« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
آوای رودکوف گزارش می کند:
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: خیرخواهی فقط یک توصیه اخلاقی نیست؛ بلكه یک وظیفه دینی و اسلامی است و بر همگان لازم است در هرحال خیرخواه برادران مومن خویش باشند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، یرخواهی یعنی خواستن خیر و خوبی برای دیگران در فرهنگ انسان ساز اسلام از منزلتى والا برخوردار است. خيرخواهى گاهی با نصيحت هم معناست و نصيحت يعنى درخواست عمل يا سخنى كه مصلحتِ كننده آن كار و گوينده آن سخن را در پى داشته باشد يا دعوت به آنچه كه صلاح مخاطب در آن باشد و نهى از چيزى كه تباهى و فساد در پى دارد، بنابراين، ناصح و خيرخواه كسى است كه به كردار و گفتار نيک راهنمايى كند.


انسان مسلمان باید خود را در غم و شادی دیگران شریک بداند؛ یعنی آنچه را برای خود می خواهد، برای دیگران نیز خواهان باشد و آنچه را برای خود آرزو می کند، برای دیگران نیز آرزومند باشد. در این حال، اگر موفقیت و کمالی نصیب دیگران شود، لذت می برد.

قُرب به خدا بايد هدف نهايى خیرخواه باشد

حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: هدف نهايى خیرخواه، بايد قُرب به خدا باشد و بندگانش را براى رهپويى به سوى او نصيحت كند زيرا منبع خير و بركت جز او نيست و هر كار نيكى به سوى او مى‌رود و به او مى‌پيوندد.

وی، از منزلتى والای خيرخواهى در فرهنگ انسان ساز اسلام گفت و افزود: خيرخواهى در فرهنگ انسان ساز اسلام از منزلتى والا برخوردار شده، در رديف اصول اخلاق اجتماعى جاى مى‌گيرد و نصيحت گر مقامى بس رفيع مى‌يابد.

وی، بااستناد به آیه 8 سوره ممتحنه(لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) در این آیه می خوانیم: خدا شما را از نيكى‌كردن و عدالت‌ورزيدن با آنان كه با شما در دين نجنگيده‌اند و از سرزمينتان بيرون نرانده‌اند، باز نمى‌دارد. خدا كسانى را كه به عدالت رفتار مى‌كنند دوست دارد.

حجت السلام اکرمی، ضمن بازگو نمودن بیشتر شدن گستره بندگی خداوند با حیرحواهی ادامه داد: با خیرخواهی گستره بندگی خداوند بیشتر می‌شود و این تنها ناصح نیست كه بندگی می‌كند؛ بلكه نصیحت پذیرها نیز در مسیر بندگی قرار می‌گیرند.

وی، بااشاره به فرمایش رسول اکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: آنچه برای خود می پسندی، برای دیگران نیز بخواه.

حجت‌الاسلام اکرمی، خداوند را خیرخواه دانست و تاکیدکرد: باید خیرخواه همه مخلوقات خداوند بود و همه مخلوقات را دوست داشت منافاتی با دوری از اعمال بدکاران ندارد و انسان مومن از عمل بد و نادرست مردم دوری می کند اما از این جهت که موجودات را خداوند آفریده و مظهر اویند همه را دوست دارد و نسبت به همه خیرخواه است.

خیرخواهی یک وظیفه دینی و اسلامی است

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: خیرخواهی فقط یک توصیه اخلاقی نیست؛ بلكه یک وظیفه دینی و اسلامی است و بر همگان لازم است در هرحال خیرخواه برادران مومن خویش باشند.

وی، ضمن بازگو نمودن نردیکتر شدن انسان خیرخواه به خداوند افزود: انسان خیرخواه چون دارای نیّت پاک است هر روز از نظر روحی و روانی ترقّی و رشد بیشتری پیدا نموده، به خداوند نزدیکتر می شود.

وی، بااستناد به آیه 55 سوره نور(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده‌اند و كارهاى شايسته كرده‌اند وعده داد كه در روى زمين جانشين ديگرانشان كند، همچنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين ديگران كرد و دينشان را كه خود برايشان پسنديده است، استوار سازد و وحشتشان را به ايمنى بدل كند. مرا مى‌پرستند و هيچ چيزى را با من شريک نمى‌كنند و آنها كه از اين پس ناسپاسى كنند، نافرمانند.

امام جمعه صوفیان، خیرخواهی برای خدا را داشتن خلوص نیت در عبادت دانست و یادآور شد: خیرخواهی برای خدا را می توان اعتقاد درست به وحدانیت و یکتایی خداوند و داشتن خلوص نیت در عبادت و بندگی او بدانیم.

وی، بااشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: محبت، ثمره خيرخواهى است.

حجت‌الاسلام مرسلی، از نتیجه مفید خیرخواهی گفت و تاکیدکرد: خیرخواهی آن گاه به نتیجه مفید می‌رسد كه شخص نصیحت شده، خیرخواهی دیگران را مورد توجّه قرار دهد و به آن ترتیب اثر دهد.


گفتگو از امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: