« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
آوای رودکوف گزارش می کند:
استاد گروه اکوفیزیولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف گفت:کشاورزی پایدار را باید بخشی از توسعه پایدار قلمداد نماییم....
پایگاه خبری آوای رودکوف:کشاورزی پایدار را نوعی فرآیند بهینه سازی می دانند که با استفاده بهینه از منابع طبیعی بتواند نیاز غذایی بشر را تامین کرده و کیفیت محیط زیست را بالا ببرد و به عبارتی کشاورزی پایدار تلفیقی از دانش و مدیریت است.

کشاورزی پایدار تلاشی است برای دستیابی به حداکثر عملکرد اقتصادی، زیرا در آن از منابع موجود حداکثر بهره وری شده و بنابراین هزینه تولید هر واحد محصول کاهش می یابد که به تبع آن عملکرد اقتصادی افزایش می یابد.


با اجرای کشاورزی پایدار مواد غذایی موردنیاز برای جامعه امروزی تولید خواهد شد
استاد گروه اکوفیزیولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: کشاورزی پایدار فعالیتی است که با اجرای آن مواد غذایی موردنیاز را برای جامعه امروزی ونسل های آینده به صورت پایدار تولید کند.

عادل دبّاغ در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: کشاورزی پایدار را باید بخشی از توسعه پایدار قلمداد نماییم.

وی توسعه دانش را زمینه ساز توسعه پایدار دانست و تشریح کرد: بدون توسعه دانش و فرهنگ، توسعه پایدار امکانپذیر نیست.

دبّاغ ادامه داد: پایداری در کشاورزی در حقیقت نوعی مدیریت صحیح در کشاورزی مانند انتخاب صحیح ارقام، حاصلخیزی خاک، روش مناسب شخم، رعايت تناوب زراعی در جهت کاهش هزینه های مربوط به مصرف نهاده ها، کاهش اثرات سوء زیست محیطی، تامین پایداری در تولید و سودآوری است.

دبّاغ با اشاره به عمده ترین مشکل در اجرای سیستم پایدار کشاورزی تاکید کرد: دارا نبودن فرهنگ مبتنی بر اجرای سیستم های پایدار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را باید عمده ترین مشکل در کشورهای درحال توسعه بدانیم.


بهزراعی با انتخاب ارقام مناسب از عوامل تاثیرگذار در کشاورزی پایدار است
دانشیار گروه اکوفیزیولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به خبرنگار آوای رودکوف گفت: بهزراعی با انتخاب ارقام مناسب و روش های خاک ورزی مناسب را باید از عوامل تاثیرگذار در کشاورزی پایدار قلمداد نماییم.

روح اله امینی از نقش تاثیرگذار ترویج در کشاورزی پایدار گفت و افزود: نقش ترویج کشاورزی با انتقال ایده ها از پژوهشگر به کشاورزان پُررنگ می شود و زمینه ساز کشاورزی پایدار است.

وی تشریح کرد: بهره گیری از کشاورزی ارگانیک گرچه با اختصاص هزینه ای فراوان و همینطور زحمت کشاورزان و مدت زمان زیادی را می طلبد ولی گویای پایدار بودن کشاورزی است.

امینی ادامه داد: اصلاح ارقام و تولید ارقامی مقاوم به استرس ها پایداری کشاورزی را بیمه می کنند.

وی با اشاره به لزوم یکپارچه سازی اراضی افزود: کشاورزی پایدار با یکپارچه سازی اراضی زراعی دور از انتظار نیست.

امینی تاکید کرد: سیستم های کشت نوین نظیر کشت مخلوط و توسعه الگوکشت های چندکشتی بیانگر کشاورزی پایدار است.

بر اساس این گزارش، کشاورزی پایدار نوعی کشاورزی است که در جهت منافع انسان بوده، کارایی بیشتری در استفاده از منابع دارد و با محیط در توازن است.

کشاورزی پایدار باید شامل مدیریت موفق منابع برای کشاورزی باشد تا بتواند نیازهای متغیر انسانی را برطرف کند و از طرف دیگر کشاورزی پایدار باید بتواند خصوصیات کیفی محیط زیست را حفظ کرده یا افزایش دهد و از منابع طبیعی محافظت کند.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: