« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
گزارش؛
کهگیلویه از سه کلمه «کوه»، «گیل» و «اویه» ترکیب یافته است. از آن جا که کلمه «او» پسوند مالکیت است، بنابراین معنای این نام «منطقه کوهستانی گیل» است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ تاپ توریسم نوشت:شهرستان کهگیلویه یا زیرکوه با مرکزیت دهدشت ، در واقع مرکز اين شهرستان شهر دهدشت است که در قسمت دشت کهگيلويه یا زيرکوه واقع شده و از دو قسمت جداگانه تشکيل شده است. قست قديمى شهر مخروبه شده و به دهدشت کهنه معروف است. قسمت جديد آن ، فضايى نيمه شهرى و نيمه روستايى است که با توجه به وضع زندگى و شکل ظاهرى فعاليت‌هاى مردم و نماى ساختمان‌ها ، وجه روستايى آن جلوه بيشترى دارد.


شهرستان کهگیلویه

کهگيلويه در زمانهاى قديم جزء ‌لرستان بزرگ بوده است. استرابون – جغرافيدان مشهور يونان باستان – کهگيلويه را بخشى از خاک اوکسى‌ها (نام هخامنشى خوزستان) مى‌داند. در دوره ساسانيان ، قباد ساسانى ارگان (ارجان) را در قسمت دشتى آن بنا نهاد که «قباد خوره» ناميده مى‌شد. مناطق کوهستانى آن را نيز «رم زميگان» مى‌ناميدند.


شهرستان کهگیلویه

در دوران بعد از اسلام «قباد خوره» به نام شهر حاکم‌نشين آن ولايت ارگان (ارجان) و مناطق کوهستانى آن «رم زميگان» به کهگيلويه شهرت يافت. در قرن‌هاى بعدى که شهر ارگان ويران گرديد و افشارها و لرها سراسر آن را تصرف کردند ، تمامى اين خطه کهگيلويه و قسمت کوهستانى آن ، «پشتکوه» و قسمت دشتى آن ، «زيرکوه» ناميده شدند.


شهرستان کهگیلویه

گویش غالب مردم این منطقه زبان لری است. در طبیعت این شهرستان کوه‌هایی وجود دارند که موازی یکدیگر بوده و موسوم یه «کیلویه» می‌باشند.


شهرستان کهگیلویه

در خصوص علت نامیدم این منطقه به چنین نامی، چند روایت وجود دارد:
درخت کیالک (زالزالک) در این نقاط بیشتر از سایر نقاط ایران می‌روید. پس از افزودن «یه» به انتهای کیالک، به مرور زمان به این نام موسوم شده است.


درخت کیالک

برخی معتقدند که شخصی به نام «گیلویه» بر این کوهستان فرمانروا شد و این ناحیه به نام او، کوه «گیلویه» نامگذاری کردند.
کهگیلویه از سه کلمه «کوه»، «گیل» و «اویه» ترکیب یافته است. از آن جا که کلمه «او» پسوند مالکیت است، بنابراین معنای این نام «منطقه کوهستانی گیل» است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: