شهادت رئیس جمهور خدوم ‌و مغتنم و همراهان را محضر رهبر معظم انقلاب ‌‌و امت شهیدپرور ایران تسلیت عرض می‌نماییم.آوای رودکوف

      
کد خبر: ۳۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
یاداشت از همای سعادت؛
برخی از رویدادهای تاریخی نه تنها اثراتشان برای سال‌ها و حتی دهه‌ها و سده‌های بعد باقی می‌ماند، بلکه امید‌آفرین هستند و منجر به تقویت روح جمعی و در میان ملت‌ها می‌شوند. شهادت آیت‌الله رئیسی و همراه‌هانشان از این نوع است.

پایگاه خبری آوای رودکوف-همای سعادت: برخی از رویدادهای تاریخی نه تنها اثراتشان برای سال‌ها و حتی دهه‌ها و سده‌های بعد باقی می‌ماند، بلکه امید‌آفرین هستند و منجر به تقویت روح جمعی و در میان ملت‌ها می‌شوند. شهادت آیت‌الله رئیسی و همراه‌هانشان از این نوع است. اجتماع میلیونی در شهرها و مناطق مختلف شاهد این موضوع بود. گرچه شهید رئیسی و همراهانشان از میان مردم ایران رفته‌اند؛ اما اقدامات، خدمات و شهادتشان و نتایج آنها همیشه در میان روح ملت ایران جاودانه است.

پیوند و امیدآفرینی شهادت مردان خدمت

موضوع این است که چنین رویداد پر عظمتی مردم را در کنار هم قرار داد، در میان آنان احساسات مشترک برانگیخت و از همه مهمتر همسویی بین دولت – ملت یا امت اسلامی با حاکمیت آن‌را تقویت کرد. همه این‌ها نمونه‌هایی از سرمایه اجتماعی هستند که بعد از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان تقویت شد؛ یعنی اعتماد عمومی و اعتماد به نهاد حاکمیت.

پرسشی که به ذهن خطور می‌کند این است که چه عواملی در تقویت این سرمایه اجتماعی اثرگذار بودند؟
در ادامه تلاش می‌شود به این پرسش پاسخ داده شود.

برای همه جوامع شهادت در راه وطن و خدمت به وطن ارزشمند است؛ اما شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان در کنار این موضوع ویژگی‌های خاص دیگری نیز داشت. یکی از این ویژگی‌ها، خدمت در رأس امور و خدمات صادقانه برای همه مردم از جمله محرومان و شهادت در این راه بود. نمونه‌های اندکی در تاریخ وجود دارد که حاکمان جامعه به‌ویژه از نوع حاکمان مردمی در را ملت و سرزمینشان شهید شده باشند، نمونه آیت‌الله رئیسی و همراهنشان دقیقاً از این نوع بود.

دوم، ویژگی‌ها‌ی شخصیتی و رفتاری رئیس جمهور شهید در تقویت این سرمایه اجتماعی بسیار اثرگذار بود. «رئیسی عزیز» سید محرومان، مرد اخلاق و تلاش‌گر و همواره در کنار مردم بود که در راه خدمت «خستگی نمی‌شناخت». همین ویژگی‌ها باعث شده بود او در قلب بسیاری از ایرانیان حضور داشته باشد و شهادتش به همراه یارانش این قلب‌ها را پر از اندوه کند.

مورد بعدی، ویژگی های ملت مسلمان ایران است؛ گرچه ممکن است به دلیل برخی از ناکارآمدی ها و مشکلات، مردم یا بخشی از آنها از برخی از جنبه‌های وضعیت موجود ناراضی باشند که البته حق هر شهروندی است؛ اما این عدم رضایت به معنی این نیست که آنها پشت نظام و رهبران آن را خالی می‌کنند. حضور مردم در تشییع پیکر شهید رئیسی نشان داد که علی‌رغم برخی از کاستی‌ها، آنها همیشه در صحنه هستند. دلیل این موضوع نیز خصلت‌های دینی مردم ایران است که همسو با نظام جمهوری اسلامی ایران است.

در مجموع می‌توان گفت، سرمایه اجتماعی از یک سو پیوند‌دهنده بین اعضای ملت و از سوی دیگر پیوند‌دهنده بین حاکمیت و ملت است. حضور همه جانبه مردم در مراسم ترحیم شهیدان خدمت این سرمایه اجتماعی را تقویت کرد. بخشی از این حضور ناشی از ویژگی‌های «شهید جمهور» و همراهان او بود، ویژگی‌هایی همچون دفاع از محرومان جامعه و خدمت به آنها، حضور همیشگی در میدان و در کنار مردم و کار برای خدا و رضای خدا.

مردم نیز در عمل این ویژگی‌ها و خدمات را درک می‌کردند و همین موضوع باعث شد تا آنها نیز در میدان حضور داشته باشند و نشان دهند پای آرمان‌های انقلاب هستند. این است خصلت شهادت مردان خدا، پیوند و امید می‌آفریند و همه را کنار هم قرار می‌دهد.

اعظم روانشاد- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: