شهادت رئیس جمهور خدوم ‌و مغتنم و همراهان را محضر رهبر معظم انقلاب ‌‌و امت شهیدپرور ایران تسلیت عرض می‌نماییم.آوای رودکوف

      
کد خبر: ۳۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
در شورای اداری سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شورای اداری این سازمان که با حضور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد از یک مطالبه جدی مردم این استان سخن گفت.

پایگاه خبری آوای رودکوف:رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شورای اداری این سازمان که با حضور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد از یک مطالبه جدی مردم این استان سخن گفت.

مطالبه جدی دکتر معتمدی پور از رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد؛سید علی معتمدی‌پور در سال این نشست با اشاره به منابع با ارزش جنگلی استان گفت: 20 درصد جنگل های زاگرس و در مجموع 8 درصد جنگلهای کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 80 درصد آن شامل گونه گیاهی بلوط است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این موضوع که نماینده ولی فقیه در استان بر اهمیت حفظ جنگل به صورت مرتب تاکید می‌کند، گفت: جایگاه جنگل در این استان به گونه ای است که نگاه تاریخی و فرهنگی در آن با بلوط پیوند خورده و 89 درصد مساحت استان را جنگل و 11 درصد مابقی را مستثنیات تشکیل می دهد.

متولی ارشد بخش کشاورزی استان افزود: سه رودخانه شناسنامه دار و مهم کشور از این استان سرچشمه می گیرد اما سدهای موجود در آن همگی پشت به استان بوده و پس از آبگیری به سمت استانهای مجاور سرازیر می شوند.
وی با اشاره به عدد بالای سرانه جنگل در استان تصریح کرد: با توجه به جمعیت 735 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد و وجود 820 هزار هکتار جنگل در این استان، سرانه جنگل 2/1هکتار است که عدد بالایی در مقایسه باسایر مناطق کشور است.

معتمدی پور با اشاره به اینکه مجموعه ای از شرایط آب و هوایی و تنوع گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، از شیلات و گیاهان دارویی به عنوان دو ظرفیت مهم استان نام برد و افزود: از 920 گونه گیاه دارویی موجود در کشور 470 گونه آن در این استان وجود دارد که 45 گونه آن اندمیک بوده و سه گونه اختصاصا مربوط به استان است که این موضوع نشان دهنده ذخیرگاه مهم ژنتیکی کهگیلویه و بویراحمد در این امر است.

وی کهگیلویه و بویراحمد را اتصال دهنده سه استان مهم و بزرگ کشور عنوان کرد و از این قابلیت به عنوان یک فرصت قابل اتکا برای سرمایه گذاریهای بزرگ کشوری نام برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این موضوع که پروانه برگخوار بلوط یکی از مهم ترین آفات تهدید کننده جنگلهای استان است که اینوکلوم اولیه آن در استان مشاهده شد، گفت: سه سفر از 71 سفر استانی معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که یکی از آن ها انحصارا به دلیل این آفت مهم صورت گرفته و هم اکنون کارهای موثری در راستای جلوگیری از انتشار آن انجام شده است.

وی منشا تمام داشته ها و ثروتهای طبیعی از جمله نفت و گاز، آب، شرایط اقلیمی، گیاهان دارویی و... را از جنگل دانست و اظهار داشت: فرهنگ سازی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پیکره عشایری و قبیله ای آن شرایط ویژه ای دارد و برای حفاظت از جنگلها به همکاری همه جانبه ائمه جمعه، مسئولین سیاسی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در کنار هم نیاز داریم که اتحاد مطلوبی نیز در این زمینه شکل گرفته است

معتمدی پور با بیان این موضوع که 40 درصد از مردم این استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد استانی ثروتمند با منابع غنی است و تمام دغدغه مسئولان استفاده از این ثروت است.

ایشان ضمن بیان این مطلب که سد کوثر، آب 7 استان کشور را تامین می نماید، افزود: میزان فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به میزان بالای بارشها و شیب متفاوت بسیار بیشتر از بقیه مناطق بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه لایه روبی سدها در زمان احداث می شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد از خواسته به حق و مطالبه مردم این استان سخن گفت معتمدی پور افزود: درحال حاضر یکی از بزرگترین موارد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی این است که از نظر بیولوژیکی و توپوگرافی بر روی فرسایش خاک کار شود و با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به میزان دو در هزار از منابع نفتی به استانی که از آن بهره برداری شده برمی گردد، لذا مردم استان خواستار مطرح شدن این موضوع در کمیسیون کشاورزی هستند که وزارت نیرو موظف شود میزان قانونی آب را به استان تامین کننده آن برگشت دهد که در راه حفظ و صیانت از جنگل ها و منابع صرف گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: