« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
هواشناسی اعلام کرد؛
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۲ استان، خیزش گرد و خاک در ۹ استان و همچنین وزش باد و افزایش ارتفاع موج در ۱.۵ متر هشدار داد.

ایسنا: سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۲ استان، خیزش گرد و خاک در ۹ استان و همچنین وزش باد و افزایش ارتفاع موج در ۱.۵ متر هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ از سه‌شنبه تا چهارشنبه ( ۱۸ تا ۱۹ مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در دامنه و ارتفاعات مازندران و گیلان، گلستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس، شمال و شرق خوزستان و جنوب و غرب اصفهان و چهارشنبه در گلستان، دامنه و ارتفاعات شمال غرب سمنان، مازندران و شمال شرق تهران، غرب و جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب و نیمه جنوبی فارس، شمال شرق و شرق خوزستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب و خسارات، اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، لایروبی و پاک‌سازی نهرها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گردوخاک از سه‌شنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۱ مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق کرمان، شمال شرق اصفهان، خوزستان و ایلام، چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، شمال شرق اصفهان، پنجشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، شرق هرمزگان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز در حین بروز گرد و خاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان در ادامه نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک و احتمال تگرگ از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۸ تا ۲۰ مردادماه) هشدار زردرنگ صادر کرد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در مازندران، گیلان، ارتفاعات البرز و تهران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، شمال خراسان رضوی، شمال و غرب هرمزگان، نیمه جنوبی فارس، شمال سمنان، شمال آذربایجان غربی و نیمه غربی اصفهان، چهارشنبه در خراسان شمالی، شمال سمنان، مازندران، شرق گیلان، مرکزی، شمال و غرب هرمزگان، دامنه و ارتفاعات تهران و البرز، شرق لرستان، جنوب و غرب همدان و نیمه غربی اصفهان و پنجشنبه در دامنه و ارتفاعات مازندران، البرز، تهران و شمال غرب سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، شمال شرق و شرق خوزستان، نوار غربی اصفهان و شرق لرستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و خسارات احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار ازخیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت از سه‌شنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۱ مردادماه) خبرداد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در یزد، نیمه شرقی اصفهان، خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، چهارشنبه در نوار شرقی خراسان رضوی، نوار شرقی کرمان، شمال شرق اصفهان، جنوب و شرق سمنان،پنجشنبه درسیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خوزستان و غرب ایلام و جمعه در یزد، شرق سمنان، شرق اصفهان، نیمه شرقی خراسان رضوی، کرمان، فارس، بوشهر، غرب خوزستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز ، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین۱ تا ۱.۵ متر از صبح سه‌شنبه تا ظهر جمعه(۱۸ تا ۲۱ مردادماه) در شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان هشدار سطح زرد صادر کرد.

در اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و خسارات ممنوعیت در شنا، محدودیت در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: