« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
یاداشت اجتماعی از وحید حاج سعیدی:
این روزها در حالی که کشور بیش از همه چیز محتاج جهاد تبیین و معرفی دستاوردها و اختراعات دانشمندان جوان و حمایت از آنها در جهت امیدآفرینی و دفع خود تحقیری در جامعه است، رسانه ملی با تبلیغ تی و سطل، کیک و اسنک، کیسه زباله، کف پوش ماشین، گهواره آرگونومیک، کرم حلزون با خواص دروغین و ... عملاً بر آتش خود تحقیری می‌دمد ...

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: اینکه صدا و سیما ذائقه همه مردم را در نظر گرفته و با دست و دلبازی به تعداد سلائق ثبت شده، شبکه و کانال راه اندازی کرده، عین صواب است و آن را باید به فال نیک گرفت. اصلاً باید با رعایت پروتکل‌‌‌‌های بهداشتی برایشان هورا کشید و کلاه را به اندازه برج میلاد بالا پرتاب کرد. ولی اینکه محمد رضا احمدی و جواد خیابانی برای تامین هزینه‌‌‌‌های این دست و دلبازی در برنامه‌‌‌‌های پر بیننده جام جهانی با نهایت خفت و خواری کیک و کلوچه و خنزر پنزر تبلیغ می‌کنند و با آب و تاب مردم را به خوردن آنها دعوت می‌کنند، نهایت بی تدبیری و مسخره بازی در این رسانه میلی است! یعنی اگر چند صباح دیگر در رسانه ملی مجریان را مجبور به خوردن ماکارونی و جلبک کردند یا به تن شان پیش بند کردند و از آنها خواستند به قول خودشان وال یا صفحه نمایش بزرگ را با فلان دستمال نانو گردگیری کنند و یا میز اجرای برنامه را با فلان مایع جادویی برق بیندازند، تعجب نکنید!

هفته گذشته در یک برنامه رادیویی دو مجری در حال تعریف کردن از نوعی جلبک بودند و مصرف آن را با گوشت و خاویار و انواع پروتئین‌‌‌‌های کشف شده در دنیا برابر می‌دانستند و در باب خواص آن برای دفع امراض چه سخن فرسایی ها که نکردند و تقریباً به جز سرطان و قطع عضو، مصرف این ماده در درمان سایر بیماری ها و پیشگیری از انواع امراض توصیه شد. همان جلبکی که اگر در حاشیه استخر یا رودخانه به شلوارتان بچسبد، چندشان تان می‌شود و تا دفع شر، معذب هستید. اما بعد از چند دقیقه صحبت در خصوص این طلای چندش آور، در کمال تعجب یکی از آنها گفت: جهت خرید این محصول عدد 2 را به فلان سرشماره ارسال کنید تا با تخفیف این پروتئین گیاهی به درب منزل تان ارسال شود! تازه ما متوجه شدیم که این برنامه علمی نیست و دوستان در حال تلاش برای جذب سرمایه و سود آوری در جهت ساخت لوده بازی ببخشید برنامه‌‌‌‌های فاخری چون دورهمی و خندوانه و ... هستند!

خود تحقیری در رسانه ملی با تبلیغ خنزر پنزر!

این روزها در حالی که کشور بیش از همه چیز محتاج جهاد تبیین و معرفی دستاوردها و اختراعات دانشمندان جوان و حمایت از آنها در جهت امیدآفرینی و دفع خود تحقیری در جامعه است، رسانه ملی با تبلیغ تی و سطل، کیک و اسنک، کیسه زباله، کف پوش ماشین، گهواره آرگونومیک، کرم حلزون با خواص دروغین و ... عملاً بر آتش خود تحقیری می‌دمد تا جایی صورتش قرمز می‌شود و لپ هایش باد می‌کند!

کارشناسان معتقدند یک اثر تبلیغی ضمن برخورداری از استاندارد و کیفیت لازم باید از ابعاد مختلف، برنامه‌ریزی و استراتژی تبلیغی، بازاریابی مناسب، تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و جاذبه‌ لازم بهره‌مند باشد. دارای مسئولیت اجتماعی بوده و با لحاظ تأثیر بر نگرش‌ها و ارزش‌‌‌‌‌های فرهنگی، سبک زندگی و... تهیه تولید شوند. همچنین از نظر متن، زیرمتن، فرامتن، ژانر، تدوین، روایت، نورپردازی، رنگ، صدا، صحنه و دکور، چهره‌پردازی، میزانسن، تکنیک، زبان بدن، عوامل انسانی، محصول و کالا و ... دقت و نظارت لازم بر روی آن اعمال شود.آثار تبلیغاتی باید با شناخت بازار، مخاطب، قوانین، لحاظ موقعیت‌‌‌‌‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... تهیه و منتشر شوند.

قبل از انتشار تبلیغات باید نظرسنجی و بازخوردگیری از مخاطبان در آن در نظر قرار گیرد. در حالی که روان و ساده پیام را به مخاطب منتقل کند، باید دارای خلاقیت و ابتکار لازم باشد. همچنین با رعایت اخلاقیات، ملاحظات روحی و روانی در تهیه و دفعات انتشار آنها درنظر قرار گیرد؛ به طوری که هر اثر تبلیغاتی با هر کیفیتی و به هر قیمتی مجوز پخش نگیرد.

ای کاش یک نفر در این رسانه چند ده هکتاری پیدا شود و حالی دوستان کند قرار نیست برای کسب درآمد و سودآوری بیشتر، با روح و روان مردم بازی کنید، ذائقه مردم را تغییر دهید، تنبلی و مصرف گرایی را فضیلت ببخشید و ... با این رویکرد هر روز از شمار مخاطب تان کاسته می‌شود. شک نکنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: