« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛
این روزها مقولات عجیب و غریب به ویژه در حوزه علم و دانش زیاد به گوش می خورد. از خرید و فروش مدرک تحصیلی در میدان انقلاب گرفته تا فروش پایان نامه قسطی در سایت دیوار و ... اوضاع دانشگاه ها هم چندان روبراه نیست...
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:این روزها مقولات عجیب و غریب به ویژه در حوزه علم و دانش زیاد به گوش می خورد.

از خرید و فروش مدرک تحصیلی در میدان انقلاب گرفته تا فروش پایان نامه قسطی در سایت دیوار و ... اوضاع دانشگاه ها هم چندان روبراه نیست و از اوضاع نابسمان وارد فاز کشمشی شده است.از یک طرف برخی از دانشگاه ها با پدیده صندلی های خالی مواجه هستند که مجبورند برای تامین هزینه های دانشگاه، به برگزاری مراسم عقد و عروسی در سلف سرویس دانشگاه روی بیاورند ( نه پدرجان شوخی کجا بود شما یک سری به دانشگاه آزاد ولایت ما بزنید خودتان متوجه می شوید که اوضاع از چه قرار است!) از سوی دیگر تعدادی از دانشگاه ها هم به پدیده صندلی فروشی روی آورده اند. ( استاد اون ماله رو لطفاً بذار کنار... خود وزیر تایید کرده بی خودی فرا فکنی نکن!)

هر چند در سال 93 اعلام شده بود که امسال 82 درصد از ظرفیت نظام آموزش عالی را دانشگاه های پولی به خود اختصاص دادند و به نظر در سال های آتی 18 درصد باقیمانده نیز به این چرخه خواهند پیوست ولی قرار نبود این صندلی ها را به هر کس که پول بیشتری دارد بفروشند!

آش تا جایی شور شده که حجت الاسلام سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ماجرای صندلی فروشی در دانشگاه‌ها به روزنامه ایران، صراحتاً اعلام کرد، اگر ملاک ورود به دانشگاه، پول است، کنکور را جمع کنند و صندلی‌های دانشگاه را به مزایده بگذارند و چوب حراج بزنند تا هر کس پول بیشتری دارد، رشته مطلوب‌تری انتخاب کند! البته حاج آقا حتماً در جریان هستند که خود کنکور هم مافیای خودش را دارد و جمع کردن آن به آسانی نیست.

البته این داستان ها مربوط به گذشته است و امسال بودجه دانشگاه ها چیزی شبیه به بودجه آموزش و پرورش تعیین شده و فقط کفاف حقوق و مزایای پرسنل را می دهد. محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران :خود دوستان هم می‌دانند؛ 85 درصد بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد، صرف حقوق و دستمزد می‌شود، این درحالی است که هزینه‌های مربوط به بخش تغذیه هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است. یعنی خدا به خیر بگذراند!

علی ای حال با وجود اینکه اکثر دوستان متولی اداره دانشگاه ها، در حوزه مالی و کسب در آمد ید طولایی دارند و نیاز به خرده افاضات و نظرات هرمنوتیک حقیر نیست، به شیوه مالوف و رسم معهود، چند رهنمود مدبرانه و فلک فرسا در خصوص ساماندهی اوضاع علم و دانش افاضه می کنیم علی برکت الله:

الف) پیش فروش مدرک تحصیلی: از آنجایی که نوسانات بازار و نرخ ارز همواره مشکلاتی را در تجارت و معاملات مربوط به آن پدید می آورد، پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از نوسانات بازار، مدارک تحصیلی به صورت پیش فروش ارائه شود و خانواده های دانش آموزان از همان دوران ابتدایی با توجه به علاقه فرزندان و تست معروف« بزرگ شدی دوس داری چیکاره بشی؟» نسبت به پیش خرید مدرک تحصیلی دانشگاهی فرزندان شان اقدام کنند.

ب) گنجینه مدرک سپهر : با توجه به ارزش افزوده سپرده های بانکی در یک بازه زمانی معین، پیشنهاد می شود خانواده ها به جای افتتاح حساب ارزی، مسکن، طلا، بیمه عمر، بیمه طلایی و موارد مشابه، در طرح «گنجیه مدرک سپهر» مشارکت کنند، تا علاوه بر امکان پرداخت هزینه های مالی طرح در دراز مدت، آینده تحصیلی فرزندان خود را بیمه کنند.

پ) ارائه مدرک در بازار فرابوس: به منظور جلوگیری از ورود واسطه ها به بازار مدرک و حبابی و کاذب شدن قیمت مدارک تحصیلی و شهریه تحصیل در دانشگاه ها، پیشنهاد می شود قیمت گذاری مدارک تحصیلی و شهریه دانشگاه های پولی در فرابورس صورت گیرد. در این صورت علاوه بر رونق گرفتن بورس و قطع دست دلالان و مافیای فروش صندلی ، قیمت ها به صورت منطقی و مستند، مشخص شده و به دانشجویان اعلام می شود.

ت) ایجاد رشته ها جدید: یکی دیگر از راهکارهای جذب منابع مالی ایجاد رشته های جدید است. باید بپذیریم برخی از کسبه و تجار که سال ها قبل وارد بازار کار شده اند به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی نتوانستند وارد دانشگاه شوند. در این شرایط می توان با راه اندازی رشته های مختلف نظیر گلیگر سازی، باطری سازی، صافکاری، جلوبندی، خیاطی، آرایشگری، سمساری و ... در دانشگاه ها و اعطای مدرک تا مقطع دکتری و بالاتر علاوه بر پر کردن ظرفیت دانشگاه ها و مرتفع ساختن مشکلات مالی، پرستیز این مشاغل را هم بالا برد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین