« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
یاداشت از محسن تیربند فعال محیط زیست:
شهر یاسوج میهمان طبیعتی گردیده که شاهرگ و شریان حیاتی بشار به آن جان داده. گویا باید اینگونه بیان کنیم که در ابتدا شهر یاسوج در دل منابع طبیعی و محیط زیستی استقرار یافته و پایه گذار سرزمین چهار فصلی گردیده که به پایتخت طبیعت شهره یافته.

پایگاه خبری آوای رودکوف-محسن تیربند:شهر یاسوج میهمان طبیعتی گردیده که شاهرگ و شریان حیاتی بشار به آن جان داده. گویا باید اینگونه بیان کنیم که در ابتدا شهر یاسوج در دل منابع طبیعی و محیط زیستی استقرار یافته و پایه گذار سرزمین چهار فصلی گردیده که به پایتخت طبیعت شهره یافته.

برخی مدیران تا نوک انگشتشان را هم نمی بینند...!

و یک اکوسیستم شهری را خروجی نهایی خود نموده است لذا هر کجا زنجره اکوسیستمی نقصی در آن باشد به دیگر مرزهای جغرافیایی و کریدورهای ارتباطی هم رخنه خواهد کرد.

رودخانه بشار در چند قدمی محیط زیست، رو به نابودی است و چشمان دورربین های شکاری محیط بانان از کنترل و نظارت بر آن غافل شده اند.

چیزی قریب به ۴۵ درصد از آب های روان سطحی شهری که بیش از ۲۵ درصد آن فاضلاب شهری است بدون توجه به املاح و عواقب آن به دل این رودخانه با ارزش سرازیر میگردد.

عدم توجه به حق حیات که از ضروریات مدیریت محیط زیست است توسط شالیزارهای اطراف به کلی نابود گردیده است و فید بک های مثبت و منفی آب در این رودخانه با هم همخوانی ندارد.

باید به این نکته توجه کنیم که کشت های غیره اصولی و عدم نظارت بر زیر ساخت های کشت توسط سازمان جهاد کشاورزی و متولیان امر موجب کم کردن دبی آب خروجی و به خطر افتاد حیات جانواران آبزی گردیده و باید ضعف در سیستم مدیریت را برای این حوزه ها نشانه رفت تا وسعت دیدشان را از نوک انگشتشان فراتر بگیرند و یا محترمانه کنار روند و این کرسی ها را بیش از این اشغال نکنند.

مورد دیگری که رودخانه بشار را تهدید نموده تخلف و دستکاری در دستکهای این رودخانه است و به حریم های قانونی آن تجاوز گردیده است که خود زنگ خطری است و هر لحظه باید منتظر خشم طبیعت باشید.

طبیعت سخاوتمند است و اگر به آن دانه ای گندم تحویل دهید طبیعت یک خوشه گندم و چند برابر آن را به شما تحویل خواهد داد، ولی اگر به آن ضربه ای وارد کنید قطعا چند برابر آن را دریافت خواهید کرد.

خشم طبیعت گاها شامل سیل و زلزله و آتش سوزی و باد و طوفان و ... است که بیشتر آن توسط انسان ایجاد میگردد و با دستکاری های مختلف در طبیعت قدرت و شتاب بحران را مشدد میکند.

در این ایام به علت پشت سر گذاشتن یک دوره خشکسالی طولانی مدت سینوسی و ورود به دوره تر سالی شاهد بیشترین بلاهای طبیعی خواهیم بود بدین ترتیب لازم است تمامی دستگاها های متولی به فکر هر اتفاق ناگواری در ایام باشند از جمله طوفان، بارش های غافلگیرانه و ایجاد سیل، زلزله و آتش سوزهای مختلف.

محسن تیربند
فعال محیط زیست

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: