« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
مرحله نخست دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در آن حضور ۲۲۱ نفر قطعی و ۱۳۸ نامزد دیگر در دور دوم (۱۰ اردیبهشت‌) برای ۶۹ کرسی باقیمانده با هم رقابت می‌‌کنند

 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، هفتم اسفندماه سال ۹۴، روز برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

* واجدین شرایط شرکت در انتخابات چند نفر بودند؟

انتخاباتی که به گفته محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، در کل کشور ۵۴ میلیون ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر و به تفکیک استان‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی دو میلیون و ۹۰۹ هزار و ۲۰۸ نفر، آذربایجان غربی ۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۵۹۱ نفر، اردبیل ۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر، اصفهان سه میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۹۸ نفر، البرز تعداد یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۱۳۱ نفر و ایلام تعداد ۴۳۴ هزار و ۶۳۶ نفر، بوشهر تعداد ۶۹۱ هزار و ۴۰۶ نفر، تهران، تعداد ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۷۷ نفر، چهارمحال و بختیاری ۷۰۲ هزار و ۶۲۳ نفر، خراسان جنوبی تعداد ۵۹۸ هزار و ۲۰۵ نفر، خراسان رضوی تعداد ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۱۸ نفر، خراسان شمالی ۶۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر، خوزستان تعداد ۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۵۹ نفر، زنجان تعداد ۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر، سمنان ۴۹۴ هزار و ۷۱۲ نفر، سیستان و بلوچستان یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۷۶۰ نفر، استان فارس تعداد سه میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۴۳ نفر، قزوین ۸۸۷ هزار و ۱۶۴ نفر، قم تعداد ۷۶۸ هزار و ۷۳۰ نفر، کردستان یک میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۳۷ نفر، کرمان تعداد ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۸۸۷ نفر، کرمانشاه یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۷۹۵ نفر، کهگیلویه و بویر احمد ۵۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر، گلستان یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر، گیلان یک میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۷۰ نفر، لرستان یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۶ نفر، مازندران ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۶ نفر، مرکزی یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر، هرمزگان یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر، همدان یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۹ نفر و یزد ۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر واجد شرایط حضور در پای صندوق‌های رأی بودند.

در این میان، استان گلستان با ۸۱ درصد و استان تهران با حدود ۵۰ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان مشارکت را در این انتخابات داشتند.

*میزان مشارکت مردم در انتخابات چقدر بود؟

میزان مشارکت در دیگر استان‌های کشور به این شرح است که در

آذربایجان غربی ۵/۶۵ درصد

آذربایجان شرقی ۷۰ درصد

اردبیل ۵/۶۱ درصد

اصفهان ۶۱ درصد

البرز ۵۴ درصد

ایلام ۱/۷۵ درصد

بوشهر ۶۸ درصد

چهارمحال و بختیاری ۷۵ درصد

خراسان جنوبی ۱۱/۷۲ درصد

خراسان رضوی ۶۸ درصد

خراسان شمالی ۷۱ درصد

خوزستان ۷۰ درصد

زنجان ۶۷ درصد

سمنان ۶۶ درصد

سیستان و بلوچستان ۶۶ درصد

فارس ۶/۶۳ درصد

قزوین ۶۱ درصد

قم ۶۰ درصد

کردستان ۳/۵۳ درصد

کرمان ۶۱ درصد

کرمانشاه ۶۰ درصد

کهگیلویه و بویراحمد ۸۰ درصد

گیلان ۶۵ درصد

لرستان ۵۹/۷۰

مازندران ۳/۷۲ درصد

مرکزی ۴/۶۰ درصد

هرمزگان ۶۷ درصد

همدان ۱/۵۸ درصد

و یزد ۷۴ درصد

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پای صندوق‌های رأی حضور یافتند که در مجموع مشارکت ۶۲ درصدی را در کل کشور در این انتخابات رقم زد.

*هزینه برگزاری انتخابات چقدر بود؟

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی که با انتخابات ‌پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در یک روز برگزار شد، پیش بینی هزینه‌ای بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان ـ مشترکاً ـ شده بود که بنا بر گفته سیدشهاب الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات تهران ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن فقط در روز برگزاری انتخابات در استان تهران هزینه شد.

از حدود ۱۲ هزار نفری که از روز ۲۸ آذر تا چهارم دی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم داوطلب شدند، صلاحیت حدود ۶۰ درصد آنان به تأیید هیأت های اجرایی و نظارت رسید، تأیید صلاحیت شدگان که دیگر رسماً کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حساب می آمدند از روز ۲۹ بهمن تا ۲۴ ساعت ‌پیش از شروع رأی گیری در سطح شهر و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب و نیز فضاهای مجازی اقدام به تبلیغات کردند. بارزترین ممیزه بعد رقابت‌های این دوره بهره‌گیری گسترده از شبکه‌های اجتماعی بود.

با برگزاری انتخابات و شمارش آرا همان طور که از قبل نیز ‌پیش بینی‌های اغلب کارشناسان و رصدگران فضای سیاسی کشور نشان می داد، بیش از نیمی از نمایندگان دوره نهم مجلس که قریب به اتفاق آن نامزد حضور در مجلس دهم نیز بودند، ناکام شده‌اند.

*رقابت دور دومی‌ها

به گزارش فارس، در مرحله اول انتخابات حضور ۲۲۱ نفر در دوره دهم مجلس شورای اسلامی قطعی شد و ۱۳۸ نامزد راه یافته به دور دوم برای ۶۹ کرسی باقیمانده در ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ با هم به رقابت می پردازند.

براساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب در پیام تبریک خود به مسئولان کشور چه انتخاب‌شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسئولان در سازمانها و نهادها یادآور شدند که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند.

ایشان در این پیام خاطرنشان کردند: [مسئولان] ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل، و در یک جمله: کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسئولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه تأکید کردند: روزگار بسیار حساس کنونی، حساسیت و هوشیاری و عزم راسخ همگان بویژه شما مسئولان را می‌طلبد. پیشرفت کشور هدف اساسی است. پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، بمعنی حل شدن در هاضمه‌ استکبار جهانی نیست. و حفظ عزّت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درونزا دست‌یافتنی نیست. مجلس آینده درباره‌ی این سرفصلهای مهم، وظائف سنگینی برعهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگوئی در برابر خدا و مردم را همگان در آن مشاهده کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: