« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹
یاداشت / سید علیرضا نورانی منش
این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه جویی در مصرف آن نه تنها باعث کاهش هزینه می شود، بلکه برای کشور و نسل های آینده نیز مفید خواهد بود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-سید علیرضا نورانی منش :این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه جویی در مصرف آن نه تنها باعث کاهش هزینه می شود، بلکه برای کشور و نسل های آینده نیز مفید خواهد بود. با برخی راهکار می توان به سادگی به حل بحران کمبود آب کمک کنیم.

1- موقع مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم و حتی چکه های شیرهای آب را سریعا رفع کنیم، گاهی اوقات چکه های آب با تعویض یک لاستیک مرتفع می شود.

2- در موقع استحمام در حد فاصله بین شستن بدن و سر ، لزومی ندارد که شیر آب به صورت پیوسته باز باشد، می توان از دوش های جدید که آب را با هوا مخلوط می نمایید استفاده کنیم و موقع شامپو زدن و شستن سر لزومی ندارد آب باز باشد.

3- از گیاهان و درختانی در باغچه منازل استفاده کنیم که هر روز نیاز به آب دادن نداشته باشند و زمان آب دادن را به شب ها و صبح زود موکول کنیم که تبخیر کمتر است.

4- به جای ماندن در حمام به مدت 30 دقیقه و یا بیشتر، زمان حمام رفتن را به 10- 5 دقیقه کاهش دهیم.

5- برای باز کردن یخ گوشت بجای زیر شیر آب گرفتن بهتر است از یخچال برای ذوب یخ گوشت استفاده شود.

6- از شیرهای با چشم الکترونیکی و یا پدالی به جای شیرهای معمولی که هدررفت آب آن زیادتر است استفاده کنیم.

7- برای نظافت حیاط و جلوی درب منازل بجای استفاده از فشار آب از جاروب استفاده کنیم و یا اگر مجبور به شستن آب هستیم اول با جاروب کردن موزاییک ها تمیز سپس با آب شسته شود و هرگز از فشار آب بجای جاروب کردن و پایین راندن آشغال ها استفاده نکنیم.

8- گاهی لازم است برای کنترل نشتی های آب تمام شیرها را ببندیم و کنتور را بررسی کنیم، اگر در صورت بسته بودن شیرها عقربه آن می چرخد نشان دهنده نشتی لوله و یا پوسیدگی آنها است.

9- لوله های آبگرم را عایق بندی کنیم و از آبگرمکن های دیواری و یا پکیج ها استفاده کنیم که به فشار کم آب حساس بوده و سریعتر روشن می شود و چنانچه لوله مسیر آن رسوب گرفته است سریعا نسبت به رسوب زدایی آن اقدام شود.

10- ماشین لباسشویی آب زیاد مصرف می کند زمانی روشن کنیم که ظرفیت آن تکمیل است.

11- به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب با یک سطل آب آن را شستشوی دهیم.

12- هنگام ساخت و ساز ساختمان ها و کارهای بنایی از آب لوله کشی که کلرزده یا تصفیه شده اند استفاده نکینم.

13- تهیه سایبان برای کولر و کانال های کولر به میزان زیادی در سردی کولر و هدر رفتن آب تاثیر دارد و همچنین آب کولر را مرتبا کنترل کنیم زیرا یکی از عوامل هدر رفت آب کولر می باشند که معمولا نشتی دارد.

14- به فرزندان خود که نسل آینده هستند از هم اکنون راه های صحیح مصرف کردن آب را آموزش دهیم و آنها را با اهمیت آب آشنا کنیم و حتی بطور عملی به آنها آموزش دهیم، که می شود با یک لیوان آب وضو گرفت و یا مسواک زد.

15- هنگامی که آب باز است سرگرم صحبت کردن با تلفن همراه نشویم و بعد از صرف غذا شستن ظروف خیلی راحتتر و مصرف آب نیز کمتر می باشد.

16- آب حاصل از شست و شوی میوجات و ظروف را می توان برای آبیاری درختان استفاده نمود

 سید علیرضا نورانی منش /11 ساله از بهبهان/مدرسه ی غیر انتفایی برتران دانش
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
آخش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
آفرین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: