« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
در انديشه حضرت علي(ع) هيچ خطري براي جامعه اسلامي، همچون خطر بر سر كار آمدن افراد فاقد اهليت يا كم‌صلاحيت نيست

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com

فتاح بدری در مراسم صبحگاه اداره آموزش و پرورش شهرستان لنده به تبیین ویژگیهای مدیران از دیدگاه امیر المومنین علی(ع) پرداخت و گفت:آنچه در سعادت جامعه نقش اساسي دارد، شايستگي و جامع الشرايط بودن مديران و کارگزاران آن جامعه است.

در سازمان‌ها ، ادارات و مدارس نيز موفقيت سازمان و اداره در رسيدن به اهداف و مأموريت‌هاي سازماني منوط به مديراني کاردان و لايق مي‌باشد. بنابراين انتخاب کارگزاران و مديران اصلح سزاوار توجه و بررسي فراوان است و بايد معيارهايي براي سنجش افراد و انتخاب ايشان در نظر گرفته شود.

خوشبختانه در قوانین و مقررات اداری ما شیوه نامه های خوبی پیش بینی گردیده که غالبا در شورای عالی آموزش و پرورش طراحی و تدوین گردیده و محصول تفکر جمعی است اگر چه به خوبی از آنها استفاده نمی گردد.

وی افزود ،در مديريت اسلامي هم بهترین و زیبا ترین مقررات پیش بینی شده است که بهترين مرجع براي يافتن معيارهاي مناسب سنجش افراد، قطعاً سخن معصومين(ع) مي‌باشد. سخنان اميرالمومنين(ع)، منبع ارزشمندي براي اين منظور است زيرا سخن آن حضرت به دليل معصوم بودن ايشان خالي از خطا و لغزش است. همچنين آن حضرت خود تجارب گرانقدري در زمينه خلافت مسلمين و همچنين فرماندهي در جنگ‌ها داشته‌اند و بر سرزمين گسترده اسلامي آن زمان حکومت نموده‌اند.

مدیر پایگاه تحلیلی خبری آوای دنا افزود: اهميت تبيين صفات و خصوصيات مديران از ديدگاه حضرت علي(ع) را مي‌توان به اين صورت توضيح داد که در انديشه حضرت علي(ع) هيچ خطري براي جامعه اسلامي، همچون خطر بر سر كار آمدن افراد فاقد اهليت يا كم‌صلاحيت نيست. آن حضرت در نامه‌اي به مصريان كه با مالك اشتر فرستاد، هنگامي كه او را به حكومت آن سرزمين گمارد، چنين هشدار داده است: «من بيم آن دارم كه نابخردان و نابكاران زمام امور اين ملت را به دست آرند و مال خدا را دست به دست گردانند و بندگان او را بردگان خود گيرند و با صالحان به دشمني برخيزند و فاسقان را حزب خود قرار دهند» (نهج‌البلاغه: نامه 62).

این کارشناس فرهنگی در ادامه به مواردی از خصوصيات و معيارهاي مديران در نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت:
یکی از خصوصیات مدیران از نگاه امیر المومنین علی (ع)علم و دانش است :حضرت علي(ع) در نهج‌البلاغه، خطبه 172 مي‌فرمايند: «اي مردم همانا سزاوارترين مردم به اين امر (خلافت و زمامداري) كسي است كه تواناترين آنها بر اجراي امور و داناترين به فرمان خداوند در فهم مسائل باشد» (خسروي، 1378، صص 39-40).

*امیرالمومنین (ع) یکی دیگر از خصوصیات مدیران جامعه اسلامی را « تجربه كاري» دانست و فرمودند:يكي از مؤثرترين عوامل موفقيت كارگزار و مدير در تشكيلات و سازمان، تجربه و سابقه كاري وي مي‌باشد. مدير و مسئول باتجربه، بسياري از نابساماني‌هاي سازمان خود را سامان مي‌دهد و بالعكس مدير و مسئول بي‌تجربه و بدون سابقه، تشكيلات سازمان يافته را متلاشي و پراكنده خواهد نمود. امام علي(ع) در نامه به مالك اشتر مي‌فرمايد: «افراد با تجربه را به عنوان كارگزار انتخاب نما» (قوچاني، 1374، ص82).

بدون شک و در تایید فرمایش مولا (ع) باید بگویم که نقش یک مدیر بی تجربه مانند یک ژنرالی خواهد بود که در جنگ و در عملیات فقط و فقط با یک یونیفرم نظامی وارد جنگ می شود در حالی که وی علاوه بر یونیفرم نظامی باید مهارت لازم ، سلاح و تسلیحات لازم و غیره را داشته در غیر اینصورت هم باعث هلاکت خود خواهد شد و هم باعث هلاکت اطرافیان خود خواهد شد.

ایشان همچنین « سعه صدر » را نیز یکی دیگر از خصوصیات یک مدیر از دیدگاه نهج البلاغه و امیرالمومنین دانست و خاطر نشان کرد:از ويژگي‌هاي مهم مسئولان و مديران سعة‌صدر است، ‌كسي داراي سعه صدر است كه از گشادگي روح و همتي عالي و انديشه‌اي بلند برخوردار باشد. سعة صدر موجب دورانديشي و واقع‌نگري مسئولان و مديران مي‌شود و اگر دولتمردان فاقد اين خصلت باشند از عهدة بسياري از مشكلات و نارسايي‌ها برنخواهند آمد. يك مدير اسلامي بايد بداند كه در مصدر امور با فراز و نشيب‌هاي گوناگوني مواجه بوده و براي دستيابي به اهداف تشكيلات، سختي‌هاي فراوان در پيش دارد و اگر حوصله، بردباري و بلندهمتي را سلاح خود نسازد در اثر فشارهاي جانبي و پيشامدهاي ناگوار حركات غيرمترقبه‌اي از خود نشان مي‌دهد كه بعضاً اعتبار مديريت و مسئوليت او را زير سئوال مي‌برد. سعة‌صدر آنقدر مهم است كه حضرت علي(ع) آن را ابزار حكومت مي‌دانند: ﴿آله الرئاسه سِعَهُ الصَدر﴾ (احمدخاني، 1379، صص 127-132).

مدیر مسول آوای دنا ، در ادامه عدالت و انصاف را نیز یکی دیگر از خصوصیات مدیران جامعه اسلامی بر شمرد و افزود امیر المومنین (ع) فرمان تاريخي خود به مالك اشتر مي‌فرمايد: «انصاف برقرار كن ميان خدا و مردم، و خويشتن و دودمان خاص خود و هر كس از رعيت كه رغبتي به او داري و اگر چنين انصافي را برقرار نكني، مرتكب ظلم گشته‌اي و كسي كه به بندگان خدا ظلم بورزد خصم او خداست از طرف بندگانش و هر كسي كه خدا با او خصومتي داشته باشد دليلش را باطل سازد و او با خدا در حال محاربه است».

این فعال رسانه ای در ادامه از همکاران و دوستان خود خواست تا فرصت خدمتگزاری به مردم و فرهنگیان را مغتنم شمرده و لحظه ای از کار و تلاش صادقانه و همکاری با مسولان مافوق و ارباب رجوع غفلت نورزند اما بر اساس بینش ،بصیرت و اگاهی و کلام و مرام بزرگان دینی و انقلاب گام بردارند و اظهار امیدواری کرد تا دوستان خود در ازمون مدیریتی شاه عباس صفوی نمره قبولی کسب نموده و خدای ناکرده انگونه نباشد که بخاطر پست و مقامی باورهای دینی ،ارزشی و قانونی خود را نادیده بگیرند .

ایشان در خاتمه به ذکر داستانی از شاه عباس صفوی اشاره نمود و گفت:نقل است شاه عباس صفوي، رجال كشور را به ضيافت شاهانه ميهمان كرد و به خدمتكاران دستور داد تا در سر قليان ها بجاي تنباكو، از سرگين اسب استفاده كنند. ميهمان ها مشغول كشيدن قليان شدند و دود و بوي پهنِ اسب، فضا را پر كرد اما رجال از بيم ناراحتي‌ شاه پشت سر هم بر ني قليان پُك عميق زده و با احساس رضايت دودش را هوا مي دادند! گويي در عمرشان، تنباكويي به آن خوبي‌ نكشيده اند!

شاه رو به آنها كرده و گفت: «سرقليان ها با بهترين تنباكو پر شده است. آن را حاكم همدان برايمان فرستاده است.»

همه از تنباكو و عطر آن تعريف كرده و گفتند: «براستي تنباكويي بهتر از اين نمي‌توان يافت.»

شاه به رئيس نگهبانان دربار، كه پك هاي بسيار عميقي به قليان مي زد، گفت: « تنباكويش چطور است؟»

رئيس نگهبانان گفت: «به سر اعليحضرت قسم، پنجاه سال است كه قليان مي كشم، اما تنباكويي به اين عطر و مزه نديده ام!»

شاه با تحقير به آنها نگاهي‌ كرد و گفت: «مرده شوي تان ببرد كه بخاطر حفظ پست و مقام، حاضريد بجاي تنباكو، پِهِن اسب بكشيد و بَه‌‌‌ بَه‌‌‌‌‌‌ و چَه چَه كنيد.»

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا همه ما در دنیای چند روزه ارزشها و باورهای دینی مان را و اخلاق و شجاعت و از خود گذشتگی را سرلوحه کارمان قرار دهیم و با خدای خود عهد ببندیم در مسیر انقلاب ،امام و شهدا ذره ای لرزش و لغزش به خرج ندهیم انشاءالله

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: