« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۸۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
یاداشت / فتاح بدری
در آموزش و پرورش چالش‌های زیادی وجود دارد که در گذشته نیز بوده و و هم اکنون نیز وجود دارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:کم کم به ماه مهر و مهربانی نزذیک می شویم و در این فرصت زمانی تا بازگشایی مدارس سه گروه دغدغه هایی و البته تکالیفی نیز بعهده دارند گروه اول دانش اموزان هستند که کم کم خود را برای آغاز یک سال تحصیلی دیگر اماده می کنند آنها بعد از دریافت نتیجه پایان سال خود و ثبت نام در آموزشگاه دلخواه سعی بر تهیه ملزومات خود دارند.

گروه دوم خانواده ها هستند که نسبت به سرنوشت فرزندانشان و ادامه تحصیل آنها دغدغه های فراوانی دارند که قطعا باید مورد توجه مسولان آموزش و پرورش قرار گیرند که در ادامه به مواردی اشاره خواهد شد.

و اما گروه سوم مسولان آموزش و پرورش هستند که سعی در برنامه ریزی و ساماندهی مطلوب معلمان و کارکنان مدارس دارند .انها اگر چه دوست دارند فضای کار و  نشاط را در مدارس ایجاد نمایند اما بعضا با اشتباهاتی ولو کوچک مانع کار مطلوب و ایجاد فضای با نشاط در مدارس می شوند لذا مشفقانه وخیرخواهانه نکاتی را خدمت آنها عرض می نماییم:


عنایت ویژه به مقطع ابتدایی یا دوره «اساس»

*زیر بنا و استخوان بندی آموزشی دانش آموزان در مقطع ابتدایی شکل می گیرد چنان که هیچ کسی  معلم کلاس اول خود را فراموش نکرده است و به همین دلیل باید به معلمین و دانش آموزان دوران ابتدایی و معلمین سال اول و دوم و سوم ابتدایی عنایت ویژه داشته باشیم و بهترین ها خصوصا افراد تحصیل کرده در مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان  در کسوت معلمی ابتدایی قرار گیرند .

همچنین برای نیروهای ورودی که دورهای اموزشی خود را در مراکز تربیت معلم ؛ دانشگاه فرهنگیان و موسسات عالی طی نکردند از قبیل نیروهای عزیز نهضت سواد آموزی دوره های آموزش حضوری بگذارند البنه نه از جنس دوره های ضمن خدمت امروزی!!!تا این عزیزان با اطلاعات و آمادگی بیشتر در کلاسهای درس حضور پیدا کنند.

تعالی و تقویت مدیریت آموزشگاهی

*مدیریت مدرسه از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است و باید همه امکانات آموزش و پرورش در راستای تعالی و تقویت مدیریت آموزشگاهی بسیج شوند زیرا انتخاب مدیران و معاونین مدارس شاید به نحوی خشت اول کار باشد و مبادا این خشت اول کج نهاده شود....بنا براین دقت بالا در انتخاب و انتصاب مدیران تاثیر به سزایی در روند تحصیلی دانش اموزان و  مشارکت اولیا و مربیان دارد.

دانش آموزان در سنینی هستند که نیازمند مهر ورزی و محبت می باشند و مدیران مدرسه باید با ایجاد ارتباط عاطفی شوق تحصیل را در آنان ایجاد کنند.

و از طرفی  منابع دولتی برای امر مهم آموزش و پرورش محدود و جمعیت جوان کشور رو به  افزایش است لذا ضرورت استفاده از مشارکت های مردمی بیش از گذشته احساس می شود و این جز با وجود مدیران متعهد ؛کارآمد و دارای حسن شهرت امکان پذیر نیست.

بنا بر این باید به دنبال مدیران  نمونه اي باشيم كه ضمن دارا بودن صلاحيت هاي حرفه اي، مدیری وارســته و مهذب، حريص و دلسوز نسبت به اداره مدرسه و تربيت دانش آموزان، داراي سعه صدر و تحمل بالا و نيز مهربان و رئوف و داراي حسن برخورد و متعهد، متخصص، خستگي ناپذير و کوشا باشند.


مدیران آموزشی راهبر باشند نه مامور

باید به مدیران اموزش در مدارس اعتماد کرد و فرصت ابتکار عمل داد اما با کمال تاسف مدیران آموزشی ما در مدارس با چالشهای فراوانی روبرو هستند که در ادامه به مواردی اشاره می شود:

*سوال ما اینست که یک مدیر اموزشی در مدارس باید به چند نفر پاسخگو باشد؟!

*متاسفانه و با کمال تاسف باید گفت که کلیه ی کارکنان ستادی آموزش و پرورش از سرایدار بزرگوار گرفته تا رئیس اداره به یک مدیر آموزشی دستور می دهند و در امورات اجرایی آموزشگاه دخالت می کنند به نحوی که این مدیر نمی داند به چند ده نفر باید پاسخگو باشد.

*چالش بعدی مدیران مدارس اینست اکثرا معاونین و کادر آنها توسط آموزش و پرورش انتخاب می شوند و از پیشنها دات مدیران استفاده نمی گردد که همین امر باعث ایجاد اختلاف ؛ ناهماهنگی و  کم کاری می شود لذا طبق قانون مدیران باید معاونین خود را پیشنهاد نمایند و اموزش و پرورش از بین گزینه های پیشنهادی یکی را برگزیند.همانطور که معاونین یک اداره توسط رئیس اداره پیشنهاد داده می شوند.


نه به نقل و انتقالات سفارشی و خارج از چار چوب

یکی از اساسی ترین مشکلات ما در بعضی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه و بالعکس است که این معضل گاها توسط مدیران سابق یا فعلی ایجاد شده است.بعنوان مثال شهرستان ...... علیرغم نیاز به معلمان زن در رشته های علوم پایه مقطع متوسطه اما جمع کثیری از آنها علیرغم نیاز شدید به سایر شهرستانها و استانها منتقل شده اند ؛ بنابراین انتقال دبیر مورد نیاز یک منطقه یا شهرستان هم از حیث رشته تحصیلی و هم از حیث جنسیت به سایر مناطق ظلمی اشکار است به دانش آموزان و حتی به تعلیم و تربیت.

مقوله تربیت ؛ امور تربیتی و ورزش  از تكالیف اصلی روسای آموزش و پرورش است

امروز کار تربیتی ؛ مشاوره و تربیت بدنی  یک فن و هنر تخصصی است و همه باید خود را در این زمینه کارآمد نموده و با ورود به موقع در مسائل و مشکلات دانش‌آموزان آنان را راهنمایی و هدایت کنند.

لذا جهت موفقیت در دستیابی به برنامه‌های تعلیم و تربیت، ادارات آموزش و پرورش باید جدی تر و  با  برنامه های نو  این موضوع را دنبال نموده و  همچنین مدیران مدارس باید نقش تربیتی خود را به درستی ایفا کنند و در کنار آموزش، برنامه‌های پرورشی و تربیتی و تهذیب نفس دانش‌آموزان را در اولویت کارهای مدارس قرار دهند.

بنا بر آنچه گفته شد می طلبد که ادارات اموزش و پرورش در  انتخاب مدیران مدارس به نحوی عمل کنند که مدیر انتصابی اعتقاد قلبی به دو بال تعلیم و تربیت در فرایند تحصیلی دانش اموزان داشته باشد زیرا دانش آموز تنها با این دو بال است که می تواند پرواز خود به سمت موفقیت و تعالی را اغاز نماید.


ادامه دارد.......
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
احمدعلی کریمی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
ضمن تقدیر از تلاشهای مجموعه آموزش و پرورش برای علم آموزی به فرزندانمان .خواهش میکنم تمام تلاشها و سفارشها فقط در آموزش صرف نباشد که نگارنده کمتر به موضوع پرورش و تربیت کمتر اشاره کرده است .مقوله ای که چند سالی است متاسفانه ب فراموشی سپرده شده.کمتر معلمین و دبیران وقت میگذارند .تعطیلی مسابقات فرهنگی هنری و ورزشی باعث شده اموزش با اعمال شاقه باشد برای دانش آموز و رغبت از میان رفته است.جشنواره های فرهنگی هنری و ورزشی را جدی تر بگیرید .معاونت های پرورشی را پویاتر کنید
مدیر پایگاه این یاداشت ادامه دارد.....
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: