« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵
یاداشت از حاتم فتحی محمودآباد یاسوج فعال اجتماعی؛
تأکید بر قوم گرایی آن‌چنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه و بویراحمد تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که پس لرزه‌ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان‌تر می‌شود.

پایگاه خبری آوای رودکوف-حاتم فتحی محمودآباد یاسوج:یاسوج پایتخت طبیعت ایران جلوه ای از زیبایی‌های خدا در دل زاگرس است مردمی شیرین زبان از تبار لر، وسعت نگاهشان به بلندای دنای سرافراز، پاکی و صداقت مرام مردانگی آنهاست، می‌گوید: اما افسوس!؟ آیا نگاه قومیتی شایسته چنین انسانهای ارزشمندی است!؟ آیا تبعیض، بی عدالتی عدم شایسته سالاری شایسته چنین انسانهای است؟ رأی ما سرنوشت شهرمان را مشخص می کند و این بار به خاطر شهرمان و آنچه که رضای خداوند متعال را درپی خواهد داشت پدیده شوم قوم گرایی وطایف گرایی را کنار بگذاریم تا مورد غضب آیندگان قرار نگیریم شاید قبل از هرچیز دیگری بتوان قومیت گرایی را بزرگ‌ترین آفت محیط‌های کوچک سنتی این چنینی دانست.تازیانه «قومیت گرایی» بر قامت رعنای «شایسته سالاری» در کهگیلویه و بویراحمد

این روز‌ها مراسم فاتحه خوانی مردگان پر رونق و گا‌ها با جمعیت فراوان در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود و افرادی که قصد ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند به همراه جمع کثیری از هم طایفه ای‌های خود در این مراسم شرکت می‌کنند و به نوعی مانور حضور برای به رخ کشیدن تعداد طرفداران خود برگزار می‌کند این فرصتی مناسب برای کاسبان آرا که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم مختلف خودرا کنارمردم وبه مردم معرفی کنند.

در این خصوص : بی گمان انتخاب بر اساس چنین تفکر و سنجشی راه را برای برگزیدن افراد اصلح و انتخابی شایسته‌تر دشوار می‌سازد و بروز افکار و اندیشه‌های نو و جوان را با تنگنا مواجه می‌کند.

طایفه گرایی با هدف تقسیم پست‌ها و مناصب مختلف به عنوان «غنیمت» در میان خویشان و اطرافیان منتخبان بدون توجه به عواقب منفی اینگونه عزل و نصب‌ها بر سرنوشت شهرستان تابعه و حتی کل استان انجام می‌گیرد.

دلایل قوت طایفه گرایی:

از مهمترین دلایل گرایش به قبیله و طایفه گرایی در بین خواص و نخبگان نبود نهاد‌های مدرن و نابسامانی‌های سیستمی و اجتماعی این نهاد‌ها است.

از این نیز که بگذریم تاکید همراه با تعصب بر برخی آداب و سنن غلط و ناکارآمد آفت بزرگتری است که قومیت گرایی با خود به همراه می آورد.

طایفه گرایی معلول یک بی سامانی اجتماعی است، عملکرد ناپخته و وعده‌های حساب نشده‌ی کاندیدا‌ها نیز در افزایش و استحکام قبیله گرایی نقش به سزایی دارد.

چون مردم یک ایل یا طایفه فکر میکنند در زمان فلان نماینده به آن‌ها توجه نشده بلکه به فامیل و طایفه خودش رسیدگی کرده، باید کسی از طایفه خودشان انتخاب کنند تا به خواسته خود و طایفه رسیدگی "این پدیده نادرست حتی به افراد تحصیل کرده مثل اساتید دانشگاه‌ها هم سرایت کرده است، آن‌ها به خاطر به دست آوردن امتیازات شخصی به کاندید طایفه‌ای رأی می‌دهند و متأسفانه این خواص به موضوع قومیت گرایی و قبیله گرایی مشروعیت می‌بخشند.

شاید چندان دور از واقعیت نباشد اگر بگوییم که امروز بزرگترین رسالتی که بر دوش تحصیل کردگان و اهل علم این دیار قرار دارد آگاه سازی ذهن خود و اطرافیان برای نفی فرهنگ مذموم طایفه گرایی وقوم گرایی و تبعات منفی آن باشد.

کهگیلویه و بویراحمد که از قافله توسعه یافتگی به شدت عقب افتاده گذر از قوم گرایی یک ضرورت انکارناپذیر است.

در چنین وضعیتی فرهیختگان و گروه‌های مرجع باید افراد توانمند و متخصص را برای ورود به شورا‌های اسلامی و انتخابات مجلس به مردم معرفی کنند تا آفت قوم‌گرایی رخت بربندد.: با پشت سر گذاشتن پدیده قوم‌گرایی، شایسته سالاری جای فامیل سالاری را می‌گیرد و با انتخاب افراد کارآمد و متخصص، نیروی انسانی مناطق شهری و روستایی با انگیزه بیشتری برای توسعه شهر خود تلاش می‌کنند.

تأکید بر قوم گرایی آن‌چنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه و بویراحمد تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که پس لرزه‌ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان‌تر می‌شود.

نمی‌توان از این حقیقت گذشت که بخشی از تاریخ کهگیلویه و بویراحمد را کشمکش‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای و نزاع های دسته جمعی شکل داده و این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ساکنان تأثیر گذاشته است.

استمرار این فرهنگ در بیشتر مواقع جهت دهنده رفتار سیاسی افراد بوده و مانع تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی شده است به‌طوری که نفع طایفه و عشیره بر مصلحت شهر و منطقه برتری می‌یابد.

عامل خویشاوندی به‌عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه شایسته سالاری قرار گرفته و در چنین شرایطی تعصب‌های بیجا مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی سالم می‌شود.

دامن زدن به مسائل قومی مانع انتخاب صحیح هستش صداقت، تجربه، شجاعت، امانت‌داری و تخصص از حداقل ویژگی‌های یک نماینده خوب است.

لذا از جناب استاندار دکتر احمدزاده که فرزند این استان هستند تقاضا داریم که با به قضاوت گذاشتن وجدان کاری خویش از طریق قانون مانع انتخابات قوم گرایی وطایف گرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد خصوصآ در بویراحمد شوند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: