« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:
رویداد ترویجی با هدف ارائه اطلاعات لازم در خصوص ویژگی ها، اهداف و رویکردهای برنامه الگوی کشت ملی و تبادل دانش، اطلاعات و ترویج دستاوردهای علمی موسسات و مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان کشاورزی در زمینه محصولات زراعی دیم در روستای مختار شهرستان بویراحمد برگزار شد.

به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوفبنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در حاشیه این رویداد گفت: طبق آخرین آمار نزدیک به ۱۰۲ هزار هکتار اراضی زراعی دیم در استان وجود دارد که حدود ۵۰ هزار هکتار از گندم کشت شده دیم، بر اساس تفاهم نامه بین جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با هدف افزایش تولید در واحد سطح، تحت پوشش طرح دانش بنیان جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته است.

داریوش حصار یکی از ارکان موفقیتهای این طرح را حضور حدود ۶۰ نفر از کارشناسان پهنه و ارتباط مستقیم آنان با کشاورزان عنوان کرد و گفت: این طرح در راستای اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری برای سال دوم در استان اجرا شده است و بی تردید حضور مروجان پهنه در کنار کشاورزان، شیوه‌ای مؤثر در انتقال یافته‌های علمی بوده و تلاش آنها در افزایش ضریب نفوذ علم در مزارع استان یکی از عوامل مهم افزایش میانگین عملکرد گندم در کنار مواردی مثل الطاف الهی، فراهم بودن نهاده های کشاورزی و... به حساب می آید.

وی تغییر الگوی كشت را راهکاری برای افزایش بهره وری و نیل به امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: در این مزرعه تحقیقاتی که پایلوت تغذیه کودی کشت گندم نیز می باشد، هفت رقم گندم دیم باران، صدرا، واران، هشترود و سه لاین دیگر متناسب با اقلیم سردسیر استان و متحمل به خشکی آخرفصل، نسبتاً زودرس، متحمل به ریزش دانه و خوابیدگی بوته و ... کشت شده و عملکرد آنها جهت معرفی بهترین رقم به کشاورزان با ارقام محلی مورد مقایسه قرار گرفته است.

علی احمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در حاشیه این بازدید از اجرای طرح جامع الگوی کشت در ۱۴۵۴۸۵ هکتار از اراضی استان در سطح شهرستانها و بر اساس برش دهستانی خبر داد و اجرای دقیق این طرح را نیازمند اصلاحاتی متناسب با شرایط استان و ایجاد مشوق هایی دانست که با همکاری کشاورزان و دستگاه های مختلف به تدریج محصولات راهبردی جایگزین مجصولات آب بر شوند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم در ادامه این رویداد، اظهار داشت: در ابتدای هر سال زراعی از طریق مراکز جهاد کشاورزی دهستانها و متناسب با کشت غالب منطقه و به خصوص نیاز کشاورزان برنامه های آموزشی مرتبط تدارک دیده می شود.

زهره حبیبی ادامه داد: در طول سال زراعی جاری و تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر روز، آموزش برای کشاورزان برگزار شده که اغلب آن ها در سطح باغ و مزرعه به صورت عملیاتی اتفاق افتاده است.

وی به نتیجه مثبت تاثیرگذاری آموزش های ترویجی بر کشاورزان اشاره نمود و افزود: با وجود عدم بارندگی های چهار ماه اخیر در اقلیم سردسیر استان، اما با آموزش های انجام شده و تلاش در راستای تغییر تفکر کشاورزان از حالت سنتی به علمی، با میانگین عملکرد بهتری نسبت به سال های قبل در مزارع در حال برداشت روبرو هستیم، به طوری که میانگین عملکرد مزارع غلات استان به ۲.۵ تن در هکتار در سال زراعی جاری نسبت به ۱.۴ تن در هکتار در سال گذشته رسیده است و حتی در اقلیم گرمسیر برداشت تا ۵ تن در هکتار را شاهد بودیم.

جعفر کریمی نماینده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز گفت: رویداد ترویجی و تحقیق در حال برگزاری با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و در راستای اجرای سیاستهای طرح جهش تولید در دیمزارها انجام گرفته و هدف از انجام آن بررسی اثربخشی برنامه های ترویج و آموزش کشاورزی در بعضی محصولات کشاورزی دیم می باشد.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم در حاشیه این رویداد تحقیقی ترویجی گفت: در راستای طرح جامع الگوی کشت و تولید محصولاتی با کمترین نیاز طبیعی و بالاترین عملکرد و بازده اقتصادی، با هدف فراهم شدن امنیت غذایی جامعه، در سال جاری ۱۲۲ طرح تحقیقاتی توسط محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اجرا شده است.

مجید خزایی از بخش تحقیقات به عنوان بازوی علمی بخش اجرایی نام برد و افزود: در سال زراعی جاری میانگین عملکرد ارقام گندم دیم کشت شده در مزرعه تحقیقاتی اقلیم سردسیر استان بالاتر از دو تن در هکتار بوده و این موضوع نشانه تاثیر ضریب نفوذ دانش در این مزارع می باشد که نتیجه این تحقیقات با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان منتقل خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: