« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از اساتید برجسته دانشگاه بررسی شد:
غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوّت حکایت می کند. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است....
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، غدير اساس دين اسلام و ثمره نبوت پيامبر(ص) است. نام غدير تعيين كننده صراط مستقيم تا آخرين روز دنياست،‌ و خطابه غدير زنده‌ترين سند آن نتيجه‌اش، ولايت اميرالمومنين(ع) است. در طول تاريخ بعثت پيامبر اسلام تنها حكم غدير است كه با مقدماتی خاص دور مكانی خاص و در بين اجتماعی عظيم مطرح شده است، زيرا احكام الهي ديگر يا در مسجد پيامبر(ص) و يا در خانه آن حضرت برای عده‌ای گفته می‌شد و بعد خبر به همه می‌رسيد.


داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه‏ای بدون این مسئله خبر می‏دهد. رسول خدا(ص) در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه می‏دارد و چه پیامی برای‏شان دارد؟!

این پیام اساسی‏ ترین پیام دین او بود و به راستی رسول خدا(ص) بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.
واقعه غدیر حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود.

غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوّت حکایت می کند. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

آری غدیر یک سرزمین نیست، چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد، کوثری است که فنا برنمی دارد، افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالمتاب.

دین اسلام بدون ولایت دین ناقصی محسوب می شد
صمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: غدیر روز اعلام ولایت است، دین اسلام بدون ولایت دین ناقصی محسوب می شد.

وی، بااستناد به آیه 3 سوره مائده(حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) بیان کرد: دراین آیه می خوانیم: حرام شد بر شما مردار و خون و گوشت خوک و هر حيوانى كه به هنگام كشتنش نام ديگرى جز الّله را بر او بگويند، و آنچه خفه شده باشد يا به سنگ زده باشند يا از بالا درافتاده باشد يا به شاخ حيوانى ديگر بميرد يا درندگان از آن خورده باشند، مگر آنكه ذبحش كنيد. و نيز هر چه بر آستان بتان ذبح شود و آنچه به وسيله تيرهاى قمار قسمت كنيد كه اين كار خود نافرمانى است. امروز كافران از بازگشت شما از دين خويش نوميد شده‌اند. از آنان مترسيد از من بترسيد. امروز دين شما را به كمال رسانيدم و نعمت خود بر شما تمام كردم و اسلام را دين شما برگزيدم. پس هر كه در گرسنگى بى‌چاره ماند بى آنكه قصد گناه داشته باشد، بداند كه خدا آمرزنده و مهربان است.

بهروز، از شرایط فقدان ولایت گفت و ادامه داد: اگر ولایت و پذیرش ولایت نباشد تفسیر قرآن به داعش، القاعده، گروه فرقان و سایر گروه های انحرافی که در طول تاریخ وجود داشتند، منتهی می شود.

وی، افزود: همه‌ نعمت‌ها بدون رهبرى الهى ناقص است.

رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، یادآورشد: برخی انحرافات در بعضی از فرقه های دینی به وجود آمده است که اوج این انحرافات در داعش قابل رویت است.

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: این دین نیاز به سخنگو دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه، ضمن بازگونمودن دلیل کمال دین تاکیدکرد: كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات و قوانين كامل وضع شود، ليكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم و كامل تعيين نشود، مقرّرات ناقص مى‌ماند.

غدیر و اجرایی شدن اسلام بزرگ
محمد امین فرد، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: با غدیر و حکومت علی(ع) اسلام بزرگ با تمام ظرفیتش قابلیت اجرا می یابد.

وی، افزود: اگر بلافاصله بعد از ارتحال پیغمبر(ص)، علی(ع) حکومت می نمود و غدیر خودش را نشان می داد، جهان ازنظر دینی، سیاسی و حاکمیتی گونه ایی دیگر بود، مردم راحت تر به خدا می گرویدند.

این استاد دانشگاه، ضمن بازگونمودن دلیل بزرگداشت غدیر گفت: بزرگداشت غدیر به این دلیل است که همه بدانند اسلام عزیز با تمام ظرفیت هایش درصورتی اجرایی می شود که حکومتی صالح دینی درحد امیرالمومنین(ع) در جامعه باشد.

وی، بااستناد به آیه 25 سوره حدید(لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت عمل كنند. و آهن را كه در آن نيرويى سخت و منافعى براى مردم است فروفرستاديم، تا خدا بداند چه كسى به ناديده، او و پيامبرانش را يارى مى‌كند، زيرا خدا توانا و پيروزمند است.

امین فرد، ادامه داد: بعد از اتمام حجّت از طرف خداوند، مسئوليّت با مردم است كه براى عمل و اجرا بپاخيزند.

دانشیار دانشکده معارف دانشگاه تبریز، از چگونگی مال و سعادت رسیدن مردم گفت و یادآورشد: هر زمان مردم همت نمودند و رفتند سراغ غدیر و پیام غدیر اسلام به قشنگی پیاده خواهدشد و مردم به راحتی به کمال و سعادت خواهندرسید.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: وقتی كه به همديگر رسيديد همراه سلام، مصافحه كنيد، و در اين روز به يكديگر هديه بدهيد، اين سخنان را هر كه بود و شنيد، به آن كه نبود برساند، توانگر به سراغ مستمند برود، و قدرتمند به ياري ضعيف، پيامبر مرا به اين چيزها امر كرده است.

امین فرد، تاکیدکرد: مردم بايد حكومت و تشكيلات داشته باشند تا بتوانند براى قسط بپاخيزند و جلو طغيانگران را بگيرند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: