« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
یادداشت به قلم مدینه صابری:
برگزاری جشن‌ها و مراسمات مذهبی-دینی در ایران اسلامی و از زمان تشکیل دولت‌های مختلف و در تقابل و تعامل با اقشار مردمی به‌عنوان یک پایگاه و مقرِّ اجتماعی توانسته است نقشی موثر را در مسیر رشد و توسعه و تعمیق مذهب و ارزش‌های مذهبی دینی-اسلامی داشته باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-مدینه صابری: استقبال بی نظیر مردم لارستان در هر سال از جشن بزرگ عید غدیر خم / در عید سعید غدیرخم مردم لارستان سنگ تمام می‌گذارند.


برگزاری جشن‌ها و مراسمات مذهبی-دینی در ایران اسلامی و از زمان تشکیل دولت‌های مختلف و در تقابل و تعامل با اقشار مردمی به‌عنوان یک پایگاه و مقرِّ اجتماعی توانسته است نقشی موثر را در مسیر رشد و توسعه و تعمیق مذهب و ارزش‌های مذهبی دینی-اسلامی داشته باشد.

لارستان بزرگ با همان آوازه دیرینه‌ای که در عرصه مذهب و تدین داشته است؛ بواسطه اعتقادات عمیق مردمانش توانسته است گام‌های ارزشمندی را در مسیر پیشرفت و ارتقای منطقه بردارد چرا که توجه به مذهب و امور دینی خود یک بخش از سند توسعه شهرستان لارستان بزرگ را ترسیم می‌کند ؛ سند توسعه این شهرستان که با تصویب ارتقای این منطقه بزرگ به استان حالا دیگر رنگ و جلائی تازه یافته است! می‌تواند با توجه بر امور مذهبی همچون برگزاری پرشور و اشتیاق برنامه‌هایی همچون برنامه‌های ویژه عید غدیر خم، یک رکن از ارکان سند را تحقق بخشد.

گواه این مطلب آنجا رقم خورد که مردم شهیدپرورف خداجو، مومن، انقلابی و متدین لارستان بزرگ در یک اجتماع فراگیر در سال گذشته با راه‌اندازی کاروان غدیر ضمن استقبال بی‌نظیرشان از این عید با عظمت، در عید سعید غدیر خم سنگ تمام گذاشتند و بدین وسیله توانستند برگ زرینی را در تاریخ لارستان بزرگ برجای نهند!

این اجتماع عظیم در عید غدیر خم در تعامل با درخواست‌های مردمی برای پیشرفت و ارتقا شهرستان لارستان می‌تواند یک گام رو به جلو برای ایجاد و تعمیق عدالت در توسعه قلمداد شود؛ این برنامه‌های شاد عیدانه در عید غدیر خم که با برگزاری مراسم جذاب، همراه با برنامه های متنوع، لحظاتی شاد و مفرح را برای مردم شریف شهر لار رقم زد؛ در اجرای گروه سرود، اجرای مسابقه، اجرای گروه‌های ورزشی و سخنرانی برخی از مسئولان همچون شهردار لار، موفق حاضر شد و به یقین این موفقیت حاصل تعامل و تعادل فکری-عملی فی مابین شهرداری و شورای اسلامی شهر لار و با همکاری پایگاه مقاومت شهید باکلاه،هئیت سید الشهدای کوی گاله و مرکز فرهنگی گلزار مطهر شهدای لار در تاریخ این منطقه ماندگار شد و به یقین در اذهان خواهد ماند.

ابتکار مسئولان در برگزاری این برنامه‌های شاد، حکایت از آشنائیِ مسئولان در تعامل با مردم است که بتواند هر چه بهتر از پیش ضمن شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف اجتماع در موضوع امور دینی-مذهبی این امکان را برای برنامه‌ریزان در سطح کلان جامعه بزرگ لارستان فراهم آورد که برای رفع مشکلات این بخش اقدام کنند.

البته انتظار چندانی هم نمی‌شود داشت چون همه می‌دانیم نهادی چون شورای اسلامی و یا شهرداری و حتی پایگاه‌های مقاومت و هیئت سیدالشهدا که در این جشن عیدانه کمر همت بالا زده بودند کمکی که می‌توانند بکنند در درجه اول فرهنگ‌سازی غدیر است و در درجه بعد تخصیص بودجه از محل دولتی است .

البته با ورود مردم به این بخش نیز برای تخصیص بودجه برگزاری گزینه دیگری هم هست از جمله آن محل هزینه‌کرد مردمی! که البته از آنجائیکه مردم این خطه خواهان پیشرفت و توسعه و ارتقا شهرستان لارستان بزرگ هستند حتمأ محقق خواهد شد و به‌عنوان مکمل بودجه‌های دولتی لحاظ خواهد شد.

اگر به مساحت این شهرستان (لارستان بزرگ) در قیاس با نقاط دیگر توجه کنیم خواهیم دید که لارستان به اندازه یک استان پهناور جمعیت و خدمات مذهبی دارد و همین عامل است که می‌تواند ادعای وجود زیرساخت مذهبی-دینی را در این شهرستان قوت بخشد.


ولیکن باید دانست و پذیرفت که هنوز دیدگاه‌ها در این بخش آنچنان عمیق نشده که تثبیت شود و هنوز دیدگاه‌ها بواسطه عدم تثبیت مسأله، در تنگنای تقسیم ناعادلانه بودجه‌های فرهنگی گرفتار است و از آنجائیکه که اینگونه مراسمات جزئی از فرهنگ کلی شهرستان لارستان است و حتمأ میراث فرهنگی باید به آن با دیدی باز و جامع‌نگر نگاه کند؛ با نهادینه شدن می‌تواند به رونق گردشگریِ مذهبی نیز سرعت و عمق بخشد و مطالعات فرهنگی را در بخش مذهبی لارستان بزرگ گسترش دهد.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: