبهه پایداری که برخی  افراد این طیف به اصول ها پایبندی شدیدی دارند، گفت: نامزد این گروه سعید جلیلی و باقری لنکرانی بوده که این تیپ نامزدها را نامزد ارزشی می دانند.زیباکلام، سقف رای اصولگرایان را 5 تا 7 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بنده معتقدم ، بنا به دلایلی اگر احمدی نژاد فردا در انتخابات شرکت کند با کاریزمایی که در جامعه ایجاد کرده، 10 تا 15 میلیون رای خواهد آورد.وی گفت: مخالف احمدی نژاد هستم و در طول این هشت سال هر چه نوشتم علیه سیاست وی بوده است.مدرس دانشگاه تهران یادآور شد: اگر مشایی وارد صحنه انتخابات شود، احمدی نژاد با پشتیبانی که از وی خواهد کرد، 10 تا 15 میلیون آرا خود را مجاب می کند که به مشایی دهند.وی تاکید کرد: البته مشخص نیست از تعداد فوق چه میزان به مشایی رای می دهند و نمی توانیم این عدد را تعیین کنیم.زیباکلام گفت: به واسطه اینکه مشایی به کسی توهین نکرده، اقشاری از جامعه نظیر ایرانگردان و ایرانیان خارج از کشور و برخی آرای خاکستری و افرادی که علاقه ای به نظام ندارند به مشایی رای می دهند.وی افزود: اگر مشایی تایید و وارد رقابت انتخاباتی شود، به ضرر اصلاح طلبان خواهد بود چرا که رایی که مشایی می آورد در حقیقت اگر وی وارد عرصه انتخابات نمی شد به صندوق هاشمی ریخته می شد.زیباکلام گفت: آمدن مشایی به نفع اصولگرایان بوده و رای اصولگرایان ثابت می ماند و مشایی بخشی از آرای اصلاح طلبان را وارد سبد خود خواهد کرد.مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه با رد صلاحیت شدن رحیم مشایی، احمدی نژاد نمی تواند دخالتی در برخی مکانیزم های انتخابات صورت دهد، تصریح کرد: احمدی نژاد نظیر خاتمی و رفسنجانی نیست و به آسانی از قطار پاستور و قدرت پیاده نمی شود.وی گفت: وضع اصلاح طلبان به لحاظ انسجام بسیار مناسب بوده و تنها یک نامزد دارند و اصولگرایان برای معرفی نامزد دچار مشکل هستند.
کد خبر: ۱۶۲۵   تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۴

بنده معتقدم که اصولگرا‌ها با نامزدی هاشمی و خاتمی مخالفند و اجازه ورود مشایی را هم به انتخابات نمی‌دهند، اگر رحیم مشایی تایید صلاحیت شود به راحتی آقای ولایتی و یا هر نامزد دیگر اصولگرایان را شکست می‌دهد. اوای دنا- صادق زیباکلام معتقد است که اگر رحیم مشایی تایید صلاحیت شود به راحتی علی‌اکبر ولایتی و یا هر نامزد دیگر اصولگرایان را شکست می‌دهد و تنها نیرویی که می‌تواند وی را شکست دهد، اکبر هاشمی رفسنجانی است.این کار‌شناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با راه دانشجو اظهار داشت: احمدی‌نژاد تلاش خود را می‌کند تا از طریق گرفتن تاییدیه برای اسفندیار رحیم مشایی، وی را وارد رقابت‌های انتخاباتی کند و اگر بخت با احمدی‌نژاد یار باشد و وی بتواند تاییدیه لازم را بگیرد و هاشمی و اصلاح طلبان هم وارد انتخابات نشوند و نامزدهای انتخابات محدود به اصولگرایان باشند، در این صورت احمدی‌نژاد از شانس بالایی برخوردار است و رحیم مشایی به راحتی می‌تواند برنده انتخابات باشد و رقبای محافظه کارش را شکست دهد. زیباکلام تاکید کرد: تایید مشایی به رفتارها و اقدامات احمدی‌نژاد بازمی‌گردد که تا چقدر بتواند همسو با سیاست‌های کلی نظام باشد، یعنی بستگی دارد به اینکه احمدی‌نژاد چقدر بتواند مراجع ذیصلاح را برای گرفتن این تاییدیه مجاب کند و اینکه وی برای این مسئله اصرار داشته باشد، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تمایلی به موافقت با این تاییدیه وجود ندارد.این استاد دانشگاه ادامه داد: در اردوگاه اصولگرایان شانس آقای ولایتی خیلی بیشتر از سایر نامزدهای دیگر اصولگرا از جمله سعید جلیلی یا حداد عادل و یا قالیباف است و وی بیشترین رای را در میان آن‌ها برای کاندیداتوری خواهد داشت، اما مسئله‌ای که برای اصولگرا‌ها از جمله آقای ولایتی وجود دارد این است که در سطح کشور پایگاه اجتماعی آن‌ها چقدر است و چه میزان از مردم حاضر به رای دادن به آقای ولایتی هستند؟این فعال سیاسی همچنین معتقد است: به نظر من سقف رای آقای ولایتی از ۵ میلیون فراتر نخواهد رفت و اینکه اصولگرایان چگونه می‌خواهند ۱۰ یا ۱۵ میلیون باقی مانده را برای رسیدن به حد نصاب برای وی، هم‌راستا کنند را نمی‌دانم ولی اگر رقابت در انتخابات جدی نباشد و رقابت فقط میان اصولگرا‌ها باشد آقای ولایتی به نظر نمی‌رسد بتواند رای بالایی داشته باشد.وی ادامه داد: بنده معتقدم که اصولگرا‌ها با نامزدی هاشمی و خاتمی مخالفند و اجازه ورود مشایی را هم به انتخابات نمی‌دهند، اگر رحیم مشایی تایید صلاحیت شود به راحتی آقای ولایتی و یا هر نامزد دیگر اصولگرایان را شکست می‌دهد و تنها نیرویی که می‌تواند وی را شکست دهد آقای هاشمی است. ضمن اینکه اگر مشایی وارد انتخابات شود اصلاح طلبان هم کاندیدا معرفی نخواهد کرد که تاکنون نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد هاشمی و اصلاح طلبان تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند لذا مقابل مشایی فقط و فقط حداد عادل و ولایتی هستند که در نهایت رئیس دفتر سابق رئیس جمهور به راحتی آن‌ها را شکست می‌دهد.زیباکلام معتقد است: در موضوع مذاکره با آمریکا تمایلی وجود ندارد که میوه و مواهب مذاکره با دولت اوباما نصیب احمدی‌نژاد شود و هر نوع مذاکره‌ای با آمریکا مستلزم این است که رییس جمهور کسی باشد که مورد تایید همه‌جانبه باشد و در این میان تنها فرد مورد وثوق و اعتماد در میان نامزد‌ها، ولایتی است. اگر بر فرض، مشایی یا خاتمی و یا شخص دیگری رییس جمهور شود همچنان با مذاکره با آمریکا مخالفت می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۴   تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۲/۰۲

اوای دنا:یکی از سوال های مهم فضای سیاسی این روزها این است که آینده سیاسی احمدی نژاد، بعد از خارج شدن از پاستور چه می شود. برخی تلاش او برای راه یافتن یکی از اطرافیانش به دولت یازدهم را دلیلی بر قدرت مداری اش عنوان می کنند. صادق زیباکلام ، تحلیل گر مسائل سیاسی معتقد است "کناره گیری احمدی نژاد از قدرت موضوعی کاملا پیچیده است و به واسطه اینکه او به انجام کارهای پیش بینی نشده شهرت دارد، باید ببینیم حیات سیاسی اش را چطور رقم خواهد زد. زیباکلام در گفت و گو با مغرب با تاکید بر اینکه احمدی نژاد از قدرت فاصله نخواهد گرفت اظهار کرد : آنچه مسلم است این است که احمدی نژاد چهره ای نیست که بتوان در سال های آتی او را (رئیس جمهور سابق) خطاب کرد. او حتما در قدرت باقی خواهد ماند.  کناره گیری احمدی نژاد از سیاست موضوعی کاملا پیچیده است و به واسطه اینکه او به انجام کارهای پیش بینی نشده شهرت دارد ، باید بینیم حیات سیاسی خود را به چه شکل رقم می زند.
کد خبر: ۱۰۳۹   تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸

اوای دنا:صادق زيباکلام اخيراً در مصاحبه با الجزيره از سياست‌هاي اعلام نظام اسلامي در اجلاس تهران دفاع کرد. حالا وي در تشريح اين اظهارت خود مي‌گويد که "در مصاحبه با الجزيره از حزب‌الهي‌ها و انصار حزب‌الهي‌ها "تندتر و آتشين‌تر" از نظام دفاع کردم."به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري آنا، صادق زيباکلام استاد دانشگاه و از چهره‌هاي اصلاح‌طلب کشور اخيراً در يکي از برنامه‌هاي تلويزيوني شبکه الجزيره با موضوع اجلاس سران غيرمتعهد حضور يافت. وي برخلاف آنچه که الجزيره انتظار داشت تمام قد از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران دفاع کرد.در اين برنامه تلويزيوني علاوه بر صادق زيباکلام، مصطفي علاني مدير امنيت و دفاع مرکز تحقيقات خليج فارس در دوبي و شخصي به نام مهدي خلجي که الجزيره وي را از پژوهشگران موسسه واشنگتن معرفي مي‌کرد، حضور داشتند.در اين مناظره داغ، هر دو ميهمان الجزيره مکرراً تأکيد داشتند که اجلاس تهران هيچ دستاوردي نداشته است، اما زيباکلام از سياست‌هاي اعلامي جمهوري اسلامي ايران در مورد سوريه، مسئله هسته‌اي و اصلاح ساختار سازمان ملل "تمام قد" دفاع کرد.وي اگر چه در اين گفتگو تنها بود و دو طرف مقابل وي به همراه مجري يک نظر مشترک داشتند، اما قاطعانه اعلام کرد که دشمنان ايران در "ايزوله کردن" کشور ما موفق نبوده‌اند و نشانه اين عدم توفيق هم حضور کشورهاي دنيا در مقايس وسيع در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران و نيز حضور بان کي مون در اين اجلاس است.زيبا کلام که به زبان انگليسي تسلط کامل دارد و در اين گفتگو با زبان انگليسي سخن مي‌گفت، بر اين نکته مهم تأکيد کرد که "من بايد اضافه کنم که در قبال اين اجلاس و مسئله ايران دو نکته وجود دارد. نکته اول اينکه آمريکا به هيچ وجه نتوانست در منصرف کردن کشورها براي حضور در اجلاس تهران موفق باشد. نکته دوم هم اينکه کشورهاي مختلف دنيا با وجود فشارهاي آمريکا در سطوح بالايي اعم از پادشاه، رئيس‌جمهور، وزير خارجه و غيره در اجلاس شرکت کردند و اين مسئله گوياي آن است که ايران امتيازات فراواني را عليه آمريکا و اسرائيل در اختيار دارد."اما الجزيره قطري سخنان جالب زيباکلام را وقتي به موضوع سوريه رسيد، ناتمام گذاشت؛ آنجايي که وي گفت که مسئله سوريه براي جمهوري اسلامي ايران يک مسئله استراتژيک استو سوريه تنها کشور عربي است که از ايران در هنگام جنگ با عراق پشتيباني کرد.آخرين جمله زيباکلام هم اين بود که "سوريه تنها کشوري است که درباره فلسطين مواضع يکساني با ايران دارد و از حزب‌الله لبنان نيز حمايت‌هاي صريحي بعمل آورده است."؛ الجزيره هنگامي که سخنان زيباکلام به اينجا رسيد، سخنان وي را قطع کرد.کارشناسان سياسي، شبکه خبري الجزيره و کشور "يک ميليون هشتصد هزار نفري قطر" را يکي از اصلي‌ترين حاميان مخالفان سوريه مي‌دانند. سران قطر تاکنون بارها عليه بشار اسد و نظام سوريه سخن گفته و خواستار سرنگوني نظام اين کشور شده‌اند.با گذشت چند روز از اين مصاحبه، حالا صادق زيباکلام در گفتگو با خبرنگار آنا مي‌گويد که " من وقتي پاي نظام و تماميت انقلاب پيش بيايد، از صدتا حزب‌الهي و انصار حزب‌اللهي، انصارتر و حزب‌الهي‌تر هستم."وي تصريح مي‌کند: در مصاحبه با الجزيره در مقابل کساني نشستم که مي گويند جمهوري اسلامي نبايد باشد. من در برابر اين افراد از خيلي‌ از حزب‌الهي‌ها و انصار حزب‌الهي‌ها "تندتر و آتشين‌تر" از نظام دفاع کردم.اين استاد دانشگاه پيش از نيز با حضور در مراسم افطاري اساتيد برجسته دانشگاه با رهبر انقلاب حضور يافته بود. اين اقدام وي مورد هجمه تند سايت‌هاي فارسي‌زبان ضدانقلاب واقع شد اما وي در مصاحبه‌اي گفته بود که "حضور در اين مراسم برايم غنيمت و قابل توجه بود.
کد خبر: ۹۶۱   تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۶/۱۳

اصلی ترین تاثیر انتخابات مجلس نهم بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود. در کوتاه مدت مجلس نهم در فضای سیاسی کشور تغییری ایجاد نخواهد کرد.چه انتخاباتی که گذشت و چه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 مبارزه جدی و همه جانبه بین اصولگرایان است که البته اصولگرایان در این انتخابات به دو گروه مخالف و موافق احمدی نژاد تقسیم می شوند. مجموع آرای جبهه پایداری برای دولت از یکصد کرسی نیز بیشتر خواهد بود و برخلاف آنچه که اصولگرایان سنتی می گویند احمدی نژاد در این انتخابات موفق بوده است. صادق زیباکلام گفت: نامزدهایی که خود را بعنوان اصلاح طلبان معرفی کردند رأی نیاوردند چون مردم آنها را بعنوان اصلاح طلب نپذیرفتند.به گزارش مهر، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به انتخابات مجلس نهم و تاثیر آن بر فضای سیاسی کشور اظهار داشت: این انتخابات هیچ تغییری در وضعیت و شرایط سیاسی کشور بوجود نخواهد آورد. وی افزود: انتخابات مجلس نهم چه در دور اول در اسفندماه  و چه در دور دوم برای کرسی های باقی مانده که روز جمعه صورت گرفت  تغییراتی را به بار نخواهد آورد.کارشناس سیاسی افزود: چه انتخاباتی که گذشت و چه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 مبارزه جدی و همه جانبه بین اصولگرایان است که البته اصولگرایان در این انتخابات به دو گروه مخالف و موافق احمدی نژاد تقسیم می شوند.به گفته زیباکلام، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 اصولگرایان به دو جریان اصلی تقسیم شدند. یک جریان اصولگرایان سنتی هستند شامل جامعه مدرسین ، روحانیت مبارز، ائمه جمعه و جماعات، موتلفه و سایر جریاناتی که بعنوان محافظه کاران در طیف سیاسی راست قرار دارند. آنان در این انتخابات تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایی ظاهر شدند.وی ادامه داد: طیف دیگر اصولگرایی  نیز از تیر ماه سال 84  شکل گرفته که حول محور احمدی نژاد است. این طیف در انتخابات مجلس شورای اسلامی که برگزار شد، به نام جبهه پایداری ظاهر شدند. من از قبل از شروع انتخابات هم پیش بینی کرده بودم که طرفداران احمدی نژاد  حداقل 100 کرسی را در مجلس نهم به خود اختصاص خواهند داد که در عمل هم اینگونه شد. آنان حدود 60 الی 70 کرسی در دور اول به دست آوردند و مابقی را نیز در دور دوم کسب کردند.زیباکلام خاطرنشان کرد: البته جریان وابسته به احمدی نژاد یک جریان تابلودار به این معنا که نامزدهای متمایل به دولت وارد مجلس شوند ، نیست. بسیاری از طرفداران احمدی نژاد  از اعضای جبهه پایداری هستند. جبهه پایداری هیچ اختلافی با احمدی نژاد ندارند. نه  از نظر سیاسی، نه در سیاست خارجی ، نه در مسائل اجتماعی ، نه در سیاست های اقتصادی هیچ اختلافی میانشان نیست.  تنها ایرادی که جبهه پایداری به رئیس جمهور دارد  در خصوص شخص رحیم مشایی است که البته احمدی نژاد نیز تا به امروز نشان داده است که  حاضر نیست پشت به آقای رحیم مشایی بکند و همه حمله ها و فشار ها را تحمل کرده اما حاضر نشده رحیم مشایی را قربانی کند.وی تصریح کرد: نه قبل از 22 خرداد 88 و نه بعد از آن ، نه بعد از حوادث اردیبهشت پارسال و نه حتی امروز هم رهبران جبهه پایداری در قم و تهران هیچ انتقاد و اعتراضی را نسبت به سیاست های اجتماعی و اقتصادی دولت احمدی نژاد نداشته اند.کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رأی جبهه پایداری در انتخابات رأی احمدی نژاد است، بیان کرد: گروه سوم طرفداران آقای احمدی نژاد که به مجلس نهم راه یافته اند شامل برخی نامزدهایی می شود که به عنوان مستقل در انتخابات شرکت کردند. این گروه مورد تأیید جبهه متحد و اصولگرایان سنتی قرار نگرفتند و جبهه پایداری نیز به صورت رسمی از آنها حمایت نکرد اما مورد حمایت دولت بودند و وقتی وارد مجلس نهم شوند تمایلاتشان به سوی احمدی نژاد خواهد بود.زیباکلام تأکید کرد: مجموع این آرا برای دولت از یکصد کرسی نیز بیشتر خواهد بود و برخلاف آنچه که اصولگرایان سنتی می گویند احمدی نژاد در این انتخابات موفق بوده است. وی خاطرنشان کرد: یقینا جبهه پایداری و احمدی نژاد بر این اساس تلاش می کنند که پس از ورود به مجلس ریاست آنرا توسط آقای دکتر حدادعادل  به دست آورند. البته حدادعادل ذاتا طرفدار احمدی نژاد نیست ، اما رشادت لاریجانی را برای مقابله با دولت ندارد.زیباکلام با اشاره به اینکه بر اساس این تحلیل و با توجه به در دست داشتن نزدیک به یکصد کرسی در مجلس نهم، جبهه پایداری به رهبری احمدی نژاد سعی خواهند کرد برای انتخابات ریاست جمهوری یک نامزد را معرفی کنند، بیان کرد: به همین دلیل می توان گفت که اصلی ترین تاثیر انتخابات مجلس نهم بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود. در کوتاه مدت اما مجلس نهم در فضای سیاسی کشور تغییری ایجاد نخواهد کرد. مجلس همچنان عقیم خواهد ماند و نمی تواند از قوه مجریه حساب کشی کند و در حقیقت احمدی نژاد از قدرت برخوردار خواهد بود. ضمن آنکه ممکن است مجلس نهم زمینه را برای آینده احمدی نژاد نیز فراهم می کند.کارشناس مسائل سیاسی درباره حضور مردم در دور دوم انتخابات نیز با اشاره به اینکه عموما حضور در دوردوم نسبت به دور اول کمتر است ، گفت: در دور اول نیز از حضور مردم آمار متفاوتی ارائه شد اما فکر می کنم به طور کلی حضور مردم در انتخابات دور نهم مجلس به اندازه انتخابات اسفند ماه سال 86 بود یعنی در حدود 1.3 واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.وی همچنین درباره وضعیت کاندیداهای اصلاح طلب در مجلس نهم نیز گفت: درستش این است که بگوییم اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نکردند. از قبل نیز این موضع را اعلام کرده بودند و نه هیچ کاندیدای رسمی  معرفی کردند و نه از هیچ کاندیدی حمایت کردند.زیباکلام تصریح کرد: نامزدهایی که خود را بعنوان اصلاح طلبان معرفی کردند نیز رأی نیاوردند چون مردم آنها را بعنوان اصلاح طلب نپذیرفتند. آقای دکتر مصطفی کواکبیان یا خانم سهیلا جلودارزاده ، یا آقای علیرضا محجوب یا آقای قدرت الله علیخانی و سایر نامزد هایی که تحت عنوان اصلاح طلب وارد شدند رای نیاوردند چون رای دهندگان بالقوه اصلاح طلبان اساسا در انتخابات شرکت نکردند اعم از دور اول یا دوم.وی تأکید کرد: اگر یک نامزد رسمی اصلاح طلبان  در تهران فی المثل وارد انتخابات شده بود ، در همان دور اول بالای دو میلیون رأی به دست می آورد. نمایندگان اصلاح طلب در مجلس نهم حضوری نخواهند داشت اما اصلاح طلبان همچنان به عنوان یک نیروی عظیم بالقوه سیاسی مطرح هستند و هرکسی که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد رسمی اصلاح طلبان باشد با استقبال گسترده ای روبه رو می شود و به مراتب بیشتر از نامزد اصولگرایان کسب رأی می کند.این کارشناس سیاسی تصریح کرد: معتقدم اگر محمدرضا عارف به عنوان نامزد مورد تأیید رهبران اصلاحات قرار گیرد قطعا رأی سنگینی را به دست خواهد آورد. البته قالیباف نیز اگر به عنوان نامزد غیراصلاح طلب در برابر علی لاریجانی، دکتر ولایتی و یا سعید جلیلی بعنوان نامزدهای مورد تایید اصولگرایان قرار بگیرد نیز قطعا رأی بالایی به دست خواهد آورد.
کد خبر: ۷۱۳   تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷