« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
هشدارها و باید و نبایدها
این ويروس داراي خاصيت بازآرايي بوده و مي‌تواند از گونه‌اي به گونه ديگر جهش كند و بيماري جديدي را به وجود آورد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ آنفلوانزاي پرندگان بيماري ويروسي است كه داراي 256 گونه مي‌باشد، يعني ويروس اين بيماري به دليل دارا بودن وضعيت ساختماني مي‌تواند 256 نوع آنفلوانزا ايجاد كند.

این ويروس داراي خاصيت بازآرايي بوده و مي‌تواند از گونه‌اي به گونه ديگر جهش كند و بيماري جديدي را به وجود آورد.

 انتقال بيماري آنفلوانزاي پرندگان در اثر تماس و مجاورت پرندگان سالم با پرندگان آلوده و يا ترشحات مدفوع آنها صورت مي‌گيرد و انتقال ويروس از طريق لوازم و تجهيزات، لباس، چكمه، وسايل نقليه، آب و غذاي مرغ صورت مي‌پذيرد.

پرندگان مهاجر و وحشي يكي از اصلي‌ترين راههاي انتقال ويروس به ويژه بين كشورها مي‌باشند. همچنين پرندگان بهبود يافته از بيماري همواره مي‌توانند به عنوان مخزن ويروس باعث انتشار و شيوع بيماري شوند.

لذا از انجایی که تاکنون درگیری 20 استان با بحران آنفلوانزای مرغی تأیید شده است ضروری است تا  هشدارها و شیوهای پیشگیری از این بیماری خطرناک را  مورد توجه جدی قرار داد:

شیوه‌های پیشگیری

با توجه به احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رعایت نکات زیر ضروری است:

1- از خرید مرغ زنده برای مصرف خودداری کرده و گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مجاز به صورت بسته بندی تهیه کنید .

2- در صورت مشاهده هرگونه تلفات در جمعیت طیور خانگی موارد را به نزدیک ترین اداره  دامپزشکی اطلاع داده یا با شماره 1512 تماس بگیرید.
 
3- یکی از راه‌های انتشار بیماری در روستاها، عرضه طیور زنده است بنابراین توصیه می‌شود از خرید هرگونه طیور بومی جداٌ خودداری کنید.

4- تا اطلاع ثانوی پرنده زینتی نخرید.

5- از هرگونه شکار، مصرف و همچنین ورود به زیستگا‌ه‌های پرندگان مهاجر، که مهم‌ترین عامل شیوع ویروس هستند و به عنوان مخزن بیماری محسوب می‌شوند، جداً خودداری کنید.

6-پرورش دهندگان طیور صنعتی ضمن باور به نقش رعایت ضوابط امنیت زیستی، باید کلیه موارد پیشگیری اعم از کنترل ورود و خروج افراد، خودروها، نهاده‌های مورد استفاده در مزرعه، خودداری از انتقال کود مرغی و...را با جدیت و دقت اجرا کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: