« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
در گفتگوی کارشناس ارشد محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با آوای رودکوف عنوان شد:
محسن تیربند گفت:گویا مسئولین از شهادت زاگرس درس نگرفته اند و چندی نگذشته که حرکت پترس وارانه اش در ذهن مرده آنها فراموش گردیده....
پایگاه خبری آوای رودکوف:مهندس محسن تیربند کارشناس ارشد محیط زیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری آوای رود کوف در خصوص آتش سوزی های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مدتی است که زبانه های خشم آتش بر دل مناطق بکر و طبیعت زیبای کهگیلویه و بویراحمد سایه شوم انداخته و هر لحظه گوشه ای از این دفتر خاطره انگیز را نابود می کند و تراژدی جدیدی را به آرشیو خاطرات جبران ناپذیر استان کهگیلویه و بویراحمد می نگارد.

تیربند اظهار کرد: گویا مسئولین از شهادت زاگرس درس نگرفته اند و چندی نگذشته که حرکت پترس وارانه اش در ذهن مرده آنها فراموش گردیده آیا این بلاهایی که بر سر کوه های سر به فلک کشیده استان ما می آید ساختگی است و یا در این شرایط اقلیمی آب و هوایی جزء مخاطرات طبیعی است؟

کارشناس ارشد محیط زیست تصریح کرد: این روزها اگر بلاهایی که بر سر مناطق مظلوم ما می آید را بر شماریم همانند اتفاقات تاریخی که این روزها می خوانیم و از شنیدن و دیدن آن شوکه می شویم که خدا را شکر در جامعه ای به سر  می بریم که تکنولوژی و فناوری نوین را داریم تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم که افسوس عدم داشتن امکانات را بخوریم.

وی در ادامه گفت : آتش سوزی کوه های نیر مدتی است که آغاز شده و اخیرا به حوزه چرام رسیده مناطقی که به علت صعب العبور بودن منطقه و نفوذ زبانه های آتش تمامی داشته های زیست محیطی و ارزش های اکولوژیکی پایدار منطقه را دودمان تفکرات مرده مسئولینی نموده که به علت ضعف در سیستم مدیریت ، تصمیم گیری و تغییر نگرش آنها تا چند قدمی میز مدیریت آنها تحرکی بیش ندارد. بلاهای طبیعی و مصنوعی این روزها به علت تغییرات جریانات اقلیمی و تفکراتی متغیر است اما گویا این روزها داستان فیلم مختار تکرار شده و هر توطئه و گناهی را به گردن خدا می اندازند که گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی باعث سوزاندن این طبیعت بکر شده است.
اما نه ..

محسن تیربند تصریح کرد: فیلم نامه مختار و امثال آن و اتفاقات تاریخ درس دیگری داده تا ما به هر سخنی اکتفا نکنیم و زود باور نباشیم؛
آتش سوزی های عمدی و به ظاهر طبیعی دستان پشت پرده ای است تا به واسطه آن دلالان ذغال و زمین خواران را به هدفشان نزدیکتر کنند و این تنها موردی است که در ذهن فعالین محیط زیست رخنه کرده است و تا رسیدن به هدف دست از تلاش بر نخواهیم داشت.

کارشناس ارشد محیط زیست اظهار کرد: سوال اینجاست ؟ چرا مسئولین وقت تا کنون تدابیری نیاندیشیده اند که جهت مهار آتش آن هم در مناطق صعب العبور شاخ و برگ و نیروی کم و محیط بان محدود جواب نمی دهد و در دنیایی زندگی می کنیم که تکنولوژی و فناوری نوین حرف اول را میزند...؟

مدیران منابع طبیعی پاسخ دهند چوب های سوخته و شاخ و برگ های سوخته و رها شده در آتش سوزی های اخیر به کجا رفته؟

کدام مناطق از مناطق سوخته شده قبلی از جمله ( کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شیرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک کاکان، دمچنار،کوه نیر، پیچاب شهرستان باشت، امامزاده محمود بین شهرستان های چرام و کهگیلویه ،کوه چیتاب ) بعد از آتش سوزی مدیریت و احیاء گردیده و یا برنامه عملیاتی جهت احیاء آن ایجاد شده؟

وی در پایان بیان کرد: زغال ها و چوب های سوخته شده بجای مانده می تواند مرحمی باشد بر زخم بازمانگان ریشه در خاک شاید بتوان با فروش آن عمر بقیه اکوسیستم را بیمه کرد تا بلکه به واسطه آن هزینه هایی ایجاد شود و بالگردی آب پاش مطالبه شود برای چنین مناطقی و قانونی تصویب شود تا کلیه مناطق صعب العبور از داشتن بالگرد آب پاش محروم نباشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: