کد خبر: ۳۶۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
هشدار ! مردم مسئولان سهل انگار را نخواهند بخشید؛
اصفهان، این‌بار با شگردی دیگر ، در تلاش است تا مدیریت ضلع شمالی رشته‌کوه دنا را از استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دست بگیرد........

اصفهان در سودای مدیریت ضلع شمالی دنا!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج؛اصفهان، این‌بار با دسیسه‌ای جدید و آشکار، در تلاش است تا مدیریت ضلع شمالی رشته‌کوه دنا را از استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دست بگیرد. اقداماتی که با چراغ خاموش و به دور از نظارت عمومی صورت می‌گیرد و می‌تواند ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست و تنوع زیستی این منطقه بزند.

در ۷ بهمن ۱۳۶۹، رشته‌کوه دنا به‌عنوان منطقه استحفاظی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت. از آن زمان تا کنون، این منطقه به دلیل شرایط زمین شناسی خاص خود تحت مدیریت یکپارچه این استان بوده است. اما اکنون، محیط‌زیست استان اصفهان در تلاش است تا بخشی از این منطقه حفاظت‌شده را به تصاحب خود درآورد. این اقدام، که به گفته بهمن ایزدی، پیش‌کسوت محیط‌زیست، تنها با انگیزه‌های مادی صورت می‌گیرد، می‌تواند تبعاتی زیان‌بار برای ساکنان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری داشته باشد.

دنا با طول هوایی مستقیم ۷۶ کیلومتر بین استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده و ۵۱ قله بالای ۴ هزار متر دارد. یخچال‌ها، چشمه‌ها و رودهای این رشته‌کوه، ۴۵ درصد ذخیره آب تجدیدپذیر ایران در ناحیه زاگرس را تأمین می‌کنند. با این شرایط، از همان ابتدا باید مدیریتی یکپارچه و واحد برای این منطقه تعریف می‌شد که تحت نظارت کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.

در سال ۱۳۹۱، ۲۶ هزار هکتار از این رشته‌کوه به‌عنوان پارک ملی اعلام شد و در سال ۲۰۱۰، بخشی از آن به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسید. این دستاوردها حاصل تلاش‌های بی‌وقفه و کارشناسی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد است و نشان‌دهنده تعهدات ملی و بین‌المللی این استان در حفظ این میراث طبیعی است.

این اقدام مغرضانه، یادآور جمله معروف "ما را به خیر شما امیدی نیست، شر مرسان" است. طراحان این مصوبه، سودای دیگری در سر دارند و به‌دنبال بهره‌برداری از منابع طبیعی این منطقه هستند.

هادی سینایی، فعال محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد، در این باره می‌گوید: "اجرایی‌شدن مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست، تراژدی خشک‌شدن کوهرنگ را در دنا تکرار خواهد کرد." وی تأکید دارد که تنها نسخه حفاظت از دنا، مدیریت یکپارچه‌ای است که در این ۳۳ سال اثبات کرده که توانایی و کارایی لازم را دارد. به‌راستی، محیط‌زیست استان اصفهان در این ۳۳ سال چه نقشی در حفاظت از دنا داشته است که اکنون ادعای مدیریت بر آن را دارد؟

این اقدام مغرضانه، یادآور جمله معروف "ما را به خیر شما امیدی نیست، شر مرسان" است. طراحان این مصوبه، سودای دیگری در سر دارند و به‌دنبال بهره‌برداری از منابع طبیعی این منطقه هستند. اصفهان با طمع به رودخانه ماربر، در قالب واگذاری مدیریت ضلع شمالی دنا، در تلاش است تا مجوزات درون‌استانی را به‌راحتی دریافت کند و به انتقال آب بپردازد.

مخالفت شدید محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با این مصوبه، باعث شده که بدون اطلاع این استان، جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست با حضور استاندار اصفهان تشکیل و این مصوبه تصویب شود. بایگانی‌کردن نظرات کارشناسان، حداکثر اقدامی است که سازمان مرکزی محیط‌زیست انجام داده است. این در حالی است که کشور تعهدات بین‌المللی در قبال دنا به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره دارد که هر ۱۰ سال یک‌بار باید بازنگری شوند.

بحث واگذاری مدیریت ضلع شمالی دنا موضوعی است که تحت هیچ شرایطی نباید اجرایی شود و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. اکنون وقت آن رسیده که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، به‌ویژه آقایان بهرامی، تاجگردون و موحد، هوشیار باشند و از میراث آیندگان این مرزو‌بوم مراقبت کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
0
1
اصفهان تمام مناطق لر نشین را جزء استان خودش قرار داده تا هم مردمش را فارس زبان معرفی کنند وهم منابعش را عارت کنند مسولین بویر احمد به هوش باشید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: