« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
آوای رودکوف گزارش می دهد:
استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآورشد: تهویه خاک با آبیاری بارانی به راحتی انجام می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف:در آبياری به روش بارانی، آب با فشار در داخل يک شبکه لوله کشی شده جريان پيدا کرده و سپس از خروجی هايی که روی اين شبکه تعبيه شده و آبپاش ناميده می شوند، خارج می شود.

ساختمان آب پاشها طوری است که هنگامی که با فشار از آن خارج می شود به صورت قطرات ريز و درشت درآمده و مشابه باران در سطح مزرعه ريخته می شود و به همين دليل این سيستم آبياری به روش بارانی ناميده می شود.

تلفات در آبیاری بارانی به حداقل می رسد
احمد فاخری فرد، استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: تلفات به صورت روان آب و فرسایش خاک در آبیاری بارانی به حداقل می رسد.

وی، افزود: آبیاری بارانی به دلیل امکانپذیر شدن آبیاری با عمق کم برای اراضی با بافت های بسیار سبک یا سنگین قابل توصیه است.

وی، بااشاره به افزایش بازده محصولات در این سیستم آبیاری بیان کرد: بازده محصولات با آبیاری بارانی در اغلب موارد بیشتر از آبیاری سطحی است.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآورشد: تهویه خاک با آبیاری بارانی به راحتی انجام می شود.

وی، کاهش هزینه های آماده سازی اراضی را از محاسن آبیاری بارانی دانست و افزود: حذف شدن عملیات تسطیح و کاهش هزینه های آماده سازی اراضی را باید از مهم ترین محاسن آبیاری بارانی بدانیم.

فاخری فرد، بااشاره به افزایش راندمان آبیاری تاکیدکرد: راندمان آبیاری بارانی را در مقایسه با روش های سنّتی آبیاری بیشتر است.

عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش می یابد
یعقوب دین پژوه، دانشیار گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش یافته و از نظر کیفیّت مرغوب تَر خواهد شد.

وی، افزود: پخش آب به وسیله باران مصنوعی در تمامی مزرعه با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود آبدهی ابتدای کرت ها و یا جویچه ها بیشتر از سایر قسمت ها است.

وی، بااشاره بی نیازی آبیاری بارانی به احداث جوی و پشته بیان کرد: در آبیاری بارانی احتیاجی به قطعه بندی و احداث جوی و پشته نبوده و به این صورت هزینه های مربوط به لایروبی جوی ها و مرمت آنها لازم نیست.

دانشیار گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، آبیاری بارانی را عاملی برای افزایش فعالیت گیاه دانست و یادآورشد: پخش شدن آب با آبیاری بارانی دلیلی برای مرطوب شدن هوای مجاور گیاه، باز شدن منفذ های برگ ها و درنهایت افزایش فعالیّت گیاه می شود.

وی، افزود: آبیاری بارانی عاملی برای شستشوی مداوم برگ ها شده در این شرایط علاوه بر آثار مثبت بر رشد گیاه، کاهش خسارت حشراتی نظیر کنه های نباتی و شته ها را در پی دارد.

این استاددانشگاه، گفت: در آبیاری بارانی می توان کودهای محلول و یا بعضی مواد ضد عفونی کننده را همراه آب آبیاری روی گیاه و یا خاک پاشید.

دین پژوه، تاکیدکرد: آبیاری بارانی را می توان عاملی برای خنک شدن هوای اطراف گیاه با پخش شدن آب در هوا و تبخیر در فصل های گرم قلمداد کرد.

به گزارش آوای رودکوف، راندمان آبياري با روش باراني در مناطق خيلي خشک و پر باد به ميزان چشمگيري کاهش مي يابد و عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش یافته و از نظر کیفیّت مرغوب تَر خواهد شد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی


سرویس کشاورزی و دامداری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: