یادداشت به قلم مدینه صابری:
کارشناسان مذهبی و مسئولان شهرستان لارستان بزرگ با این عمل (احداث نمازخانه در مدارس)، در صدد گوشزد کردن توصیهها به دانشآموزان و والدین هستند به ویژه اینکه نماز بخوانند، در مقوله نماز از چه اقداماتی دوری کنند.
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: معمومل است که در هر منطقه از
لارستان مسجد یا حسینیهای احداث کردهاند و این خود یک نماد علمی-عملی از
تمدن کهن مذهبی-دینی و عقیدتی مردم لارستان است. این مسأله وقتی بیشتر نمود
پیدا میکند که میبینی با نوای خوش گلبانگ گلدستهها چه خوش مردم خداجو
در حال آمد و شد به این اماکن مقدس، تسبیح بر دست گرفته و دست بر دعا و
نماز دلنوشتههای عمیق معنویت را بر صفحات سپید سجادهها جاری میکنند.
یکی از اقدامات خوبی که در همین راستا مسئولان شهرستان لارستان بزرگ در
دستور کار قرار دادهاند احداث نمازخانه در هر مدرسه است که گاهأ در طول
سال تحصیلی و گاهأ در ایام تعطیلات مدارس خود گامی اساسی در بخش امر به
معروف و نهی از منکرات رقم میزند.
کارشناسان مذهبی و مسئولان شهرستان لارستان بزرگ با این عمل (احداث
نمازخانه در مدارس)، در صدد گوشزد کردن توصیهها به دانشآموزان و والدین
هستند به ویژه اینکه نماز بخوانند، در مقوله نماز از چه اقداماتی دوری
کنند.
با اینگونه عملیات است که مسئولان به والدین یادآوری میکنند که جشن تکلیف
یک عمل مقدس در راستای نشر و نمو دین اسلام و عمل بر ارکان دین بسیار
پسندیده و میمون است و در مدارس نیز باید نهادینه شود که به یقین وجود
نمازخانه و نماز جماعت دانشآموزی و وجود امام جماعت ثابت ویژه هر مدرسه
این تأکید تربیتی را در پی دارد که دانشآموزان آنان باید با نماز و آنهم
نماز جماعت خود را برای یک حضور راستین در دنیای آخرت فراهم کنند که چه بسا
همین کار دنیوی هست که آخرت را میسازد و انسان امروز را از جهل مرکب نیز
برهاند.
اما سخن فقط همینها نیست بلکه سخن در باب ارزش مادی و معنوی نمازخانه
مدارس آنقدر گسترده و عمیق است که نمیتوان فقط در مراسم افتتاح به آن
پرداخت! بدستی که نکتهها و حرفهای بسیاری درباره شیوههای استفاده از یک
نمازخانه در یک مدرسه است که هم کمتر از آن سخن گفته شده و هم کمتر به آن
پرداخته شده و شاید هم کمتر به آن فکر شده و به همین علت است که بسیاری از
نمازخانههای مدارس یا خالی از جمعیت است یا کمتر از حد معمول در آن جمعیت
میبینی و به همین جهت است که این عملیات(احداث، بهرهبرداری و مورد
استفاده قرار گرفتن نمازخانه مدارس)، کمتر به راهکار عملی منجر شده است.
واقعیت این است که در نظام آموزشی کشور و به تبع آن نظام آموزشی لارستان
بزرگ مبتنی بر حفظ دروس است و نظام حاکم بر نمازخانه نیز از همین روند
تقلید کرده و که اکنون هنوز هم تغییری در آن ایجاد نشده است بطوریکه
دانشآموز با حضور بالاجبار وارد محیط نمازخانه مدرسه شده و با تحمل ده
دقیقه ناقابل و ادای نماز، یک تکلیف را رفع میکند و همین بس و دیگر هیچ!
در این شیوه که سالیان سال است در آن تغییری حاصل نشده دانشآموز راه کلاس
تا نمازخانه را طی میکند و بعد از عمل نماز به راحتی آن را فراموش میکند
زیرا این محیط اغلب در زندگی اجتماعی دانش آموزان در مدرسه، در تعاملات
دانشآموزان در مدرسه، در معدل و دیگر امور تأثیری نداشته یا تأثیری ناچیز
داشته است.
از دیگر سو نَفسِ نمازخانه و نوع فعالیتهای قابل اجرا در آن آنقدر گسترده
است که توجه ویژه به آن میتواند ضمن ایجاد یک شغل پایدار جدید در مدارس،
به توسعه فعالیتهای اوقات فراغت نیز بینجامد.
در دیگر جنبه نباید فراموش کرد که اهمیتبخشی به نمازخانههای مدارس
لارستان نقشی موثر در فعالیت موثر مربیان پرورشی دارد ولیکن ایجاد و پرورش
نبوغ مذهبی در دانشآموزان با نهادینه شدن فقط کتابتان را بخوانید که موفق
شوید و فقط درس بخوانید و توجه فقط بر علم کتاب به راستی خلاقیت، نبوغ و
بیشتر توانائیهای مذهبی را که خود دستاوردی از دین مبین اسلام و انقلاب
اسلامی ایران است را یا به فراموشی سپرده یا در پردهای از ابهام فرو برده و
موجب شده است استعداد جوان دانشآموزان مدارس در فضائی خارج از نمازخانه
در قهقرا فرور رود.
این مسأله یعنی کمتوجهی یا فقدان توجه به نمازخانههای مدارس لارستان
بزرگ، چه بسیار دانشآموزانی را که در پیچ و خَم مشکلات تحصیلی و خانوادگی
در تلاطم هستند شکوفا نشوند و در کوچه پس کوچههای خمودیهای ضرورتها و
الزمات دست و پاگیر به خلق و آفرینشهای دنیای فراتر از حاضر آشکار نشود.
در سنوات اخیر با تغییراتی که در بخش امور پرورشی مدارس رخ داده است؛ بخش
پروروشی مدارس نتوانسته است این نقص بزرگ را جبران کند زیرا ساز و کاری که
حتی در نظان قدیم یا نظام جدید بر مدارس حاکم شده و دانشآموزان به سمت آن
هدایت میشوند از پایه نارسا است و نتوانسته در این بخش (نمازخانههای
مدارس)، نمره لازم را کسب کند.
باید این واقعیت را پذیرفت که کارکرد و ماهیت نظام آموزشی در مدارس نامشخص
است و سیر نامعلومی را طی میکند که خود بر لزوم برنامهریزیها گوناگون
در بخش حکایت دارد.
توجه بر نمازخانههای مدارس لارستان بزرگ یعنی توجه بر تعالی مذهبی، تعالی
فرهنگی و تعالی اجتماعی لارستان بزرگ! به همین سبب است که میتوان اذعان
کرد آغاز سال تحصیلی جدید، آغاز عید نوروز هر سال و ...... فرصت مناسبی را
برای تفهیم و تبیین ارزش واقعی نمازخانههای مدارس در لارستان بزرگ برجای
نهد و این اندیشه را رشد دهد که آیا برای کشف استعدادهای نهفته دانشآموزان
چه باید کرد و آیا نمازخانهها چنین ظرفیتی را دارند و خواهند داشت؟!
اکنون که در ابتدای تابستان سال 1400 هستیم و این این پایان نویدبخشِ آغاز
سالی جدید برای قشر محصل و دانشجو است؛ به سختی میتوان پاسخی روشن برای
این پرسش یافت اما میتوان این امیدواری را در دل زنده کرد که این سوال حتی
یکبار هم که شده به صورت جدی مطرح شود.
از دیگر سو میتوان این امید را داشت که با وجود ظرفیتهای نمازخانه مدارس
لارستان، والدین مدرسه را به چشم ساختاری نبینند که بتوانند چند ساعتی
بیشتر از شیطنتهای فرزندان خود رها شوند بلکه مربیان مدارس با بهرهگیری از
این ظرفیت بالای مدارس و تفهیم ارزش واقعی آن از آن برای تغییر نگرش به
مدارس بهره برد و همگی قبول کنیم که مدارس با دارا بودن چنین ظرفیتی و در
صورت همراهی و برنامهریزی جدی میشود خلاقیتهای جدید و قابل قبول را یافت و
شکوفا و تثبیت کرد؛ به شرطی که خانوده و مدارس از دانشآموزان بخواهند که
رویاهای آنان را محقق کنند؛ رویاهائی که فرداهائی بهتر رقم زند ؛ فردائی که
او آگاهانهتر به جهان و محیط اطرف خود بنگرد و با استفاده از ماهیت عملی
آن دست بر انتخاب آگاهانه بزند.
مدینه صابری /خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
عضویت در خبر نامه