« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
حمیدرضا طیب نیا
درحالی هفته معلم به پایان رسید که درنتیجه آن چیزی جزء نگاه تکراری ،خاموش ومجازی دولت به شریان اصلی ونبض حقیقی -حیاتی نظام وکشور رابه همراه نداشته است، تاواقعیتی تلخ دیگردرکارنامه این وزارت حساس وسرنوشت ساز یک ملت رقم بخورد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:حمیدرضا طیب نیا در یاداشتی با بیان اینکه :نگاه خاموش ومجازی وبدون برنامه وگذرای دولت به چراغ هدایت گر وروشنگر جامعه (معلم) همچنان ادامه دارد نوشت:

قال الله الحکیم فی قرآن الکریم
بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
یعنی پیامبرکه مبعوث خداوند  تبارک، تعالی و معلم بشریت است ،رسالت برانگیخته شدنش این است که انسانها را از جهل وتاریکی آشکار ((با تزکیه وتعلیم)) هدایت کند.

 ودر آیه شریفه دیگر می فرمآید : "وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعا " کسی که یک نفر را زنده کند، انگار همه مردم را زنده کرده است.  ( زنده کردن همان هدایت کردن است)، معلمی احیاگری است. زنده کردن مرده‌ها است.

درحالی هفته معلم به پایان رسید که درنتیجه آن چیزی جزء نگاه تکراری ،خاموش ومجازی  دولت به شریان اصلی ونبض حقیقی -حیاتی نظام وکشور رابه همراه نداشته است، تاواقعیتی تلخ دیگردرکارنامه این وزارت حساس وسرنوشت ساز یک ملت رقم بخورد.

آنگاه که واقعیت گرا وحقیقت جو باشیم وبه آینده نظام اسلامی وچشم اندازهای مورد هدف وپیشرفت کشور اشراف  داشته ونسبت به این موضوع مهم وحساس ،انقلابی فکر کنیم  درمی یابیم که اگرنگاه علمی وتربیتی به آموزش وپرورش (جامعه هدف معلم ودانش آموزان ) ضعیف شود، درادامه مسیرودر گام دوم دانشگاهها ودانشجویان ما دچار اضمحلال علمی واخلاقی ودرنهایت امتدادمسیر وخروجی نهایی یعنی مدیران رده های مختلف ومحققین ودانشمندان،مهندسین وپزشکان،کم سوادونا آشنا با تخصص خودو بارویکرد فکری مرعوب فرهنگهای ساختگی علم شده دربرابر فرهنگ اسلامی مواجه خواهیم شد و آنوقت است که باید گفت  در کارزار ورقابت فرهنگی وعلمی دنیا عقب افتادیم.

علی رغم نگاه خاموش وگذرا وغیر تخصصی دولت نسبت به نظام تعلیم وتربیت واصرار بر استمرار این روند نامطلوب وخسارت بار وبا توجه به اینکه نظام اسلامی ما مبتنی ونشات گرفته از مکتب انسان ساز قرآن واصیل اهل بیت (ع) است به جای استخراج وصدور شیوه ها وراه حلهای تربیتی -اخلاقی وفکری ناب اسلامی به دنیای سردرگم‌دراخلاقیات ، متاسفانه به فکر واردات شیوه های تربیتی غرب ،غرق شده در با‌‌‌تلاق سراسرلجن زار بد اخلاقی وهوا وهوسهای حیوانی برآمده وبر این شیوه نامه سراسر غلط وخارج از انضباط وشان نظام اسلامی  تمرکز کرده اند.

اصرار بر پذیرش سند ۲۰۳۰ که خود سندی خیانت بار وننگین  و سراسر با فرهنگ وساختار  تربیتی اسلامی -قرآنی ما درتضاد محض است  گوشه ای از انحراف فکری در آموزش وپرورش است وبه تبع این سند امروز شاهد  آموزش همخوانی مختلط  و رقاصی به سبک غیر اخلاقی -غربی در مدارس به صورت موردی واز پیش برنامه ریزی شده  هستیم.

مقام معلم مقام والایی است که  خدای سبحان از آن تکریم وتعظیم فرموده است  ونقش معلم درجامعه اسلامی همان نقش معلم بشریت یعنی انبیاست.

 معلم امانتداری بزرگ ومتعهد ووفادار است که امانتهایی چون انسانها رادر دایره امانت  وحراست خود دارد. شخصیتهای برجسته علم واخلاق، معلم را کارخانه انسان ساز معرفی وتوصیف کرده اند ،اما این کارخانه انسان ساز نیاز به امنیت وسلامت در حوزه های  رفاه ومعیشت وتکریم دارد.امروز عده ای از معلمین ما که باید  از آسیب های اجتماعی در جامعه جلوگیری کنند متاسفانه خود بدلیل وضعیت وشرائط بد معیشتی ورفاهی دچار آسیب های اجتماعی جدی شدند. معلم یک مرجع اجتماعی درجامعه است ومنابع وسرمایه های انسانی  مولود اوست.این مولودمنابع وسرمایه های انسانی زیر بنا وفنداسیون مستحکم کلیت همه وزراتخانه هاوسازمانهای دیگر نظام است اگر آموزش وپرورش تضعیف شود ،همه تار وپود های علمی -سیاسی -فرهنگی -اقتصادی-اجتماعی تضعیف خواهد شد، لذا موتور محرک وپیشرفت یک کشور راباید در پویایی وخلاقیت وسرزندگی نظام تعلیم وتربیت آن کشور  جستجو کرد.

متاسفانه وزیر آموزش وپرورش که خود باید ساعی وپیشتاز پیگیری مطالبات وخواسته های قانونمند معلم ومتعلم باشد گویا با این وزارت بیگانه است وحتی دربعضی مواردخود مانع ودر تقابل این احقاق حقوق می باشد.

بعنوان مثال در این مدت زمان چه طرح وبرنامه هایی برای این وزراتخانه داشت ودرچند مورد ایشان به مجلس ورود کرد ومسئولانه وجسورانه از حقوق ابتدایی معلمین دفاع کرد.

وزیرآموزش وپرورش باید متخصص   باانگیزه ،خلاق ،بابرنامه ،آشنا بادرد معلم ودلسوز و دریک کلام صدای حقیقی معلم باشد.

یکی از دلایل آشکار مظلومیت نظام تعلیم وتربیت این است که این وزارت خانه بجای دغدغه ووظیفه اصلی خود یعنی بررسی مسائل  آموزشی وتربیتی ،همچنان دنبال معیشت ورفاه حداقلی خود است.

عده ای با تعابیر و واژه های ضد فرهنگ ودرتضاد بااصالت وهویت وارزش مداری با تیشه جهالت به جان این نهاد مقدس سراسر هادی بشریت افتاده اند وآموزش وپرورش را وزارتی مصرفی  خطاب می کنند واز زاویه یک بنگاه اقتصادی مورد نظر خودشان به موضوع نگاه می کنند وغافل از این هستند که این وزارت خانه بزرگترین بنگاه  تولید وتکثیر منابع انسانی کار آمد در همه شریان مدیریتی وتولیدی ومهندسی ودرمانی کشور است. 

مطلب دیگر اینکه ،نگاه سیاسی به نظام تعلیم وتربیت یک نگاه مردود وخسارت بار وراز عقب ماندگی کشورها درجهت نرسیدن به توسعه وپیشرفت پایدار است  آثار مخرب این سبک نگاه شامل پارتی بازیها ومعامله های رایج وسوء استفاده از پست و مقام وصندلی  و اینکه آن مسئولان فکر می کنند ارث پدری به آنها رسیده ورابطه بازی (فامیل بازی ) حتی بصورت  خانوادگی به جای ضابطه های  قانونی به صورت آشکار  ودیگر اینکه عده ای درپستهای حساس بزرگترین تخلفات اداری را به انجام می رسانند و عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران ومعلمان در مدارس‌وکادر اداری وکارشناسان تخصصی ، نمونه هایی از این وضعیت اسف بار است.

نظام نمره ای که منجر به رقابت اجباری وناسالم وخارج از واقعیت آموزشی در بین معلمین ،  مدیران مدارس و کارشناسان آموزشی وحتی درسطح معاونان آموزشی ومدیران ادارات آموزش وپرورش شده بزرگترین ضربه علمی واخلاق مداری رابه سیستم آموزشی ومنزلت معلمان وارد کرده است.

جشن روز معلم جشنی تشریفاتی باشیوه مردود وسنتی وبیگانه با جامعه هدف است چرا که خود معلم در این جشن هیچ کاره است وعملا نقشی ندارد،انتخاب معلمین نمونه بر اساس شیوه نادرست امتیازاتی است که با اصل موضوع همخوانی ندارند ونفوذمسئولین وافرادصاحب پست درادارات نقش اول را دراین زمینه دارند‌.

 بی شک مهمترین واساسی ترین شاخص پیشرفت وتوسعه اقتصادی وعدالت اجتماعی یک جامعه فرهنگ آن جامعه است اثر این فرهنگ در جامعه نیاز به نیروی انسانی فعال و  مدرسین ومروجین فهیم  حوزه های تعلیم وتربیت دارد که  این نیروی های انسانی همین معلمان هستند.
حفظ وتقویت جایگاه معلم وترفیع شان ومنزلت آن به طور همه جانبه از جمله تامین معیشت به صورت اساسی واعمال امتیازات ضروری از حداقل ها وبازگشت تکریم وعزت  معلم می تواند بخشی از حقوق حقه  این قشر زحمتکش راتا حدودی التیام ببخشدودر نتیجه آن  تقویت فرهنگ جامعه وبه تبع آن می توان پیشرفت وتوسعه کشور راانتظار  داشت.

وسخن آخر این است که :نگاه خاموش ومجازی وبدون برنامه وگذرای دولت به چراغ هدایت گر وروشنگر جامعه (معلم) همچنان ادامه دارد.

آرزوی توفیقات روزافزون وقبولی طاعات وعبادات  وعزت وسربلندی برای خانواده بزرگ فرهنگیان ایران اسلامی را دراین ماه عزیز  از درگاه  خداوند متعال  خواهان و خواستارم.

"به امید تحول سلامت اداری  وایجاد عدالت و شایسته سالاری با برنامه ریزی  هدفمند و نگاه جامع وحقیقی دولت  به نظام انسان ساز تعلیم وتربیت " ارادتمند همه فرهنگیان عزیز/ حمیدرضا طیب نیا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: