« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: شهرستان لارستان بعنوان یک شهرستان مستعدِ گردشگری و به‌عنوان منطقه‌ای گذرگاهی بین شمال جنوب، از اهمیت خاصی در رونق بخشی به راه‌ها و جاده‌ها برخوردار است؛ اما آنچه توجه به این بخش را در خود نهفته دارد این است که هر روز خطرات ناشی از تردد وسایط نقلیه در جاده‌ها و بعضأ خیابان‌های این منطقه، همچنان قربانی می‌گیرد و این در حالیست که هنوز راهکاری اساسی برای گذر از این خطرات بکار گرفته نشده است.

هنوز فقدان زیرساخت در راه‌ها و جاده‌های لارستان، که از هر سو خیابانها و جاده‌های لارستان را در کمین نشسته است؛ موجبات ترس و دلهره و اضطراب را به روح و جان و جسم مسافرین هدیه کرده است.

در این وضع بر خلاف آنچه در ظاهر امر مشاهده می‌شود (خیابان‌ها و جاده‌های صاف و یکدست و بدور از هرگونه قوس)، وجود یک نوع ساختار در جاده‌ها و خیابان‌های این منطقه است که همین عامل، مراجعان به بیمارستان را نیز افزایش داده است. گواه این مطلب آنجا بروز کرد که در خبری که از رسانه‌های این شهرستان منتشر شد بر این نکته تأکید شد که " مرگ دو تن از جوانان لار در یک حادثه رانندگی، باری دیگر قلب همشهریان و بویژه خانواده های داغدارشان را آزرده است، با اینهمه در فردای حادثه تغییرات صورت گرفته در سیستم حمل و نقل شهر، چندان جدی نخواهد بود، چرا که اگر بنا می بود پس از هر حادثه تغییراتی بنیادین را شاهد باشیم، امروزه چنین حوادثی رخ نمون نمی شد و نیز اگر می شد، تلفات جانی نداشت."

در این میان باید توجه داشت که وضعیت جسمی و روحی حادثه‌دیدگان ناشی از حوادث جاده‌ای و خیابانی شهرستان لارستان بزرگ که می‌بایست در کوتاه‌مدت به آن‌ها رسیدگی شود؛ بدتر و ضروری‌تر از بسیاری از بیماران است. این اثرات را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد: یکی اثرات و نتایج کوتاه‌مدت و دیگری اثرات و نتایج بلندمدت! که در موضوع آثار کوتاه‌مدت می‌توان به وجود کادر درمانی مجرب و کارآزموه، وجود اکیپ‌های درمانی و مراقبتی متعادل و بهینه، امکانات درمانی و خودمراقبتی اشاره کرد.

در موضوع آثار بلندمدت حوادث جاده‌ای و خیابانی لارستان بزرگ نیز می‌توان به آلودگی ناشی از حوادث و فاکتورهای محیطی اشاره کرد؛ که خود موجب بهم خوردن ریتم عادی زندگی و تشویش خاطر را در اذهان و افعال عمومی ایجاد می‌کند و این نکته را در اذهان رشد می‌دهد که خطرات جاده‌ای و خیابانی فقط مخصوص یک گروه سنی و جنسی نیست بلکه همه اقشار جامعه در آن درگیر هستند و این در معرض خطر بودن، خود نقض حقوق شهروندی است.

همه مسئولان اعم از مسئولان شورای ترافیک و مسئولان اجرائی و غیر اجرائی همه و همه بر رعایت اصول راهنمائی و رانندگی و آموزش‌ها و رعایت استانداردها در مسیر تردد مسافران و وسایط نقلیه در لارستان بزرگ تأکید و تصریح دارند. ولیکن هنوز آمار دقیقی از استاندادهای جاده‌ای و خیابانی در لارستان بزرگ در دست نیست که بتوان با قطعیت تمام در مورد مقصر بودن عابر، یا مقصر بودن راننده، یا مقصر بودن وسایط نقلیه و نقص‌های فنی نظر داد و یا اینکه حتی گناه را بر گردن ساخت و ساز مسیرهای تردد انداخت.

با این حال مسئولان شهرستان لارستان، در این وضعیت اسفناک جاده و خیایان لارستان بزرگ از افزایش مصدومان ناشی از تصادفات سخن به میان می‌آورند و حتی این آمار را در فصول پاییز و زمستان بیشتر و روبه رشدتر می‌دانند.

یکی از خبرنگاران شهرستان لارستان که در پی وقوع تصادف دو تن از جوانان لارستان در یک حادثه رانندگی دست بر قلم‌فرسائی در یک گفتار زده است، می‌گوید:" شرکت در مباحث طرح شده ، حاکی از آن است که دغدغه ی ذهنی شهروندان حول چند محور محدود خلاصه می شود؛ یافتن مقصر و نیز ارائه ی راه حل. نوشتار پیش رو، دغدغه ی دوم، یعنی پاسخ گفتن به سوال «برای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی چه می باید کرد؟» را هدف قرار داده و بدین منظور، در پی بررسی تجارب کشورهای پیش گام و توسعه یافته است. چرا که ، بررسی راهبردها، سیاست ها و اقدامات این کشورها خود بخود دیگر پرسش ها و دغدغه ها را نیز پاسخ خواهد گفت."همین طرح مباحث است که راه و جاده را به مسأله تبدیل کرده است و مخاطبان جاده‌ها و راه‌ها و خیابان‌های لارستان را به به این مسیر رهنمون می‌کند که اگر لارستان در مقایسه با کلان‌شهرها با خطرات ناشی از ترددها و تصادفات پیشی نداشته باشد در این رابطه کمتر از کلان‌شهرها نیست! و بر این نکته صحه می‌گذارد که لزوم بازنگری در ترددها و اصلاح مسیرهای آمد و شد وساطی نقلیه و عابرین پیاده احساس می‌شود.

آنچه از تجربیات برمی‌آید شاید این نکته باشد که عملیات احداث و بهره‌برداری از خیابان‌ها، جاده‌ها و راه‌های شهرستان لارستان با توجه به کیفیت مصالح بکار گرفته شده برای هر پروژه به فصول و روزهائی محدود شود که بیشترین اثربخشی را داشته باشد که چه بسا اجرای عملیات راه‌سازی و جاده‌سازی برای لارستان بزرگ با در نظر گرفتن مهارت در رانندگی، به کاهش آلودگی‌های هوائی و صوتی بیانجامد.

در شهرستان لارستان با این وسعت بی‌نظر خود، مسیرهای فرسوده و خالی از کیفیت زیادی وجود دارد که احیا و نوسازی آنها به بودجه نیاز دارد؛ خواه بودجه دولتی و خواه بودجه همراه با مشارکت خصوصی! هر چند در سنوات گذشته بودجه‌هائی کلان و خرد به واسطه همت مسئولان لارستان بزرگ برای ترمیم، به‌سازی، احیا و حتی احداث و بهره‌برداری از اختصاص یافت ولی بعضأ تأخیر در تحقق آن بیشاری از عملیات را معطل گذاشت.

گرچه خطرات ناشی از حوادث رانندگی در جاده‌ها و راه‌ها و خیابانهای لارستان بزرگ در برخی موارد ممکن است با آمار کلان‌شهرها برابری کند ولی بازسازی و احیا و کارشناسی این بخش از جمله شرح وظایف شورای هماهنگی ترافیک شهرستان، ادارات راه و ترابری، راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده‌ای است که باید به این مهم نیز پرداخته شود و همین خود یک لزوم یک اقدام فرهنگی همه‌گیر و فرابخشی را در بخش ترافیک لارستان بزرگ به منطصه ظهور می‌گذارد.

تصادف و خطرات جاده‌ای در دورانی از حیات لارستان که به پیشرفت‌ها تکیه می‌کند و در صدد ایجاد تعادل جمعیتی است خود یک بار منفی بر جامعه تحمیل می‌کند و آن پیش‌بینی‌های جمعیتی را در راستای دستیابی به افق‌های توسعه پایدار که همانا یک شاخصه افق توسعه پایدار توجه بر جمعیت مناطق است را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در هر حال باید توجه داشت که در برنامه‌های مختلف بازدید بناها و سازه‌های جاده‌ای، خیابانی و راهی لارستان بزرگ از سوی مسئولان و مردم مورد بازدید و بازبینی قرار می‌گیرد و کارشناسان در مورد کم و کیف آن نظرات و گزارشات تهیه می‌کنند و به‌طور یقین در هر نوبت بازبینی و بازنگری نیز به اعتبارات و لزوم اجرای طرح‌های جاده‌ای، خیابانی و راه‌ها، با توجه بر شاخصه حقوق شهروندی، اهمیتی وافر داده می‌شود.
باید دانست که همین برنامه‌های بازدید و جلسات مربوطه است که به تدوین چشم‌اندازها و سندهای راهبردی در مسیر حمل و نقل و مسیرهای تردد می‌انجامد که بر مبنای آن" هیچ انسانی از حوادث رانندگی کشته نشده و یا آسیب جدیی نبیند"که توجه و عمل به این سطر همان چشم‌انداز صفر را تعریف می‌کند.

در همه ادوار تاریخ لارستان بزرگ بر ایمنی جاده‌ها، راه‌ها و خیابان‌ها تأکید و تصریح شده است که بتواند با آرام‌سازی و روان‌سازی معابر گامی اساسی و زیرساختی را در مسیر تأمین حقوق شهروندی و ایجاد جامعه‌ای پایدار به منصه ظهور گذارد.

یکی از راه‌های کنترل و کاهش تلفات و حوادث معابر و جاده‌ها، تغییر در تفکرات سنتی مدیریت بر جاده و معبر است به این معنی که با عمل بر اصول رویکرد صفر که رویکردی جدید است هم به عوامل انسانی توجه شود و هم اینکه ضمن پذیرش خطای انسانی، عوامل ایجادکننده این خطا را کاه یا کنترا کنند که در این رابطه باید به اموری چون روشنائی مناسب در مسیرهای تردد، تابلوهای عبو و مرور، وجود پلیس راه در هر مسیر، نصب دوربین‌های کنترل از راه دور و بکارگیری اصول ایمنی جاده‌ای و بالا بردن کیفیت جاده‌ای و استانداردسازی آن اشاره کرد.

در شهرستانی چون لارستان که بر جامع‌بودن دستورالعمل‌ها تأکید فراوان دارد و در مسیر تحقق اهداف چشم‌اندازهای سند توسعه خود اقداماتی بس گرانبها در نظر داشته و اعمال کرده است؛ قبل از تلاش مسئولان می‌بایست میل و اراده جمعی نیز که در دو سطح خرد و کلان همت والا می‌طلبد را نیز به سر مقصد مطلوب رساند.

اراده جمعی و خواست محلی و منطقه‌ای در لارستان بزرگ وقتی در بخش راه‌ها و جاده‌ها و خیابان‌های این منطقه بزرگ محقق می‌شود که اهمیت‌بخشی به تردد آسان و مطمئن از کودگی و سنین دبستان در بین دختران و پسران با ارائه آموزش‌های ترافیکی نهادینه شود که نسل کوچک امروز که بزرگان آینده لارستان هستند بدانند و به آنها تفهیم شود که تا هنگامی که خودروهای تولیدشده از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار نیستند؛ حتی اگر راه‌ها و جاده‌ها و خیابان‌ها هم استاندارد باشند، حرکت در مسیرها مادامی که مهندسی خیابان ها، پیچ ها و تقاطع ها با رویکردهای جدید اصلاح شده باشد باز هم خطرآفرین است؛ به همان‌سان که اگر مهندسی خیابان‌ها و پیچ‌ها در لارستان بزرگ درست نباشد و از اصول خود رها باشد اگر بهترین وسیله نقلیه و حتی بهترین راننده هم در اینگونه معابر قصد تردد کند باز هم نمی‌توان فقدان خطر را تضمین کرد.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: