« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از اساتید برجسته کشور بررسی شد:
استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اولین قدم برای تحصیل صلاح و رسیدن به فلاح و برکت وجودی، دعا و تضرع به درگاه خداوند است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ پی جویی گوهر حقیقی انسان از بدو خلقت به عنوان یکی از مهم ترین و اصیل ترین نیازهای بشری همواره مورد توجه دانشمندان و حکما قرار گرفته است. در تعریف نفس باید گفت که به عنوان یک عطیه الهی، امری مشکک و دارای مراتب است که ازنظر ذات، مجرد بوده امّا در مقام فعل وابسته به بدن مادّی است. ازطرف دیگر نفس واسطه وجود مادّی و متعالی انسان است که باید از هر گونه تعلق دنیایی فارغ شده و به اصل خود بازگردد.

انسان کمالجو در مسیر تربیت نفس به واسطه تشکیکی بودن آن از پایین ترین مراتب وجود نفس(یعنی نفس امّاره) شروع نموده و با اراده و اختیار خود مراحل تربیت آن یعنی(تخلیه، تحلیه و تجلیه) را می پیماید و در این مسیر صعودی می تواند تا غایت وجود و تبدیل شدن به مظهر اسم الله و انعکاس دهنده صفات الهی پیش رود.

رتبه بندی نفس به این صورت است، در مرتبه اول که هنوز تسلط عقل و رشد ایمان در فرد کامل نشده است نفس امّاره نام دارد و بعد از آن نفس با بیداری وجدان اخلاقی و تعلیم و تربیت به مرتبه نفس لوّامه می رسد و در مرحله پایانی با اکمال تربیت آن به مرتبه نفس مطمئنه نائل می شود.

باید با ترک محرمات نفس را به تمرین و ممارست واداشت
صمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: باید با انجام واجبات و ترک محرمات نفس را به تمرین و ممارست واداشت و در مرحله دوم با پاک کردن رذایل اخلاقی و ایجاد حسنات زمینه رشد و تعالی نفس را فراهم نمود.

وی، ضمن بازگو نمودن پیامدهای آگاهی از شئون نفس افزود: آگاهی از ابعاد و شئون نفس، شالوده و زیر بنای برنامه های تربیت فردی و اجتماعی است.

وی بااشاره به آیه 54 سوره انعام(وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۖ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ)، بیان کرد: در این آیه می خوانیم: چون ايمان آوردگان به آيات ما نزد تو آمدند، بگو: سلام بر شما، خدا بر خويش مقرر كرده كه شما را رحمت كند، زيرا هركس از شما كه از روى نادانى كارى بد كند، آنگاه توبه كند و نيكوكار شود، بداند كه خدا آمرزنده و مهربان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، ازدستور اسلام گفت و ادامه داد: در اسلام نه سخن از افراط است و نه تفریط. دستوری که اسلام می دهد تربیت نفس است؛ تربیتی که دستور و روش کار آن را عقل و نقل (آیات و روایات) بیان می کند.

بهروز، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: هرکس از نفس خود حساب کشید سود کرد و هرکس از نفس خود غفلت کرد زیان دید.

رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، یادآورشد: بعد از ندامت قلبی و تصمیم بر عدم تکرار گناه گذشته؛ باید نفس را وادار کرد عبادت ترک شده را جبران کند مثلا اگر نماز یا نمازهایی از او فوت شده این سختی ظاهری را تحمل کرده و تمام آنها را به مرور قضا کند و اگر حقی از مردم ضایع کرده است نفس را وادار کند که آن حق را ادا کند و رضایت صاحب حق را به دست آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه، قران را کتاب انسان سازی دانست و تاکیدکرد: قرآن کریم کتاب انسان سازی است که هم تعلیم می دهد و هم تزکیه می کند. کتابی است که خدا آن را شفابخش جانها معرفی می کند، بی شک اگر باور داشته باشیم که قرآن همان آب حیاتی است که خدا نازل کرده و جانها تشنه معارف آنند آنگاه تعامل ما با این کتاب الهی همانی می شود که حضرت فرمود یعنی مدام از او هدایت طلب می کنیم تا این جان به تکامل رسد.

دعا به درگاه خداوند اولین قدم برای تحصیل صلاح است
حجت السلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اولین قدم برای تحصیل صلاح و رسیدن به فلاح و برکت وجودی، دعا و تضرع به درگاه خداوند است.

وی، از عوامل تاثیرگذار در پدیدآمدن صفات نیکو در شخصیت انسان گفت و افزود: پدید آوردن صفات نیک و خصلت‌های ستوده در شخصیت انسان، مستلزم تلاش و کوشش در زمینه خودشناسی و خودسازی است. بدون خودشناسی، خودسازی میسر نخواهد شد و بدون خودسازی، انتظار تعالی معنوی و تخلق به اخلاق الهی، انتظاری خام و ناپخته است.

وی، بااستناد به ایه 18سوره اسراء(مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هركس كه خواهان اين جهان باشد هر چه بخواهيم زودش ارزانى داريم، آنگاه جهنم را جايگاه او سازيم تا نكوهيده و مردود بدان درافتد.

حجت الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن عوامل صالح شدن و سودمند بودن دامه داد: مطالعه مفاهیم بلند قرآن کریم، احادیث و تاریخ زندگی پیامبر و امامان اهل بیت(ع) و دیگر بزرگان دینی و معرفت، هم درس‌آموز است و هم‌ انگیزه‌ساز؛ هم سبک مؤمنانه زیستن را به ما می‌آموزد و ما را با ظرایف اخلاقی و معنوی آشنا می‌کند و هم شعله‌ها می‌افروزد و شورها به پا می‌کند. شناخت و انگیزه، دو عامل مهم برای صالح شدن و سودمند بودن است.

این استاد حوزه و دانشگاه، یادآورشد: قرآن کریم در مورد کسانی که بیراهه رفته اند و دستورات دینی را نادیده گرفته اند به شرطی نوید آمرزش و بخشش می دهد که از مسیر رفته باز گردند و خطا و نقصان گذشته را جبران کنند.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: ای بندگان خدا نفس خود را بسنجید و آن را ارزیابی کنید قبل از آنکه در قیامت آن را بسنجند و مورد ارزیابی قرار دهند.

حجت الاسلام همزبان، نفس امّاره را لذت طلب دانست و تاکید کرد: نفس امّاره لذت‌طلب و عافیت‌جو، میانه‌ خوبی با خوبی‌ها و فضیلت‌ها ندارد! اتصاف به فضائل و روییدن گل‌های معطر عمل صالح و احسان به بندگان خدا، بر درخت وجود انسان، نیازمند استقامت و پایداری و تمرین است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین