« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
رئیس اداره تبلیغات اسلامی لارستان در نشست خبری:
حجت الاسلام مهدی اقبالی گفت: شاید سازمان تبلیغات اسلامی آن جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد و آن هم به این دلیل است که ایده ها و برنامه های نویی نداشته است؛ بنابراین، باید وارد جامعه و اجتماع شویم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، «حجت الاسلام مهدی اقبالی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامی داشت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام اظهار کرد: در این چهار ماهی که در خدمت مردم لارستان هستم جا دارد تشکر ویژه ای از فرماندار ویژه لارستان، امام جمعه شهرستان و مسئولان اداراتی که در این مدت ارتباطات خوب و صمیمانه ای با آن ها ایجاد شده داشته باشم و امیدوارم بتوانیم سازمان تبلیغات را به آن درجاتی که باید و شاید در این شهرستان برسانیم.

امروزه سرمایه عظیمی در جهان صرف تبلیغات می شود

وی تصریح کرد: امروزه سرمایه عظیمی در جهان صرف تبلیغات می شود و حرف اول در دنیا را تبلیغات می زند؛ بنابراین، به صورت هوشمندانه ای هزینه های زیادی صرف آن می شود و بی شک نیاز به یک برنامه ریزی کلی و اساسی دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان خاطرنشان کرد: امپراطوری غرب در شبکه های جهانی برای تخریب دین، ایجاد فرقه های ضاله و برهم زدن اتحاد شیعه و سنی مشغول تبلیغ است.

سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام اقبالی اظهار کرد: امام خمینی در اول تیرماه سال ۱۳۶۰ نهادی به عنوان «شورای عالی تبلیغات اسلامی» تاسیس کردند که این نهاد وابسته به ولایت فقیه به عنوان یکی از متولیان امور فرهنگی و تبلیغی کشور به تبیین فرهنگ اسلام ناب محمدی و سازماندهی و هدایت نیروهای مومن و انقلابی می پرداخت.

وی افزود: در روز ۱۴ فروردین سال ۶۸ به فرمان امام این نهاد به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام پیدا کرد.

از همه مسئولان قبلی اداره تبلیغات اسلامی لارستان تشکر می کنم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان با اشاره به اینکه چهار ماه است که این مسئولیت را پذیرفته است گفت: جا دارد تشکر ویژه ای داشته باشم از همه مسئولان قبلی اداره تبلیغات اسلامی لارستان که زحمت کشیدند و همچنین از همکارانم و «آقای حقانی» که بیش از یک سال به عنوان سرپرست اداره مسائل اداره تبلیغات اسلامی را هدایت می کردند.

سازمان تبلیغات باید به جایگاه خاص خودش برگردد

حجت الاسلام مهدی اقبالی تصریح کرد: از چهار ماه پیش که آمدم، اگرچه درگیر بیماری کرونا بوده ایم اما تلاش کردیم که ارتباطی را بین سازمان تبلیغات و مسئولان و ادارات شهرستان ایجاد کنیم.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی نباید منزوی باشد، سازمان نه تنها در این شهرستان بلکه در کشور باید خودی نشان دهد همان طور که در اوایل انقلاب حرف برای گفتن داشت و امروز هم با نگاه «حاج آقا قمی»، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، می تواند این اتفاق بیفتد و سازمان تبلیغات به جایگاه خاص خودش برگردد که در آینده ای نزدیک این امر محقق می شود.

کل بودجه فرهنگی ماهیانه ما به ۵۰۰ هزار تومان نمی رسد!

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در لارستان، مظلوم واقع شده است گفت: کل بودجه فرهنگی ماهیانه ما به ۵۰۰ هزار تومان نمی رسد، توقعات زیادی هم وجود دارد و باید تلاش کنیم؛ اما این اداره حتی یک وسیله نقلیه ندارد که بتواند به شهرستان به این بزرگی و وسعت سرکشی کند.

مسئولان هیئت های مذهبی برای ساماندهی و کسب مجوز هیئت ها تلاش کنند

حجت الاسلام اقبالی خاطرنشان کرد: در شهرستان لارستان، حدود ۲۰۸ مسجد داریم، ۶۴ مسجد فعال هستند و حدود ۱۵روحانی مستقر داریم، ۱۱۰ هیئت مذهبی داریم که ۳۴ هیئت در «سامانه طوبی» ثبت شده است و مجوز دارند و مابقی هیئت ها هم بدون مجوز هستند که من از مسئولان هیئت های مذهبی خواهش می کنم که راجع به ساماندهی هیئت ها و کسب مجوز برای آن ها تلاش کنند.

۱۵ «روحانی مستقر» مظلوم در شهرستان لارستان داریم که زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند

وی افزود: هر کجا یک مُبَلِغ به طور کامل در هر منطقه ای بوده، بزهکاری ها و خلاف ها کمتر شده است؛ ما ۱۵روحانی مستقر مظلوم در شهرستان لارستان داریم که زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند، روحانیونی که با خانواده در سخت ترین شرایط با ماهی ۶۰۰، ۸۰۰ یا ۹۰۰ هزارتومان حقوق زندگی می کنند اما مسئولان بی خبر هستند.

از نمایندگان مجلس به ویژه آقای حسین زاده توقع داریم که اداره تبلیغات را ببینند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان تصریح کرد: از نمایندگان مجلس به ویژه آقای حسین زاده توقع داریم که اداره تبلیغات را ببینند و در مورد روحانیون مستقر تحقیق کنند که در چه شرایطی زندگی می کنند.

۱۰۵ روحانی با کد تبلیغی در لارستان داریم

حجت الاسلام مهدی اقبالی خاطرنشان کرد: تعداد روحانیونی که در لارستان کد تبلیغی دارند و مشغول به تبلیغ هستند و در «سامانه سجام» ثبت شده، هم مبلغ و هم مبلغه، ۱۰۵ نفر هستند که در شهرستان فعالیت تبلیغی انجام می دهند.

۱۱ خانه عالم داریم که بسیاری از آن ها نیمه کاره هستند و اعتبارات آن ها قطع شده است

وی اظهار کرد: ۱۱ خانه عالم داریم که بسیاری از آن ها نیمه کاره هستند و اعتبارات آن ها قطع شده است که امیدواریم فرماندار ویژه شهرستان نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند تا بتوانیم خانه های عالم را تکمیل کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان افزود: دو موسسه قرآنی و ۱۵ خانه قرآنی فعال هم در لارستان داریم.

حجم کاری زیاد، با بودجه فرهنگی کم

حجت الاسلام اقبالی تصریح کرد: با این حجم کاری از هیئت های مذهبی گرفته تا خانه های قرآنی و روحانیون مستقر و مساجد که اداره تبلیغات اسلامی بر عهده دارد وقتی نگاه می کنیم متوجه می شویم که بودجه ی فرهنگی نیست و گاهی توقعاتی که یک هیئت از ما دارد را نمی توانیم برآورده کنیم.

خیران به سمت اداره تبلیغات بیایند

وی افزود: باید تلاش شود که خیران به سمت اداره تبلیغات بیایند تا بتوانیم از شرایط استفاده کنیم و آن را ساماندهی کنیم.

بین نهادهای فرهنگی در شهرستان فاصله افتاده است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی لارستان اظهار کرد: نهادهای فرهنگی در شهرستان به اتحاد و انسجام نیاز دارند؛ من معتقدم که بین نهادهای فرهنگی در این شهرستان فاصله افتاده است؛ به عنوان نمونه الآن نمی دانیم مساجد زیر نظر سازمان تبلیغات است یا دفتر امام جمعه یا ستاد اقامه نماز؟ هیچ کدام؛ من فکر می کنم که همه این ها به یک اتحاد فرهنگی نیاز است که باید در شهرستان ایجاد شود.

اهداف و چشم انداز آینده سازمان تبلیغات اسلامی لارستان

حجت الاسلام مهدی اقبالی در مورد اهداف و چشم انداز آینده اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گفت: چشم انداز ما سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی و اسلامی است.

باید شرایط تبلیغ دینی را در شهرستان مهیا کنیم

وی افزود: ما باید شرایط تبلیغ دینی را در شهرستان مهیا کنیم؛ الآن هیئت ها و کانون های فرهنگی ما از کمترین امکانات برخوردارند که باید برنامه ریزی، هدایت و ساماندهی شوند.

زمینه سازی برای یافتن نیروهای مومن و تشکل های انجمن اسلامی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف ما، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مومن، تشکل های انجمن اسلامی و جمعیت های مشابه و نظارت بر فعالیت های آن هاست.

باید از اساتید دانشگاه، روحانیون بزرگ شهرستان، نخبگان و دانشجویان برای تولید محتوا در سازمان تبلیغات اسلامی بهره ببریم

حجت الاسلام اقبالی اضافه کرد: ما باید دانشجوها را بیاوریم و تشکل های دینی را تشکیل دهیم هرچند الآن به خاطر شرایط کرونا نتوانستم این کارها را بکنم اما این برنامه یکی از ایده های من است که از اساتید دانشگاه، روحانیون بزرگ شهرستان، نخبگان و دانشجویان بهره ببریم و در سازمان تبلیغات اسلامی، تولید محتوا کنیم.

اداره تبلیغات اجازه نمی دهد که کسی بخواهد بین شیعه و سنی فاصله ای ایجاد کند

وی تصریح کرد: حفظ اتحاد شیعه و سنی یکی از دیدگاه های مهم اداره تبلیغات است؛ در واقع، اداره تبلیغات اجازه نمی دهد که گاهی یک سخنران یا یک مداح بخواهد در این شهرستان تفرقه افکنی کند و خدایی نکرده بین شیعه و سنی مشکل ایجاد شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان افزود: هدف سازمان تبلیغات، حفظ آرامش در منطقه است و اجازه نمی دهد که کسی بخواهد بین شیعه و سنی فاصله ای ایجاد کند.

یکی از هدف های سازمان تبلیغات اسلامی تحقیق و بررسی در مورد تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمن است

حجت الاسلام مهدی اقبالی با اشاره به اینکه یکی از هدف های سازمان تبلیغات اسلامی تحقیق و بررسی در مورد تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمن است اظهار کرد: دشمن کار خودش را با تهاجم فرهنگی می کند، وظیفه ما این است که ترفندهای تبلیغی ای که علیه انقلاب در حال انجام شدن است را شناسایی و تحلیل کنیم.

به عنوان رئیس سازمان تبلیغات نمی خواهم پشت میز بنشینم و نظاره گر باشم

وی افزود: من به عنوان رئیس سازمان تبلیغات نمی خواهم پشت این میز بنشینم و نظاره گر باشم، من می خواهم در بطن مردم قرار بگیرم و ان شاا… این اتفاق خواهد افتاد.

ضرورت شناسایی روحانیون نخبه لارستانی و معرفی آن ها به دیگر شهرستان ها

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما، شناسایی و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری است؛ به عبارت دیگر، باید روحانیون نخبه را در شهرستان مطرح کنیم و به شهرستان های دیگر معرفی کنیم.

اگر یک هیئت انقلابی داشته باشیم، یک جوان انقلابی در آن بزرگ می شود

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی فرهنگی کلان با هیئت های مذهبی و استفاده از پتانسیل جوانان از برنامه های ماست؛ در واقع، اگر یک هیئت انقلابی داشته باشیم، یک جوان انقلابی در آن بزرگ می شود.

مساجد باید در لارستان شناسنامه دار شوند

وی با اشاره به ساماندهی مساجد اظهار کرد: معتقدم که مساجد باید در لارستان شناسنامه دار شوند، ما الآن از بسیاری از مساجد هیچ اطلاعی نداریم که چه اتفاقی در آن جا می افتد، چه کلاس هایی برگزار می شود، امام جماعت چه کسی است و هیئت امنا چه کسانی هستند…

سازمان تبلیغات به همه ادارات ربط دارد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان با تاکید بر همکاری کامل با دستگاه های اجرایی و فرهنگی گفت: معتقدم که سازمان تبلیغات به همه ادارات ربط دارد و باید از پتانسیل همه ادارات برای هدف مقدسی که در راه اسلام و دین داریم استفاده کنیم.

همکاری نهادهای فرهنگی باید به اتحاد و انسجام تازه ای برسد

حجت الاسلام مهدی اقبالی خاطرنشان کرد: همکاری نهادهای فرهنگی باید به اتحاد و انسجام تازه ای برسد؛ به عنوان نمونه چند روز پیش به بهانه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی، ما به اداره ارشاد رفتیم و آنجا سر زدیم و منتظر نماندم که دیگران بیایند به ما سر بزنند، ما از متولیان فرهنگی دیدار کردیم؛ بنابراین، معتقدم که متولیان فرهنگی اگر این طور باشند فرهنگ دینی از دستمان می رود پس باید اتحاد و انسجامی داشته باشند.

ضرورت توجه اصحاب رسانه به تلاش های شبانه روزی روحانیون مستقر در روستاها

وی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که اصحاب رسانه با هماهنگی اداره تبلیغات در محل تبلیغ روحانیون مستقر حاضر شوند، از شرایط خانوادگی شان باخبر شوند، پای درد و دل شان بنشینند و ببینند که روحانیون مستقر چه تلاش های شبانه روزی ای را در روستاها انجام می دهند و سعی کنیم که آن ها را معرفی کنیم، در این صورت خیرین بهتر پای کار می آیند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لارستان در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: به عنوان خادم مردم در شهرستان لارستان و در اداره تبلیغات، با تمام وجود منتظر پیشنهادات، انتقادات و همکاری با اصحاب رسانه، دانشجویان، دانشگاهیان، طلاب حوزه و همه نخبگان شهرستان هستم.

به گزارش آفتاب لارستان، حجت الاسلام اقبالی در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، به سوالات اختصاصی این رسانه پاسخ داد که در ادامه می خوانید:

بازخورد برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در شهر و شهرستان آن طور که باید و شاید نبوده است؛ به نظر شما دلیل این امر چیست؟

من این موضوع را قبول دارم و شاید سازمان تبلیغات آن جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد و آن هم به این دلیل است که ایده ها و برنامه های نویی نداشته است. امروز جامعه ما به برنامه های نو و ایده های قشنگ نیاز دارد؛ بنابراین، باید وارد جامعه و اجتماع شویم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

معتقدم که سازمان تبلیغات مقداری کم کاری داشته و آن طور که باید و شاید تلاش نکرده است و امیدوارم با ارتباط دهی دانشگاه، حوزه و سازمان تبلیغات و همچنین نهادهای فرهنگی شهرستان این اتفاق بیفتد تا بازخورد خوبی در شهر و شهرستان داشته باشد و معتقدم که اگر آن طور که برنامه داریم پیش برویم می توانیم در یکی دو سال آینده بگوییم که سازمان تبلیغات در این شهرستان حرفی برای گفتن دارد.

من جذب دانشجویان و اساتید دانشگاه و نخبگان را یکی از ضروریاتی می دانم که سازمان تبلیغات باید این ارتباط را برقرار کند.

در حوزه فرهنگ عمومی، بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی می دانند در حالی که سازمان ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی نیز از بودجه عمومی استفاده می کنند، به نظر شما نقش سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ عمومی چیست؟

در اینکه اداره ارشاد متولی اصلی است شکی در آن نیست اما اینکه اداره تبلیغات هم نقش دارد باید بگوییم که بله اداره تبلیغات نقش مهمی در این زمینه دارد.

در بخش فرهنگ عمومی، به دنبال نهادینه کردن مباحث خانواده و مشکلات اجتماعی هستیم و می توانیم آن ها را در مساجد حل و فصل کنیم، روحانیان ما باید به طور ویژه فعال شوند و در همین جا می خواهم از «مجمع روحانیون لارستان» به خاطر کاری که در ماه مبارک رمضان انجام دادند تشکر کنم که کلیپی ساختند، تفسیر قرآن انجام دادند و به مردم ارائه دادند و «حضرت آیت الله مکارم شیرازی» نیز از آن ها تشکر کردند.

این اتفاق می تواند در سطح عمومی بیفتد، می توانیم مساجد را مجهز کنیم، ارتباط برقرار شود و هیئت های مذهبی صرفا برای یک دهه محرم نباشند بلکه کار فرهنگی شان در طول سال باشد؛ آن موقع، ما می توانیم در شرایط اجتماعی جامعه کمک کنیم.

برنامه های کلی سازمان تبلیغات اسلامی به غیر از برنامه های روتین برای تقویم سالیانه چیست؟

سوال خوبی است، دیدگاه آقای قمی این است که سازمان تبلیغات الآن نباید منتظر روزهای ملی و مذهبی باشد که بخواهد مراسمی در این زمینه برگزار کند بلکه باید خودشان مناسبت ها را ایجاد کنند به این معنی که به عنوان نمونه در این شهرستان مناسبت هایی داریم که باید آن ها را زنده کنیم، اداره تبلیغات باید تلاش کند، اگر بودجه فرهنگی ندارد اشکالی ندارد می تواند از ادارات کمک بگیرد و این کار را انجام دهد.

من معتقد هستم که نباید فقط منتظر روز قدس یا روزهای خاص باشیم، می توانیم برنامه هایی را برای روزهای متفاوتی در شهرستان لارستان به مناسبت های مختلف ایجاد کنیم.

یکی از برنامه هایی که مدنظر دارم حضور روحانیون در شب ها و عصرهای جمعه در پارک ها و بوستان هاست، این کار خیلی اثرگذار است؛ اگر به عنوان نمونه شب یک روحانی را به مدت دو ساعت به میدان امام بیاوریم این روحانی می تواند اثرگذار باشد، چه اشکالی دارد که یک نماز جماعت را در بوستان برگزار کنیم؛ به عبارت دیگر، همان طور که مردم تفریح می کنند دین شان هم در کنارشان باشد. می توانیم با این کارها و برنامه ها، زمینه پیشرفت فرهنگی را در شهرستان به وجود آوریم.

برای جذاب کردن تبلیغات اسلامی و تبلیغات مذهبی چه تدابیر و راهبردهایی دارید، با توجه به اینکه قالب های سنتی و تکراری دیگر جوابگوی نسل جوان و نسل سوم و چهارم انقلاب نیست و بیشتر باید به سمت برنامه های جذاب و مدرن تر مثل استفاده از فضای مجازی برای پیشبرد برنامه ها برویم.

از روز اولی که آمدم یک کانال واتساپ و اینستاگرام راه انداختم؛ معتقدم که باید از طریق فضای مجازی، تلاش فرهنگی کنیم. اگر سازمان تبلیغات اسلامی بودجه ندارد که برای هر ولادت و شهادت ائمه در شهر برنامه ای برگزار کند اما می تواند محتوایی را در قالب فیلم، متن، صوت و… در فضای مجازی به مردم ارائه دهد.

می خواهیم سازمان به روز باشد و این را در روز اول انجام دادم، الآن اینستاگرام و واتساپ ما فعال است و به طور دائم با مردم در ارتباط هستیم.

معتقدیم به انتقاد کردن که اگر بناست جایی مورد انتقاد قرار بگیریم با تمام و کمال حاضر هستیم، جوان ها بیایند به ما انتقاد کنند تا ما بررسی کنیم و عملکرد بهتری داشته باشیم.

خواهش می کنم در فضای رسانه ای مطرح کنید که سازمان تبلیغات کاملا آماده است که پیشنهادات و انتقادات مردم را با جان و دل قبول کند.


مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: