آوای رودکوف گزارش می دهد:
تردیدی نیست که روزهداری، توجه به امور ماورایی، روحیه آخرتگرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت میکند و بر این اساس، توجه به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی میشود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،
تردیدی نیست که روزه داری، توجه به امور ماورایی، روحیه آخرت گرایی و نیز
زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت می کند و بر این اساس، توجه
به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی می شود.
روزه
با گرسنگی و تشنگی و محدودیت هایی همراه شده تا خواب غفلت ازچشم انسان
گرفتار در تار دنیای فریبا، برباید و او را به فردایی دیگر یادآور شود. بر
این اساس یکی از آثار معنوی روزه، یادآوری روز رستاخیز است که هیچ کس را از
آن گریزی نیست. مردمان هر یک با کوله ای از توشه هایی که در دنیا اندوخته
اند، برانگیخته خواهند شد و در محشر گرسنه و تشنه در انتظار حسابرسی به سر
خواهند برد.
قرآن
در آیات متعددی اهمیت آخرت بر دنیا را نشان داده است. هرچند گفته میشود
که اسلام دینی دنیاستیز نیست، اما فارغ از نکوهش دنیا اولویت به آخرت داده
شده است.
آخرت
گرایی اصلی از اصول مدیریت اسلامی و برگرفته از اصل ایمان به معاد و حیات
پس از مرگ است. این اصل به این حقیقت نظر دارد که هدف نهایی، حیات جاودان
آخرت است و زندگانی دنیا تنها مقدمه برای آن حیات است.
فلسفه روزه گرفتن آخرت گرایی معرفی شده است
حجتالاسلام
علیاکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفتوگو با آوای رودکوف، اظهار کرد:
خداوند متعال فلسفه روزه گرفتن را تقوا و آخرت گرایی معرفی فرموده است.
وی،
افزود: يكی از پايههای اساسی دين مبين اسلام روزه است و بعد از نماز
مهمترين دستور عبادی در اين دين مقدس محسوب میشود. روزه، هم از نظر فردی و
تهذيب نفس و هم از نظر اجتماعی و جامعه سازی دارای آثار مادی و معنوی
بسيار مهمي است.
وی
با استناد به آیه 7 از سوره نحل(«إَنَّ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَاءنَا
وَرَضُواْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ
عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ) بیان کرد: در این آیه میخوانیم: کسانى که
امید به دیدار ما ندارند و به زندگى دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان
یافتهاند و کسانى که از آیات ما غافلند.
حجتالاسلام
اکرمی، ضمن بازگو نمودن حدیثی قدسی ادامه داد: خدای متعال می فرمایند:(
الصوم لي و انا اجزي به) در این حدیث می خوانیم: روزه براي من است و من خود
پاداش آن هستم.
امام
جمعه سراب، یادآور شد: تردیدی نیست که روزه داری، توجه به امور ماورایی،
روحیه آخرت گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت می
کند و بر این اساس، توجه به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی می شود.
وی،
با اشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع) افزود: ایشان می فرمایند: راز
وجوب روزه آن است تا آدمی مشکل گرسنگی و تشنگی را بچشد و در پیشگاه خدا
متواضع گردد، احساس نیاز کند، اجر خود را بخواهد و صبر و بردباری را پیشه
سازد، در نهایت، این نیاز، زمینه ساز توجه به نیازمندیهای وی در قیامت
شود.
حجتالاسلام
اکرمی، از آشنا سازی روح انسان با معنویت درپی روزه داری گفت و تأکید کرد:
آدمی با روزه گرفتن به تدریج نسبت به دنیا و لذت های آن بی توجه می شود و
روحش را با معنویت آشنا می سازد.
بدست آوردن آخرت با روزه گرفتن در ماه رمضان حاصل می شود
حجتالاسلام
عبدالغفارغفاری، امام جمعه بخشایش در گفتوگو با اوای رودکوف، اظهار کرد:
بدست آوردن آخرت و راهیابی به بهشت از طریق تقوا و روزه گرفتن در ماه رمضان
حاصل می شود.
وی
با استناد به اآیات 31 تا 33 سوره النباء «إ إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ
مَفَازًا(31) حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا(32)وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا(33) بیان
کرد: در این آیه میخوانیم: متقّیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه
آسایش است(31) باغها و تاکستانهاست(32) و دختران زیبای دلربا که همه در
خوبی و جوانی مانند یکدیگرند(33).
حجتالاسلام
غفاری، صمن بازگو نمودن آثار فردی روزه ادامه داد: از آثار فردی روزه این
است که آدمی را در مسیر آخرت گرایی قرار می دهد؛ زیرا انسان روزه دار با
گرسنگی و تشنگی خود، به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت می افتد و تصمیم می
گیرد برای آن روز واپسین، توشه ای آماده سازد.
امام جمعه بخشایش، یادآور شد: روزه داری، روحیه آخرت گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادّی را در انسان تقویت می کند.
وی
با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می فرمایند: بهشت دری دارد به
نام ریان (سیراب شده) که تنها روزه داران از آن وارد می شوند.
حجتالاسلام
غفاری، آخرت گرایی را پوشیدن ارزش های الهی دانست و تاکید کرد: آخرت گرایی
در حقیقت چیزی نیست جز تلبس به ارزش های الهی دین حق که ما را در مسیر
مستقیم به سوی سعادت ابدی رهنمون می شود.
- گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
عضویت در خبر نامه