« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
آوای رودکوف گزارش می کند:
عمران عباسپور، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفتگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: ترویج و بزرگداشت غدیر، تعظیم کرامت انسان و نگاه کریمانه به جامعه بشری است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،حادثۀ غدیر، به روشنی نشان داد که امر وصـایت و خـلافت یـعنی جانشینی رسول خدا نیز مانند رسالت و نبوت خـود پیـامبر انتصاب الهی است نه انتخاب مردمی یعنی باید از جانب خدا تعیین شود نه از سوی مردم. همان حقیقتی که سـالها پیـش در سـوره احزاب به صراحت آمده بود و خداوند دستور داده بود که مـردم در مقابل امر خدا و رسول او حق انتخاب ندارند و حق مخالفت با امر پیامبر را هم ندارند به ویژه در مسئله امـر خـلافت و امـامت.

بنابراین، رهبری امت اسلام پس از رسول خدا(ص) انتصابی است یعنی شخص مـعینی بـه دستور خدا و با انتخاب او باید به این مقام منصوب شود چنان که پیامبر اکرم(ص) پیوسته و با تـأکید و تـکرار ایـن موضوع را بیان می داشت.


بزرگداشت غدیر نگاه کریمانه به جامعه بشری است

عمران عباسپور، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفتگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: ترویج و بزرگداشت غدیر، تعظیم کرامت انسان و نگاه کریمانه به جامعه بشری است.

وی، افزود: روز غدیر، عید آل محمد(ص) و روز جشن اهل بیت(ع) است.

وی، بااستناد به آیه 36 سوره احزاب(وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هيچ مرد مؤمن و زن مؤمنى را نرسد كه چون خدا و پيامبرش در كارى حكمى كردند آنها را در آن كارشان اختيارى باشد. هر كه از خدا و پيامبرش نافرمانى كند سخت در گمراهى افتاده است.

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، غدیرخم را پیوند امتداد رسالت دانست و ادامه داد: این رویداد عظیم، پیوند امتداد رسالت است و توجه دادن به موضوع ولایت که جانمایه این دو است. هدایت جامعه جز با تمسک به ولایتی که از سوی خدا تعیین شده راه به سعادت و رستگاری نمی‌برد. غدیر زنده کننده و نگه دارنده و استمرار بخش حقیقت دین است. ریشه تمام فضیلت‌ها، شرافت‌ها، ارزش‌ها، مبدا و منشاء همه ایثارگری‌های تاریخ در دل غدیر نهفته است.

این استاددانشگاه تبریز، یادآورشد: واقعه غدیر ادامه نبوت در مسیر امامت و ولایت است. این روز مبارک مهم‌ترین فراز تاریخ اسلام و آیت بی‌نظیری در تجلی امر الهی در هدایت جامعه بشری است.
وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: روز غدیرخم، برترین و بالاترین عیدهای امت من است. روزی است که خدای متعال مرا مأمور کرد برادرم، علی بن ابی طالب را چون نشانه ای بر امتم نصب کنم تا پس از من، با او راه را بیابند و روزی است که خداوند دین مرا کامل و نعمتش را بر امت تمام کرد و راضی شد که اسلام دین آنها باشد.

عباسپور، ضمن بازگونمودن لزوم سرمشق بودن واقعه غدیر تاکیدکرد: این واقعه عظیم را نباید تنها در یک روز از سال یادآوری و گرامی داشت بلکه باید به عنوان یک سرمشق و ایده در اشکال و موضوعات مختلف در تمامی طول سال و در تمامی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی جاری و ساری شده و ازمحتوای آن درس گرفت.


حـاکمیت و سرپرستی جامعه، متعلق به خداوند متعال است

درادامه مهری بسناس، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، نیز اظهارکرد: واقعۀ غـدیر بـه صـورت عینی نشان داد که حـاکمیت و سرپرستی جامعه، متعلق به خداوند متعال است و هیچ کس حق ندارد که امور انسان های دیـگر را بـه عهده بگیرد، و خداوند این حق را بـه بـرخی از بـندگان و اولیـای خـاص خود می دهد و بـه یـقین رسول خدا(ص) دارای این ولایت بود. به همین جهت در مراسم خاص و پرشکوه مردمی، ولایت خود را به حـضرت علی(ع) تـفویض کرد تا پس از ایشان، مدیریت و رهبری جـهان اسـلام را بـه دسـت گـیرد.

وی، افزود: غدیر جلوگاه عظمت و منزلت امام علی(ع) است و در دین مبین اسلام واقعه غدیرخم از اهمیت و جایگاه بسیار والایی برخوردار است.

وی، بااستناد به آیه 211 سوره بقره(سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ ۗ وَمَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ز بنى اسرائيل بپرس كه ايشان را چه آيات روشنى داديم. هر كس كه نعمتى را كه خدا به او عنايت كرده است دگرگون سازد، بداند كه عقوبت او سخت است.

بسناس، از اسـاسی ترین مسئله هر ملت گفت و ادامه داد: مـهم ترین و اسـاسی ترین مسئله هر ملتی، مسئلة حـکومت و مـدیریت جامعه است، هر یک از جوامع، به شکلی آن را حل کرده اند ولی غالباً ناتمام، آسـیب پذیر بـلکه زیان آور و آفت خیز است. در میان مـلّت ها، تـنها جـامعة شیعی است کـه تـوانسته مدیریت کلان جامعه را بـه شـکل زیبا، فراگیر، کامل و بی عیب و نقص حل کند و واقعۀ غدیر ساحت بزرگی است که طـرح حـکومت و ولایت جامع جهانی را می توان در آن به تـماشا نـشست.

این استاد دانشگاه، یادآورشد: ولایت علی(ع) اگـر بـه عنوان نعمت بزرگ الهی مورد سپاسگزاری نشود و استمرار نیابد و مایه وحدت امـت اسـلامی نشود، خداوند طبق سنت تاریخی خود آن نعمت معنوی را از مسلمانان می گیرد و آنان را گرفتار بلا می کند.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: روز غدیر، روزی است که خداوند آن را برای شیعیان و دوستداران ما عید قرار داده است.

بسناس، ضمن بازگونمودن لزوم حمایت مردم از این دین الهی تاکیدکرد: اگر مردم از این دین الهی و از نعمت ولایت که بزرگ ترین نعمت و مکمل و متمّم آیین اسلام است، به خوبی حمایت نکنند و در مورد خاص خـود از آن بـهره نجویند و نسبت به آن کـفران نـعمت کـنند به یقین خداوند هم، آنان را از این نعمت محروم می سازد و قرآن این تهدید حتمی را همان روز به آنها گوشزد کرد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: